Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Denys Davydov viste en video på telegram der flyet er i luften, så da kan vi nok bekrefte at det trolig var fake news. Skuffende av britisk etterretning i så fall.

1 Like

Det er en FSB-operasjon.
Noen har ødelagt en bil, og levt litt røver. Resten er oppsinn i statlig media. Noen "Russian Volunteer Corps " eksiterer ikke.
Åtminstone sånn jeg tolker Konstantin på “Inisde Russia”.

1 Like

Det ble nettopp slettet en video fra Reddit/ukraine av en rekognoseringsdrone som lander på radartallerkenen. Håper at den blir lagt ut igjen.

Dette var fullversjonen av videoen som ble lagt ut tidligere i dag. Om ikke annet, så viser det at partisanene fritt kunne fly droner til flyet.

5 Likes

Haha! Tass skriver at russlands har en ny kamikaze drone på gang. Hva den heter? Trommevirvel… Boomerang!

11 Likes

Den berømte videoen av dronen som landet på A50

5 Likes

“… the traditional flight patterns of boomerangs”

Til det er å si at når aboriginerne traff byttet med bumerangen sin, så falt viltet og bumerangen kom ikke tilbake.

I motsatt fall kom den tilbake og kunne raskt brukes om igjen.

2 Likes

Boomerang-tech har lenge vært integrert i ruzziske missiler, selv i bakke-til-luft missiler (SAM) brukt i Ukraina-krigen:

4 Likes

Link på Norsk om Slovakia vil gi Ukraina 10 stk Mig -29.

7 Likes

Det høres ut som Ukraina har fått i gang produksjonen av deres egen Vilkha-M MLRS missil med 110 km rekkevidde:

Polen og Ukraina inngikk i fjor et forsvarssamarbeid som også inkluderer produksjon av våpen så det er mulig at Polen bidrar med ressurser for å få i gang igjen produksjon av Ukrainske missiler. I tillegg til Vilkha-M så har Ukraina også cruisemissilen Neptune og den ballistiske missilen Hrim-2/Grom som sannsynligvis også kan settes i produksjon hvis man kan bygge nye fabrikker. Jeg vet ikke hvor interessert Polen er i disse våpnene selv, men om samarbeidet deres går så dypt så kan de også etablere produksjon av noen av disse våpnene i Polen. Jeg tror ikke noe av dette er gjort over natten, men kanskje noen av disse våpnene gjør et comeback i løpet av året. Hvis Ukraina/Polen kan produsere ballistiske missiler med 500 km rekkevidde og 500 kg warhead så blir det fort vanskelig for russerne å drive med logistikk framover.

8 Likes

De interkontinentale atomrakettene til Russland (med det passende navnet Satan), ble designet og bygget i Ukraina. Russernes egen erstatning (Satan2) har russerne ikke fått til ennå.

Merker meg at Vilkha-M ikke har styrefinner fremme, men et felt med mange små radielle rakettmotorer. Det gir styreimpulser uten så mye luftmotstand.

Det Ukraina har manglet på rakettfronten er nøyaktig navigasjon. Det vil ikke overraske meg om amerikanerne har gitt de tilgang på bedre design og deler. Det er lettere å slippe unna politisk, enn å levere komplette våpensystemer som kan skyte et stykke inn i Russland. (Russerne kan ikke klage når Ukrainerne skyter på russiske mål med hjemmelagede raketter.)

14 Likes

Vårløsningen er på vei som jeg nevnte at var meldt på yr for noen dager siden.

Hej Norge

Når sandheden kommer for dagen – Snart må Putin erkende det samme :partying_face:

Spændende :rocket: :firecracker:

Mere mystik :scream:

Run, Run :comet:

:ukraine: :comet:

Utroligt, US er sande venner :grinning:

China har samme dagsorden som Rusland – derfor vil China heller ikke fordømme Ruslands aktion i Ukraine :confounded:

Olof er ved at vågne :grinning:

Dansken

16 Likes

:ukraine: :ukraine: :ukraine: :fire:

6 Likes

Relativt mye utstyr som ryker for russerne … det er jo fint, avkorter krigen… bare synd at UKR må stå i dette og unødvendig seigpines før avslutning.

2 Likes

Synes som at det går mye utstyr i sødre delen. Ruzkisene kjører bevisst ut i minefelt med tanks og annet utstyr som stopper opp og blir stående. Noen skyter ukranine raketter på, så de brinner opp.
Sånn har det sett ut i et par uker nå. Men ruzkisene synes fornøyde da de fortsetter i samme stil.

Bra for russere at bensinen bare koster 7 kr pr liter da. Her er det best å satse på bil

4 Likes

Vodka koster ikke så mye mer enn bensin, så jeg er ikke sikker på at biltrafikken i Russland er tryggere enn flytrafikken.

Edit: Kom i skade for å søke etter Dashcam Russia. :grimacing:

6 Likes

Fra wikipedia:

"Nya Dagbladet er en svensk nettavis etablert i 2012 som har sitt utspring fra det nå nedlagte politiske partiet Nationaldemokraterna. Redaktør er Markus Andersson.

Nya Dagbladet har blitt karakterisert som populistisk og høyreekstremt for sin steile redaksjonelle linje mot ikke-vestlig innvandring. Dette var også en sentral del av partiprogrammet til Nationaldemokraterna som kjempet for å gjøre Sverige til en «etnisk homogen nasjon». I tillegg har nettavisen en slagside i sin dekning av bl.a. vaksiner, mobilstråling, klima og GMO."

18 Likes

Det var en interessant tilbakemelding fra Ukraina, via en anonym finsk offiser. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Ukraina skal skjønnmale situasjonen overfor vesten. At Ukraina vil vinne er jo ønsketenkning i den forstand at det er Ukraina de fleste heier på. De er avhengig av støtte fra vestlige land. I tillegg virker den finske offiseren nesten litt snurt over at de ukrainske soldatene ikke har fått opplæring i Finland, men i andre land. De har en viss erfaring med Russland, sant nok, men det begynner å bli noen år siden da… så det blir nesten litt komisk.