Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Andre kilder har påstått at Russland byttet fra Wagner til spesialsoldater for angrepet på Bakhmut. Denne kilden påstår Ukraina byttet fra de regulære styrkene sine til elitenavdelinger. Det kan vel være en liten periode der hvor det var spesialsoldater vs regulære og de var i en gryte at det gikk litt dritt. Virker ikke lenger å være tilfellet.

Jeg tar kilden over med en klype salt, men Ukraina må ha gjort noe for å klare å holde Bakhmut. At de har brukt eliteavdelinger høres plausibelt ut. Tipper de også har fått bruke mer artilleri.

5 Likes

Hmm, høres lengre ut enn det som sies fra andre kilder

4 Likes

Russland har jo skalert ned bruken av panser, artilleri og raketter hele veien egentlig. Vil tro at det blir lavere og lavere forbruk.

1 Like

Det står fortsette på “nåværende” nivå, hva nå enn det skal bety

De har jo noe produksjon og noe lager, så det kan være, men jeg tviler litt. Spesielt på artillerifronten.

Det interessante her er blikket politiet gir. De er på samme lag. Det blir interessant å se hva som skjer fremover, men noe sier meg at russlands soft power forvitrer rask nå.

4 Likes

Georgia er et land jeg ble oppriktig veldig glad for mange år siden (ikke lenge etter at russland angrep / annekterte to “utbryter” replublikker 2008 tro jeg det var, (merkelig nok var det nettopp funnet indikasjoner på en god del olje i den ene av de)

Politistyrken var gjennomkorrupt, men ble vel ganske radikalt sparket og reformert i etterspillet etter 2008.

Landet i seg selv er demokratisk og åpent, med ganske mye reformer de siste 10 årene. Mens politikken/maktapparatet er en “komplisert” situasjon. (men det har vist seg å være politiske problemer i tyskland og, god demonstrert ved nyordet “Scholzing”)

Så det er litt trist å lese den iboende negative innstillingen, med regjeringen omtalt som regime, og politiet mistenkeliggjort. Det er nok et mye større lerret av grånøyanser, enn bare svart hvitt.

Et folk som er veldig stolt av landet sitt og hva de har og kan få utrettet. Og de ser at veien dit går via EU, så jeg håper vi faktisk er i stand til å gi dem muligheten.

Jeg tror faktisk det var litt oppstyr når russland gikk til angrepskrig på ukraina, fordi presidenten ville reise og møte europeiske ledere og hente støtte og prøve å få eu integrasjon på god glid. Men dette ble stoppet politisk… så hun reiste på privaten/ i egen regi. Og fikk selvsagt problemer eller muntlig irettesettelse i det minste, ala typisk soviet style red tape, ikke fulgt prosedyre, og dette skal vi komme til bunns i greie. Dog presidenten er ikke et medlem av et politisk parti, og det hele er et parlamentarisk demokrati så presidenten er som kongen hos oss. a figurehead, husker ikke riktige ordet på norsk akkurat nå

12 Likes

Jeg lurer på når offiserene som prøver folk til å begå selvmord via Ukraina ender opp med å bare bli skutt av sine egne.

1 Like

Lurer på om dette har noe effekt. Jeg antar mye sendes via Kina.

3 Likes

Kan ju bero på att ryzzarna ikke engre betaler de “gebyrer” som turkarna vill ha før at utføre denne servicen? Ikke sånn at Turkiet sender sanktionert gods videre før å vare hyggelige og snille. Inge penger → inge varor. Ingen sier ju det rent ut, men alle begriper ju at det går penger under bordet.
Ikke mye Ryzzland kan gjøre åt saken mer en att finne noen annen som kan leverera. Men jag antar att alle vil ha betalt i en eller annen form.

1 Like

bilde

11 Likes

Hej Norge

Der sker ting og sager nu Ungaren og Blokering af handelsrute fra Tyrkiet :thinking:

Internt sker der også noget – hvad foregår der :thinking:

Mere hjælp fra CIA :+1:

F… Erdogan :exploding_head:

Putin må “Re-think” :rofl:

Belerus :triumph:

Katastrofen lurer :hot_face:

:ukraine: Kører hårdt på :+1:

Skal vi blive bange elle hva’ – de lever sku’i en anden verden :face_vomiting:

Dansken

12 Likes

870 nye :coffin:

7 Likes

Godt skrevet artikkel. Vet ikke hvor mye som faktisk er sant, men det virker som Ukraina faktisk har tenkt å holde bakhmut. Ukraina hevder tapene er 7:1 i deres favør, NATO sier 5:1, noen har hevdet 1:1.

But this week, Zelenskyy defended his decision to keep the country’s forces fighting in the besieged town. In a television address and an interview with CNN, the leader said “this is tactical,” and emphasized that Ukraine’s top generals were united behind his decision. Zelenskyy’s office had also issued a statement making it clear he had the backing of the popular Valerii Zaluzhny, the commander-in-chief of the armed forces, and Oleksandr Syrskyi, the commander of Ukraine’s ground forces, who said the importance of holding the town was “only increasing.”

According to Zelenskyy, if Russia succeeds in finally capturing Bakhmut, they could go further. “They could go to Kramatorsk, they could go to Sloviansk, it would be open road for the Russians after Bakhmut to other towns in Ukraine, in the Donetsk direction,” he said. “That’s why our guys are standing there.”

He also included an additional reason for asking his troops to doggedly slog it out as well: “Russia needs at least some victory — a small victory — even by ruining everything in Bakhmut, just killing every civilian there,” he said. Adding that if Russia is able to “put their little flag” on top of the town, it would help “mobilize their society in order to create this idea they’re such a powerful army.”

Ref: Zelenskyy has no choice but to ask his fighters to hold Bakhmut — for now – POLITICO

7 Likes
3 Likes

Michael Kofman er tilbake fra Ukraina der han blant annet har besøkt Bakhmut. Min opplevelse er at hans analyser er mer balanserte og nøkterne enn hva man finner på twitter så dette er informativt for de som er interessert i den militære situasjonen i Ukraina:

1 Like

Slike besøk gir et godt bilde av den taktiske situasjonen. Når det kommer til strategiske forhold, lurer jeg ofte på om dette er informasjon som journalistene har tilgang til, eller om det er antagelser fra dem eller aktører ved frontavsnittet de besøkte.

Michael Kofman er en militær analytiker og Research Program Director for Russia Studies hos amerikanske Center for Naval Analyses og ikke en journalist og det er derfor nivået her også er mye høyere. Han er altså militær analytiker med spesialitet på det russiske militæret og de diskuterer mye rundt strategiske forhold som du vil høre masse om i episoden. Han sier også det samme som deg med tanke på hva journalister vanligvis publiserer etter å ha besøkt et utsnitt av fronten.

1 Like

Og for situasjonen rundt Vuhledar vil jeg anbefale Tatarigami_UA (som også henviser til Lee/Kofman for Bakhmut). Ulempen her er at han sikkert vet mye mer enn han kan si.

https://twitter.com/Tatarigami_UA

2 Likes

Han har hatt twitter-innlegg 4,5,6,7 mars, men ingenting etter det. :stuck_out_tongue:

1 Like