Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Antallet mennesker ser ikke ut til å være avgjørende for krigens gang, på annen måte enn deres konsekvens for størrelsen på økonomien. Siden landene som finansierer Ukraina har enormt mye større økonomi enn Russland, er Russland dømt til å tape så lenge viljen i vesten er til stede.

Begge sider har et betydelig ubrukt mobiliseringspotendial, og selv russernes hodeløse forbruk av egne soldater er ikke i seg selv problemet. Det Russland ikke klarer å opprettholde, er forsyninger og materiell til soldatene de allerede har i felt. De har hverken økonomi eller industriell base til å holde på like lenge som Ukraina med vesten i ryggen.

3 Likes

Takket være våpen i fra USA biter Ukraina meget godt i fra seg på slagmarken. En soldat tok ut 5 russiske stridsvogner i et slag. Han får nok æresmedalje vil jeg tro.

16 Likes

Det er ikke noe å forhandle. Han går bare til krig igjen, igjen og igjen. Russland burde blitt sanksjonert like hardt som i dag da de tok Krim, men grådigheten og evnen til å se i krystallkulen, var for stor og for liten.

10 Likes

På den annen side; leser man kun “alternative facts” så vet vi at sakene er subjektive, sterkt vinklet og styrt av penger med eneste formål å formidle ekstreme synspunkter som ikke tåler dagslys.

Der finner vi bl.a MAGA, QAnnon og prorussisk propaganda.

Forøvrig mener jeg at alle som bruker “msm” i utgangspunktet har ekskludert seg selv fra det meste av seriøsitet.

20 Likes

Kilde : Russia loses major tank battle for Vuhledar due to ambushes – NYT | Ukrainska Pravda

Russland har tapt en storstilt stridsvognkamp om Vuhledar i Donetsk Oblast, og blitt overfalt av de væpnede styrker i Ukraina - akkurat som det gjorde under angrepet da man brukte tankkonvoier i begynnelsen av fullskala invasjonen.

…Ifølge NYT forsøpler nå de forkullede skallene av russiske panserkjøretøyer gårdsmarker rundt Vuhledar, ifølge ukrainske militære droneopptak – sprengt på miner, truffet med artilleri eller utslettet av panservernraketter.

Ukrainas militære sa at Russland hadde mistet minst 130 stridsvogner og pansrede personellskip i slaget.

14 Likes

Jeg tror jeg foretrekker originalteksten, men ingen stor sak så lenge det er link dit i posten.

1 Like

takk for utvist storsinn :slight_smile:

1 Like

Hej Norge

:sob: :sob: :sob: :sob:

Spændende om China tør gå hele vejen. Der bliver lagt i Kakkelovnen :thinking:

110% støtte :grinning:

Woooov – tæt på Russiske baser og Krimbroen nu :rocket: :firecracker: :fire:

Ha ha – det Russiske Cirkus vil ingen ende tage :grinning:

Hvornår ser vi Kollaps :partying_face:

Alt bliver mobiliseret – Slava Ukraina :ukraine:

No mercy :firecracker:

Dansken

13 Likes

Dagens tall: 715 som har lagt ned geværet for godt

Kanskje ikke så enkelt å være fredsaktivist i Russland,

Men denne typen nyheter liker jeg, selv om jeg ikke skjønner hvorfor det ikke har skjedd for 12 mnd siden :fire: :

10 Likes

Da er det bekreftet at jernbanedelen av broen til krim også ble skikkelig skadet i forrige angrep.

8 Likes

Det er bare å gjenta skadeverket, gjerne på begge sider av broa.

1 Like

Det virker dog som om veibroen er helt operativ nå. Dvs ingen ferger for biler, lastebiler, osv. Så selv om det er klønete, så er logistikken nok helt grei på Krim nå.

Ja, virker som de har fått tilbake tilnærmet normal biltrafikk. Det hjelper. Men det er fortsat Tog som er greia for Russerene.

Lykkes Ukraina i å nå Azovhavet i en offensiv sørover, er broen innenfor rekkevidde av våpen de har nå. Det vil i så fall medføre problemer med trafikkavviklingen på broen, så det undrer meg litt at russerne brenner opp reservene sine i angrep nå.

1 Like

At brua ble skadet er det vel liten tvil om. Men det som er interresant for krigen, antar jeg, er om den kan brukes. Det blir jeg aldri klok på. Togtrafikken har gått som normalt over brua etter eksplosjonen, dog med kun ett spor til rådighet. Og militær transport går vel stort sett bare en vei …

1 Like

Her, for eksempel, skrives det om at last som vanligvis fraktes med tungtrafikk nå må fraktes med tog i stedet for lastebiler på grunn av skadene på veibrua.

" While reparations are being carried out on the road section of the Kerch bridge in Crimea, traffic of goods on the bridge has been moved on the rail."

https://www.railfreight.com/railfreight/2022/10/20/aftermath-of-kerch-bridge-rail-freight-comes-to-the-rescue-for-now/

Nysgjerrighet angående tilstanden på dette sporet ser ut til å være blokkert av vestlig ønsketenkning.

Et lite historisk tilbakeblikk på hva Boris Nemtsov sa om Putin og Ukraina:

3 Likes

Belarus Formation Dance Team :fire: :fire: :fire:

Mye snakk om disse på twitter nå, virker litt dødfødt men er vel bare en Psyops, hadde hvert spennende om det kunne ballet litt på seg. :crossed_fingers:

Russian Volunteer Corps er et interessant fenomen. Det viser at det ulmer i det russiske samfunnet. Og at missnøyen kan bli såpass stor at putins regime kan smuldre opp innefra