Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Vet ikke.
Mener ikke å komme med noen skråsikker spådom om hvordan dette ender, bare en enkel analyse.
Premiss 1. I russland er det nødvendig å være sterk for å ha makt, hvis man er svak kan man som regel ikke holde makten.
P2 Putin har dyrket bildet av seg selv som sterk mann og strategisk geni, det har gitt ham makt. P3 Nå skjer det ting som utfordrer dette bildet.
Konlusjon. Da tror jeg også det skjer noe med makten hans.
Sokrates er et menneske, Sokrates er dødelig…
-Exphil logikk, for de som husker det.

5 Likes

Virker som andre tar ansvar for at Ukraina uten tvil kan vinne.

Spent på hva UK og FR finner på.

11 Likes

Fra artikkelen i iNyhter kan man lese:

At menn flykter kan gjenspeile flere forhold. Antallet døde og sårede ved fronten er skyhøyt. Så mange som 200.000 kan være drept eller såret allerede. Har krigen noen hensikt? Noen kan være mindre enn entusiastiske over Zelenskyjs krig og strategi. Andre kan ha pro-russiske sympatier.

Traff på en familie, mann, kone og 4-åring. Jeg har veldig lite problemer med å forstå hvorfor de flyktet og hvorfor han ikke ble igjen for å sloss. Hvem er jeg til å dømme? Samtidig, så tror jeg Ukraina ikke er helt firkantede her, rett og slett fordi de har nok folk som vil sloss. Han sa han kom fra Donbas. Jeg antar egentlig at han kom fra områdene okkupert i 2014. Hvis du ikke flykter derfra, så endte du opp i den russiske hæren.

Ukrainske soldater? Nei, det tror jeg ikke stemmer. Da hadde den ukrainske hæren kollapset for lenge siden.

7 Likes

Antall døde er langt over 200k. Spesielt om du tar med ukrainske militære og sivile.

Russerene har nok 150k døde alene.

Ellers er artikkelen rart formulert.

" I begynnelsel av krigen – i mars og april 2022 – var var 8 av 10 av de voksne asylsøkerne som kom til Norge kvinner. Men nå er det tallet sunket til 6 av 10. Det vil si at over 41 prosent av ukrainerne som kommer til Norge er menn."

Statistikken de brukte ( men ikke linker til) sier ingenting omat 41% av ukrainere som kommmer til Norge er menn. Det er alle flyktninger. Og antallet UKR flyktninger er gått ned.

Men bra noen poster slike ting slik at vi kan plukkke ifra hverandre spekulative saker.

For de som vil se ekte statistikke så er sidene til UDI gode.

14 Likes

Så litt under 25% menn. Har forresten et asylmottak i nærheten og flere ukrainske barn i barnehagen hvor jeg har to barn. Har vært absolutt null problemer fra dem. Både barn og foreldre begynner å kunne snakke norsk. Egentlig litt morsomt å høre hvor bra aksent de får.

9 Likes

Yep, veldig mange av dem er jo ressurspersoner vs andre grupper innvandrere som det har vært favoritt å få hit.

Vi må faktisk håpe at de fleste ønsker å bli her. Men mistenker at Mange vil tilbake når UKR skal bygges opp igjen.

3 Likes

Utsagnene du siterer ser vel ut til å være rene Helge Lurås spekulasjoner. Kan ikke se de underbygges på noen måte.

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ble vel avvist som grei løgn den posten der. Ukr ville ikke vært istand til å holde fronten om 60-70% av styrkene dems var døde eller skada.

8 Likes

Introen din er (nok en gang) sitat fra en artikkel fra Steigan.no (som igjen har den fra Derimot.no). Det synes jeg du burde opplyse om, og henvise til for dem som ønsker å se helheten.

Artikkelen (skrevet av en amerikansk CIA-fyr) hevder at dette er en tweet fra Jeffrey Sachs, som er professor på Columbia. Det er det ikke, Det er ganske lett for de fleste (men kanskje ikke for CIA) å se at dette er hentet fra Youtube. Fra en “jeffreysachsofficial” som driver en slags nyhetstjeneste med “breaking news” i logoen, troverdig?

Dette skal stamme fra CNN, i følge “professoren”. Men ingen spor av dette eksisterer på cnn.s nettsider. Søker man på f.eks. cnn 259,085 får man opp en flott samling telegramm-kanaler, ZOKA, etc. som man nok gjør best i å styre unna.

24 Likes

Han er god klovn som gjentatte ganger maser om «forhandlinger». Pusher hele tiden det russiske narrativet om krigen er Nato som feil

3 Likes

Det hadde vært egoistisk av oss av å holde den her. Vi burde hjelpe dem tilbake til Ukraina etter at Russland er drevet ut, slik at de kan bygge opp landet sitt igjen.

7 Likes

Det ble deportert en hel del ukrainere til Sibir på 30-40 og 50-tallet.

Skal tro om det er etterkommerene av noen av de som gir en håndsrekning til “gamlelandet”…

7 Likes

Iiiiit’s a hard knock life for putte:

5 Likes

Iflg eksperter vil det ta tre måneder å trene en Mig-29 pilot til å fly F16. Hvis de starter nå, klare i juni.

4 Likes

Boom. Norge gir nasams!! Stolt nå merker jeg.

20 Likes

Hvor mange NASAMS har vi online her i Norge?

Altfor få, men tipper det kommer kjøp av flere snart.

5 Likes

Kunne kanskje hatt noe som tok de nye rakettene til Russland? De andre er de jo snart tomme for.