Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Han er åpenbart kompetent. Det jeg undres på, er informasjonen som er bakgrunn for de strategiske vurderingene. Har han tilgang på gradert informasjon, eller bruker han bare åpne kilder.

Han har nok bedre forutsetninger enn de fleste for å vurdere den åpne informasjonen, og er nok i stand til å sile ut mye som er uriktig. Åpen informasjon er ikke komplett, så han må gjøre antagelser. Det er derfor viktig å ha i bakhodet at det kan finnes forhold som hadde ført til andre konklusjoner om de var kjent. (Desinformasjon og skinnmanøvere er viktig i krig.)

Edit: Denne krigen ser for meg strategisk sett ut som et puslespill der vi mangler vesentlige biter. Jeg tviler også ofte på om bitene vi har er riktige, og om de ligger på riktig sted.

5 Likes

En ny bølge av misnøye i den ruzziske hæren. Etter at terrorgruppa Wagner har tømt fengslene, er det igjen vernepliktige fra “langtvekkistan” som blir ofret - interessant tråd:

4 Likes

Jeg er der at før dette sprer seg til områdene helt i vest, St Petersburg og Moskva, så er det relativt uviktig.

Tror det kan ha noe å si - på vilje til å la seg mobilisere til krigen - også i langtvekkistan - misnøye blir nok fanget opp - også i disse utkantene - og løgnene om hva som faktisk skjer med de mobiliserte kommer fram:

image

5 Likes

Ser ut som Ruzzland ikke liker monumenter i UKR.

Satser på det kan erstattes av et F16 monument etter krigen.

12 Likes

Naturressursene som Moskva og Sanktpetersburg lever fett på, kommer i stor grad fra disse regionene. Misnøye i regionene gir ikke revolusjon i Moskva, men kan forsterke separatisme i regionene.

Moskva har sent en god del av sikkerhetsstyrkene sine til kverna i Ukraina, så det er begrenset hvor mange steder de kan slå ned uro samtidig.

7 Likes

Det er såpass få folk i disse regionene at jeg har null tro på at opprør der får noen konsekvenser. Må i så fall skje over hele linja samtidig. Ellers vil bare ett og ett opprør bli most.

Derfor er jeg tilbake til at før det blir større tap fra Moskva og st petersburg, så vil det ikke bli noe opprør.

3 Likes

Minst seksten mennesker mistet livet i nok et russisk rakettangrep. Over 81 raketter rammet flere steder i landet torsdag morgen.

Nei? Mesteparten ble skutt ned? Det var overhodet ikke 81 raketter som traff mål.

Russland har max 50 slike, usikkert hvor mange av disse de kan produsere i måneden.
ref: Russia’s Use of Hypersonic Missiles in Ukraine Raises Questions - The New York Times.

1 Like

Se posten min litt over. De hadde 42 før angrepet denne uken. Alle de 6 traff noe, men sies at flere av dem bommet på målet med endel meter. ( såpass mye at parkeringsplass fremfor bygg ble rammet).

2 Likes

Putin now refuses to disclose major economic indicators ranging from foreign trade data, monthly output data on oil and gas, capital inflows and outflows, financial statements of major companies, central bank monetary base data, foreign direct investment data, domestic value added by industry, and lending and loan origination data. Even Rosaviatsiya, Russia’s federal air transport agency, has stopped publishing data on air passenger volumes. Yet these are the major high-frequency flow statistics that go into the construction of an economy-wide GDP forecast for any nation–from the U.S. to China.

For example, our latest tabulations show that over 1,000 major multinationals have completely exited the country in protest of its illegal war in Ukraine.

Collectively, they have combined in-country revenues equivalent to 40% of Russia’s pre-war GDP by our estimates.

Russia can’t seem to sell the 86% of its natural gas exports which previously went to the EU. Moreover, with the persistent Urals oil pricing discount, Russia is not making much money on every barrel of oil they sell when the price of oil is only around $55/barrel.

Our triangulation of primary source data–wherever Russia was the buyer we checked with the seller and vice versa–shows that virtually every sector has collapsed, with some such as automotive down more than 90%.

Yeah, sanksjonene treffer ikke Russland sin økonomi. Det er derfor Russland ikke lenger publiserer assorterte data som viser hvordan det går med økonomien…

Fra August:

Så, produksjonen faller, importen faller. Begge med store tosiffrede tall. At Russland sin økonomi ikke faller 15-25% et sted vil overraske meg.


Faller kanskje like mye som Consumer spending?

3 Likes

Dette er vel heller konklusjonen man burde få ut av dette angrepet. At de nå kun kan komme med slike angrep månedlig.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Russland prøver å ta ut transportinfrastrukturen i Ukraina. Det virker jo som om de har store nok sprengladninger til å ta ut broer? Kanskje problemet deres er som @Evilfreud sier, at de rett og slett ikke er presise nok.

3 Likes

Den ekstreme hastigheten til et hypersonisk missil, gjør at det bare kan foreta små kurskorrigeringer. Svinger det for krapt, kan det rives i stykker.

Hastigheten gir også en svært stor kinetisk energi. Kombinert med en forkropp som skal tåle høye Mac-tall, tror jeg at et hypersonisk missil vil blåse tvers igjennom de fleste broer. Å time eksplosjonen vil være ekstremt vanskelig, så man må treffe tårn eller brokar for å gjøre stor skade.

Det ser ut for meg til at Russlands hypersoniske missiler ikke er nøyaktige nok til å brukes militært med konvensjonelt stridshode. Som så mye annet i deg russiske arsenalet, synes de best egnet til å terrorisere sivilbefolkningen.

8 Likes

Det er litt sånn jeg også ser det. Våpenet er primært laget for å bære strategisk nuke og være avskrekkende. Ikke ta ut mål nøyaktig slik USA gjør.

2 Likes

Jeg tror ikke det blir enkelte faktorer som gjør at misnøyen sprer seg i det russiske samfunnet heller summen av veldig mange faktorer.
Når eliten i Moskva og Skt. P forstår at: de ikke kan vinne militært, økonomien går mot kollaps, putin kommer til å falle osv. er min teori at det før eller siden blir kritisk masse som får til en endring.
Soldatvideoene betyr nok ikke mye i seg selv, i alle fall ikke av medmenneskelig årsaker, men de er brikker i et puslespill som gir et bilde av kaos og manglende profesjonalitet. Det tror jeg folk i Moskva får med seg, selv om de ikke bryr seg om menneskene bak.

1 Like

Altså, så godt som Putin har smadret opposisjonen og alt av media, så tviler jeg sterkt på at det kommer noe folkelig opprør. Vesentlig mer sannsynlig med et palassoppgjør spør du meg. Her må man huske på at risk/reward ved et oppgjør ikke nødvendigvis er så hot. Selv om du er med på et slikt opprør som lykkes, så kan det godt være du ikke er nødvendig og derfor ender opp dau allikevel. Så, kort sagt, jeg tror det er et godt stykke igjen til det er et sannsynlig utfall.

Det som forsåvidt er et godt mulig utfall er at den russiske hæren i Ukraina slutter å fungere skikkelig. Det skjer ikke nå, når de har sånn passe kontroll, men hvis Ukraina klare å få til et andre Kharkiv, en hodeløs flukt, men denne gangen klarer å pushe videre, uten å la Russland konsolidere? Vel, da kan det bli en hver-mann-for-seg-selv situasjon. Pushet ved Kharkiv stoppet fordi Ukraina rett og slett ikke hadde nok folk til å tette hullet og fordi de materielt neppe var overlegne. De hadde dog posisjon og koordinasjon.

4 Likes

Alle regionale ledere ville personlig tjene på å holde verdiene de skaper tilbake, og ikke sende de til Moskva. Blir regimet i Moskva for svakt, kan regionene benytte seg av situasjonen. (Gjelder ikke Kadyrov, som trenger sentralmaktens hjelp for å unngå blodhevn.)

3 Likes

Håper de i Georgia ikke lar seg skremme så lett av russiske myndigheter nå når de ser at det militære har mer enn nok å henge fingrene i med deres “tredagers spesialoperasjon” i Ukraina.

4 Likes

Jeg tviler på at regionene tjener så store verdier? Det ble privatisert og jeg tipper selskapene holder til i Moskva/St Petersburg og skatter dit? Mao, det må være Oligarkene som begynner å holde tilbake penger. Men de ender da med å falle ut av vinduer? Det har jo skjedd ganske mange ganger.

1 Like

Jeg snakker ikke nødvendigvis om opprør eller kupp. Mer om folkelig bevissthet. Summen av mange brikker gjør etterhvert at bildet i puslespillet blir tydeligere, og da kan ikke lenger propagandaen lyve like overbevisende.
Jeg tror det vil presse seg frem en endring, ikke kupp, ikke folkelig opprør, men endring. Hvordan og hvor raskt er umulig å spå om.
Men som med de økonomiske utfordringer etter sanksjonene er det en slags snøballeffekt over det hele. Jeg tror vi i ettertid vil tenke at problemene for putin fulgte en eksponensiell bane.

2 Likes

Hva slags endring? For her er nok Putin og Russland sine mål ikke de samme…