Georgia er et land jeg ble oppriktig veldig glad for mange år siden (ikke lenge etter at russland angrep / annekterte to “utbryter” replublikker 2008 tro jeg det var, (merkelig nok var det nettopp funnet indikasjoner på en god del olje i den ene av de)
Politistyrken var gjennomkorrupt, men ble vel ganske radikalt sparket og reformert i etterspillet etter 2008.
Landet i seg selv er demokratisk og åpent, med ganske mye reformer de siste 10 årene. Mens politikken/maktapparatet er en “komplisert” situasjon. (men det har vist seg å være politiske problemer i tyskland og, god demonstrert ved nyordet “Scholzing”)
Så det er litt trist å lese den iboende negative innstillingen, med regjeringen omtalt som regime, og politiet mistenkeliggjort. Det er nok et mye større lerret av grånøyanser, enn bare svart hvitt.
Et folk som er veldig stolt av landet sitt og hva de har og kan få utrettet. Og de ser at veien dit går via EU, så jeg håper vi faktisk er i stand til å gi dem muligheten.
Jeg tror faktisk det var litt oppstyr når russland gikk til angrepskrig på ukraina, fordi presidenten ville reise og møte europeiske ledere og hente støtte og prøve å få eu integrasjon på god glid. Men dette ble stoppet politisk… så hun reiste på privaten/ i egen regi. Og fikk selvsagt problemer eller muntlig irettesettelse i det minste, ala typisk soviet style red tape, ikke fulgt prosedyre, og dette skal vi komme til bunns i greie. Dog presidenten er ikke et medlem av et politisk parti, og det hele er et parlamentarisk demokrati så presidenten er som kongen hos oss. a figurehead, husker ikke riktige ordet på norsk akkurat nå