Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

14:57 Flera stora ryska företag som Gazprom och Rosneft bildar nu legosoldatbolag för att sätta upp egna privata arméer. En expert uppger till tyska Bild att det handlar om att man förbereder sig för en kollaps för den ryska centralmakten, och alltså för att kunna försvara sina egna anläggningar och tillgångar när inbördeskriget bryter ut.

Mens i Russland, så forbereder de seg på kollaps. Som russer er jo det faktisk noe å sloss mot. En kollaps av staten vil være vondt.

3 Likes

Tweet om ett B52 som fløy relativt nærme grensen til Russland for en times tid siden.

Gøy fordi jeg telfeldigvis så akkurat dette flyet rett over hodet mitt i Nord-Norge i formiddag​:+1::exploding_head:

7 Likes

Det spørs hvem leiesoldatene vil være lojale mot ,dersom konfliktene går langs etniske linjer. Sensus viser stort antall etniske russere i alle regioner, men jeg har sett tartarer som oppgir at dette er default fra myndighetene. Dette er grunnen til at jeg tviler på at oligarker eller store selskaper vil klare å stå imot autonome regionale myndigheter, dersom sentralmakten ikke er sterk nok.

1 Like

Ja, det er bullshit

De vil bare prøve å beskytte mot plyndring antar jeg. Evt autonome myndigheter antar jeg vil være svake og bruke disse oligarch styrkene mot at disse beholder verdier.

Vi bør ikke ta for gitt at regionene vil være svakere militært enn vaktstyrkene til de store selskapene.

Det er regionene som har hatt ansvaret for å mobilisere soldater og organisere avdelinger til den russiske hæren. De har allerede apparatet på plass. mobiliserer de for å beskytte lokale interesser, er nok motivasjonen større også.

3 Likes

Og man ser ved vuhledar hvordan det går med russerne når de bruker panser.

“Putin is upset. But while Turkey’s place is not ideal, it’s also not bad because there’s economic access to global markets [and] breathing room. It’s quite significant for him,”

Dette endret seg for noen dager siden leste jeg.

1 Like

Angrep fra Ukraina i mai ser det ut til

The defense minister Oleksiy Reznikov recently confirmed that preparations for the Ukrainian counteroffensive are underway.

The U.S. expects that Ukraine will be able to launch a counteroffensive in the spring.

The head of Ukraine’s military intelligence, Kyrylo Budanov, said there would be decisive battles in Ukraine from mid to late spring.

1 Like

Og sånn kan offensiven ende opp med å se ut. Klarer Ukraina halvparten av dette, så har du et ekstremt demoralisert Russland.

2 Likes

Noe til ettertanke. Tror ikke det er helt åpenbart for alle at det er en god ide. Russland skal ha 40k drepte og sårede. Selv ved 7:1, så har Ukraina 6k drepte og sårede. Jeg kan forstå at det er vanskelig å se på.

6 Likes

Litt usikker på hvordan dette skal tolkes. For kontrollen på media virker rimelig sterk.

Hvis ISW sin tolkning er rett, så vil en ukrainsk vellykket offensiv kunne få putin til å miste makten tenker jeg. Det vil rett og slett undergrave putin posisjon for mye. Da vil ingen forvente at Russland går ut av krigen vinnende.

Russian Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova confirmed that there is infighting in the Kremlin inner circle, that the Kremlin has ceded centralized control over the Russian information space, and that Russian President Vladimir Putin apparently cannot readily fix it. Kremlin journalists, academics, and Novorossiya supporters held a forum on the “practical and technological aspects of information and cognitive warfare in modern realities” in Moscow on March 11.[2] During a panel discussion Zakharova stated that the Kremlin cannot replicate the Stalinist approach of establishing a modern equivalent to the Soviet Information Bureau to centrally control Russia’s internal information space due to fighting among unspecified Kremlin “elites.”[3]

Zakharova’s statement is noteworthy and supports several of ISW’s longstanding assessments about deteriorating Kremlin regime and information space control dynamics. The statement supports several assessments: that there is Kremlin infighting between key members of Putin’s inner circle; that Putin has largely ceded the Russian information space over time to a variety of quasi-independent actors; and that Putin is apparently unable to take decisive action to regain control over the Russian information space.[4] It is unclear why Zakharova — a seasoned senior spokesperson — would have openly acknowledged these problems in a public setting. Zakharova may have directly discussed these problems for the first time to temper Russian nationalist milbloggers’ expectations regarding the current capabilities of the Kremlin to cohere around a unified narrative — or possibly even a unified policy.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-march-11-2023

6 Likes

Forsøk å følge lenkene bakover gjennom de ulike artiklene. Det ser ikke ut til å være solid hold i dette sitatet.

Jeg misstenker at det ikke sjekkes så veldig grundig dersom man antar at kilden referer til en pålitelig kilde. Dette skjer så gjennom flere ledd.

3 Likes

2 Likes

Kjøper ikke helt at Ukraina skal vente 2 hele måneder med offansiv.

føler de er ganske klare ila kort tid.

5 Likes

Altså, de kan nok kjøre noe mindre, men det er teleløsning som begynner omtrent nå. Blir vanskelig å kjøre en bred offensiv

Hej Norge

Terroristen Girkin har set at han er på taber holdet :partying_face:

Diktatoren får de svar han gerne vil have – ellers trapper eller balkon :rofl:

Hvem kan man takke for hvordan det går ---- spørg Putin :grinning_face_with_smiling_eyes:

https://www.cairnspost.com.au/news/national/no-chance-for-a-negotiated-peace-between-ukraine-and-russia/video/a6c1b93a184e52dabf826a9a2403f064

:+1:

De bliver ved :ukraine:

Tankevækkende – bemærk hvor tæt Ukrainerne er på deres mål i Bakmuth – uden modstand :fire:

Dagens Pollental – Wood nok en dag over 1000 :coffin:

Ukuelige :ukraine: – bemærk drone med 2 Bomber — dette er ikke hobby :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hårde Tider i skyttegravene :hot_face:

Dansken

13 Likes
2 Likes

Visegrad24 pleier å ha mye fake news

2 Likes

@Tartilo skal huske på det. Må jo innrømme at jeg ikke så noen kropper når jeg zoomet inn. Burde vært mer kritisk.

1 Like

Vet ikke om det er ekte

4 Likes