Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Denne bidragsyteren har jo en viss historikk, men hva er problemet her egentlig? Dette er en finsk offiser som uttaler seg til Yle, altså det finske “NRK”. Blir da innholdet diskreditert bare fordi intervjuet med Yle gjengis i Nya dagbladet?

Her har dere det samme intervjuet fra nettsidene til Yle, så får dere bare klovne i vei.

8 Likes

Hej Norge

Ha ha – Nok den værste fra Lavrov, utroligt de selv tror det – bemærk latteren i salen da han siger at Vesten/Ukrine startede krigen ligger ned af grin 1.38 minutter :rofl: :partying_face:

Mere af samme skuffe :face_vomiting:

Medvedev :rofl: :rofl:

Håber der er sandt :thinking:

Mere Bakhmut :ukraine:

:rocket: :firecracker: :fire:

Godt gået Norge :+1:

Flere løgne :face_vomiting:

Flere løgne :face_vomiting:

:thinking:

God lille video :firecracker: :fire: :fire:

Dansken

7 Likes

Komiske Lavrov :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Kan dere klovnefjesene forklare hva som er bakgrunnen for slik tilbakemelding? Jeg synes i hvert fall tråden blir litt mer interessant å lese da.
image

  • Er det avsenderen i seg selv som er problemet? (mannen og ballen osv.)
  • Er det nettstedet artkkelen er hentet fra? Noen synes innlegget til “Interferensen” var “100” , så da er det kanskje det. Det er i så fall temmelig komisk da dette altså er et intervju mellom en finsk offiser og YLE
  • Er det uttalelsene til den finske offiseren? De synes jeg faktisk var noe komiske til tider. Skjønt hvis man legger sammen uttalelsene til den finske offiseren og den finske statsministeren ender man opp men en langvarig krig, som også er oppfatningen til Jens Stoltenberg, og han er vel “innafor”?

Hvis det er et av to øverste punktene bidrar ikke dette til en interessant tråd, synes jeg.

2 Likes

Ukraina har bevist gang på gang at de har mye bedre militær ledelse en russerne. Nå kommer snart et lass med Vestlige Stridsvogner og langt rekkende misiler og raketter . Så hva denne finske offiseren utaler tror jeg vi ikke bør ta så høytidelig.

Enig i det, i hvert fall når han ser ut til å mene at "bare de hadde fått finsk opplæring så hadde alt var så mye bedre. " Ikke noe galt med Finland, men vet ikke om han hadde det store overblikket.

1 Like

Jeg har sett lignende kommentarer fra finner om kvaliteten på ukrainske offiserer, men har ikke tidligere sett noen som sier at Ukraina dermed ligger an til å tape mot Russland. Fra andre vestlige som har vært frivillige i Ukraina har jeg sett kommentarer på at det er svært varierende kvalitet på offiserene.

Ukraina utvider i følge Thomas C. Theiner @noclador hæren i samme tempo som USA under andre verdenskrig. Det innebærer at det både brukes offiserer som har erfaring fra Sovjetunionen, og offiserer som har rykket opp på slagmarken uten å ha gått på kurs og krigsskoler.

Ser vi på hva Ukrainske styrker gjør på slagmarken, er det åpenbart at de presterer bedre enn mange vestlige forståsegpåere har forventet.
https://nitter.nl/TrentTelenko/status/1631402696170254336#m


7 Likes

Det er jo ingen tvil om at opplæringen til de ukrainske militære ikke er ved Nato standard. De har dog hatt mange i skarp førstegangstjeneste. De har også kunnet sende mange til Nato opplæring, men intensive, korte kurs.

For Ukraina, så er dog kvaliteten på vei opp, mens Russland sendte trenerne sine til fronten når det begynte å skorte på folk i mai og utover.

De fleste ville før krigen at at Ukraina ikke hadde sjans. Er fortsatt mange som er der.

4 Likes

Ja, jeg har lest noen kommentarer om at det er litt blanding av sovjet- og nato-mentalitet ute og går. Han sier vel egentlig ikke at Ukraina er dømt til å tape, han strekker seg til å se " Man kan nästan säga att Ukraina håller på att förlora kriget om ingenting avgörande snart sker.

Jeg tror ingen vil anerkjenne den respektive fiendens krav på landområder. Og både Russland og Ukraina virker, foreløpig, ikke i stand til å kjøre store angrep. Men vi får håpe det snur.

4 Likes

Siden en negativ finne har fått komme til orde, kan vi jo balansere med en negativ russer. Pønsker ukrainerne på noe stort, mens de mer eller mindre holder fronten?

5 Likes
8 Likes

Anbefaler veldig de som er interessert å følge denne kanalen, hvor de intervjuer den jevne russer på gata.

Skremmende.

3 Likes

Er det ikke russerne som er dagens nasjonalsosialister ?

2 Likes
1 Like

Kanalen viser tydlig at det ikke er p00tin som er problemet, uten ryzzland som helhet. Det finns noen fornuftige ryzzere også, men mange av disse har flyttet ut. De som er kvar og har vettet i behåll snakker nog ikke så mye.

1 Like

Det er bare slik det er, de ønsker ikke enn annen side/vinkling…case closed.

Resultat av propaganda. Mange av dem sier bare det som vises på russisk tv. Skremmende hvor sterkt den virker.

3 Likes

Så en kommentar som bemerket at India er veldig russisk vennlige, så dette var bemerkelsesverdig. Men India er nok langt mer realpolitiske enn oss, og er nok langt mer opptatt av sin egen sfære og fordel enn å ta en side (litt som tyrkia, bare ikke like Erdogan teppeselger). De er dessuten plaget med mye korrupsjon og har et rimelig bra demokrati (spesielt med tanke på størrelsen på landet) Så de ser nok hele verden øst/vest litt fra utsiden.

5 Likes

India trenger energi. Russland gir dem nå olje og gass til langt under markedspris. Samtidig er mye innbyggere der utdannet og smarte og de ler jo av tåpelig propeganda fr lavrov.

5 Likes

Ukraina holder fortsatt Bakhmut men det begynner og bli kritiskt ,og de trenger sårt mer ammunisjon . Det må bli en løsning snart at de får jagerfly,og langtrekkende missiler, opp mot 300 km. Det må Vesten nå forstå om de vil at Ukraina skal vinne krigen.

5 Likes