Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

710 mann + 8 tanks + 16 artillerisystemer :ukraine:

9 Likes

Spennende… Ser ut til at Ukrainerne har kommet seg over på sydsiden av elven og har befestet seg ved NovaKakhovka…

3 Likes

Det ble postet en film derfra, men den ble filmet fra ukrainsk side? Kartet her viser jo også at den er under russisk kontroll.

Har også sett den filmen og sett flere sære kilder nevne det.

Dvs ingen av de “kjente” kildene som respekterer opsec har nevnt det.

Ja, det høres risky ut…

Følger med på twitter og der er det jo to “tab-er”: “For you” og “Following”. Det jeg har på following er rimelig til å stole på, der har jeg bare troverdige kilder. Det jeg får servert av twitter på “For you” er altfor ofte troverdig, men feil/villedende ved nærmere ettersyn.

2 Likes

Det er intense kamper om sentrum av Bakhmut.

Denne såkalte “nøytraliteten” til Sveits, blir mer og mer kvalmende:

7 Likes

“remilitarizing the arctic”

Har de ikke sendt majoriteten av soldatene fra Kola til Ukraina? Jeg minnes Evilfreud hadde kilder på hvor utarmet avdelingene på norskegrensa var i starten av krigen i hvert fall.

7 Likes

Det blir vel kanskje enda litt mer komisk ved at dette viser russiske militære baser i… Russland. :crazy_face:

Ikke bra, kan Kina-forslaget etterhvert ende opp med å bli en mulig off-ramp?

Zelensky skal også møte Xi neste uke etter han har snakket med Putin

1 Like
1 Like

Ser ut som ‘Kornavtalen’ kan forlenges. I det minste delvis. Så at det er mulig å komme i gang med andre forhandlinger kan en ikke se bort fra.
Problemet er at det ikke er mulig å tro et ord av det som kommer fra Kreml

Snakker om en styrking av troppene langs hele fronten, inkludert i kherson. Snakker om sannsynlig angrep i Zaporizhzhia og at de må unngå et nytt kharkiv.

Kan jo bli interessant hvis Ukraina kan klare å kjøre en offensiv på flere fronter. Det vil øke kravet til troppene som sloss på begge sider, noe jeg tror vil passe Ukraina bra. Noe jeg tror vil passe Russland sine mobiks ekstremt dårlig.

Fordelen for Ukraina ved å kjøre en bredere offensiv er at det gjør den mindre sårbare mot artilleri, cruise missiler og evt taktiske atomvåpen. Det gjør det hele mindre forutsigbart også. Det krever nok mer tropper totalt sett, men mindre pr front.

7 Likes
8 Likes

Da nærmer det seg russisk kollaps.

10 Likes

Begynner å minne om slagene utenfor Moskva og ved Stalingrad i 2. verdenskrig. Da også ble soldatene jaget fram
Men under helt andre forutsetninger, og ofte Stalinorgel som støtte
Kvantitet av soldater e r ikke kvalitet lenger

2 Likes

Tapstal eller ikke: Det er ryzzene som går fremover i Bakhmut. De tar noen tiotals meter hver dag. Med tiden blir det kilometer.
Tap i manskap betyr ikke noe i ryzzland. Bare at ta inn nytt folk å sende fram. Under tiden minker Ukrainas ammunition.
Da man leser artiklar i vest-media ser det ut som at ryzzland ikke har noen aktivitet alls og Ukraina allerede har jaget ut ryzzen. Sånn er det ikke. Det kommer at holde på lenge, så lenge som ryzzland rent logistikmessig kan drive det. Og de kan de under lang tid. Det er, dessverre, langt unnan den totale kolaps av ryzska federasjonen som nødvendig før at få slut på krigen.

3 Likes