Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Poenget er vel at Russland vil bruke minst 900 år på å okkupere Ukraina med dette tempoet, og at dette er det maksimale Russland er i stand til å prestere.

Ukraina på sin side holder Russland tilbake, og har samtidig kapasitet til å bygger opp ressurser til offensiven i mai. Her snakker vi både om både styrker og materiell.

Når det gjelder ammunisjon, så klages det over mangel på ammunisjon langs hele den russiske fronten. Russland har bare en fabrikk for artilleriammunisjon igjen, mens det i vesten trappes opp mange steder. Trenden når det gjelder ammunisjon er med andre ord ikke i Russlands favør. (Perun har en video om dette).

For meg ser det ikke ut til at tiden arbeider for Russland. Det kan godt hende at jeg overser noe. Opplys meg gjerne dersom jeg overser en så vesentlig faktor at den annulerer alt annet.

8 Likes

Dagens oppdatering. Gått veldig mye kjøretøy siste døgnet.

bilde

4 Likes

Nå har de vel ikke tenkt å okkupere hele ukraina? Det er de annekterte områdene, samt ideelt sett odesa som de sikter mot? Angående ukrainske tap og oppbygging mot våroffensiv er det ulike oppfatninger der også, også i vestlig media

https://www.washingtonpost.com/world/2023/03/13/ukraine-casualties-pessimism-ammunition-shortage/

1 Like

Så, hvor riktige er poengene her?

“The most valuable thing in war is combat experience,” said a battalion commander in the 46th Air Assault Brigade, who is being identified only by his call sign, Kupol, in keeping with Ukrainian military protocol. “A soldier who has survived six months of combat and a soldier who came from a firing range are two different soldiers. It’s heaven and earth.”

“And there are only a few soldiers with combat experience,” Kupol added. “Unfortunately, they are all already dead or wounded.”

Det er jo en god del fremmedkrigere i Ukraina og hver gang en av disse dør, så ender det gjerne opp på Twitter, i hvert fall burde jeg få med meg når dette skjer med noen fra våre naboland. Mitt inntrykk er at det ikke skjer så ofte? Mao at veldig mange av de som kom til Ukraina i februar/mars i fjor fortsatt er i Ukraina og sloss.

Jeg synes også det skal være rart at Ukraina skal ha relativt tilsvarende mange døde og skadede all den tid det er Russland som angriper befestede posisjoner.

Spørsmålet er jo også hvor mange av de 120k som er skadede som er kommet tilbake i kamp? Inntrykket mitt er at Ukraina gjør en svært god jobb med å evakuere skadede og holde dem i live. Anekdotisk, så jeg en video fra en ambulanse som kjørte vekk fra fronten. Det var skadede i den, men de hadde hovedsakelig skader i armer og bein, eller skader til overkroppen som så ut til å ha vært stort sett begrenset av skuddsikre vester. Mao, det var mange skadede i videoen, men mange av de virket til å kunne bli helt friske igjen.

Ukraina har tidligere vært i pressede situasjoner. Det var endel storyer som føk rundt når lommen i Donbass var i ferd med å kollapse i april-juni en gang (husker ikke nøyaktig tidspunkt). Det var folk som hadde dratt fra fronten og nektet å sloss. Et par måneder senere, så kjørte Ukraina to vellykkede offensiver, en i Kharkiv og en i Kherson.

Det begynner jo nå også å komme inn info fra treningen som har blitt kjørt i Tyskland og Spania. Der blir det nevnt at de som har blitt sendt dit her erfaring fra tanks før, så det de har trengt opplæring i er de tekniske detaljene. Ikke hvordan man bruker en tanks. Slik tenker jeg det basically vil være over hele linjen. Ukraina sender sine beste folk på opplæring nå.

EDIT: jeg hadde ikke lest hele artikkelen ser jeg. Min utheving.

Kupol said he was speaking out in hopes of securing better training for Ukrainian forces from Washington and that he hopes Ukrainian troops being held back for a coming counteroffensive will have more success than the inexperienced soldiers now manning the front under his command.

“There’s always belief in a miracle,” he said. “Either it will be a massacre and corpses or it’s going to be a professional counteroffensive. There are two options. There will be a counteroffensive either way.”

Det her er en sak som er godkjent av Ukraina, ikke en som snakker uten godkjenning. Han legger på tykt for å sikre støtte, ikke for å komme med en reell advarsel.

Det som er sant er jo mer støtte Ukraina får, av utstyr og trening, jo færre vil dø.

4 Likes

Enligt den ryzzarna så er Ukraina en del av ryzzland, som ockuperes av NATO/vestlige nazister og som må tilbake inn i den ryzka federasjonen. Lyssnar du ikke ens på hva P00tin sier? Han sier ju det glasklart, jeg begriper ikke hvordan det kan missførstås.

Hej Norge

Stadig hårde kampe i Bakmuth – og Putin er et Condom :rofl:

Dansken

De har vært litt frem og tilbake på regimeendring.

After a year of war, Kupol, a lieutenant colonel, said his battalion is unrecognizable. Of about 500 soldiers, roughly 100 were killed in action and another 400 wounded, leading to complete turnover. Kupol said he was the sole military professional in the battalion, and he described the struggle of leading a unit composed entirely of inexperienced troops.

Den biten var jo en rimelig interessant statistikk. 5:1. Så hvis Ukraina har 120k døde og sårede, så vil det si 24k døde, 96k sårede. Det er et tall som jeg kan tro på. Jeg tviler på at dette da er 96k kampudyktige.

Btw, det er en ting som er klart for meg og det er at det er stor forskjell i hvor presset Ukraina er på forskjellige deler av fronten. F.eks. ved Vuhledar, så virker det som om angrepet ble satt i gang med altfor få russiske ressurser, så Ukraina har hatt overtaket der hele veien. Jeg antar at tapene der er mye mindre enn i avdelingen som ble presset ut av Soledar.

3 Likes

Vad är anledningen till att de kan flyga med droner utan att ryssarna reagerer ? Är de så tysta ? Pga höjden ?
Kryllar ju av videos där de flyger över huvudet utan att de reagere.

1 Like

Jeg tror de har hatt mer enn nok av resurser. Men;

  • Man har kjørt tanks og andra kjøretøy rakt ut i oppenbare minefelt. Gang på gang, i samme mineflet.
  • Soldater har stoppet lastebiler, tanks og annet og helt enkelt avvikit til fots, med 5-10 kjøretøy steående, ibland med den lengst frem i brann, men ibland helt OK.
  • Man har drevet ut soldater i stormningar over åpne felt. Disse har då blitt skudd ned direkte. Nå synes det som at ryzzene har sluttet med dette.

Så mengden i seg har nok ikke varit problemet før ryzzene, uten hvordan man har brukt de resurser man hadde. Nå har man ikke samme resurser ettersom en del brunnit opp, overgitts, blitt sprengt etc. Og manskapet delvis “inkurant”…

Greia er at med overveldende artilleriild, så hadde det vært mye vanskeligere å for Ukraina å få til punkt 2 og 3 på listen din. Det har vært vanskelig å angripe godt forsvarte posisjoner siden første verdenskrig, men moderne krigføring har endel måter å håndtere de på. Det har ikke blitt brukt her.

Får jo ikke lest originalartikkelen, men det her er vel sånn ca som jeg tenker. De som tjente på å sprenge Nord Stream 1 var Russland som da kunne påkalle force majore for å unngå å komme i “litt” finansielle problemer etter krigen.

11:14 Wall Street Journal har en artikel om tvisten Uniper har med Gazprom för uteblivna gasleveranser, till ett värde om 13.2 GEUR, vilket bloggen skrivit om upprepade gånger. Till detta kommer stämningar från Engie och RWE mfl och det handlar om hundratals miljarder kronor som Gazprom kan ducka ur pga sprängningen av Nordstream.

När Putin ströp gasexporten till EU så bröt Gazprom mot avtal och blev alltså ersättningsskydlig. Från det att Nordstream sprängdes kan man dock hävda force majeure och slippa ytterligare skadestånd. Besparingen för Gazprom för ansvarsfrihet uppges tack vare sprängningen ligga på 40 GEUR eller närmare 450 miljarder svenska kronor.

Så vem hade motiv och vem tjänade 450 miljarder kronor på att spränga Nordstream? Hm?

Ref: UPPDATERAS: Fortsatt press från söder mot Bakhmut – rysk brist på ammunition – fortsatt terrorbombning, flyglarm i Kyjiv – Cornucopia?

4 Likes

Russlands forsvarsminister Sergei Shoigu har beordret en dobling i produksjonen av hypersoniske missiler til bruk i krigen i Ukraina, skriver nyhetsbyrået Reuters, som siterer det statlige russiske mediehuset Tass.

Slike våpen kan bevege seg mellom fem og ti ganger lydens hastighet, og Ukraina har ikke mulighet til å skyte dem ned.

Russland skal ifølge BBC ha brukt denne typen missiler i stor-angrepet som fant sted forrige uke - for første gang siden starten av krigen.

Det ene våpenet som kommer igjennom UKR sitt rakettforsvar. Minuste. russland har 40stk, og nøyaktigheten er ± 500meter.

Noe sier meg at russland sliter med å produsere mer enn 1-2pr måned av disse.

1 Like

Da blir det jagerfly snart takket være Polen.

5 Likes

Polen har allerede sendt jagerfly, men da som “deler” selv om det var hele fly.

Men bra om de får sendt mer fly.

Skulle helst sett at Ukraina fikk bedre fly, og ikke bare flere Mig29.

5 Likes

Ikke bra holdning fra DeSantis…

DeSantis sår tvil om Ukraina-støtte

Floridas guvernør Ron DeSantis sier at det ikke er en viktig nasjonal interesse for USA å bli mer innblandet i en «territoriell disputt» mellom Ukraina og Russland. DeSantis er blant favorittene til å bli Republikanernes presidentkandidat neste år. Foto: Ron Johnson / AP / NTB

Floridas guvernør Ron DeSantis sier at det ikke er en viktig nasjonal interesse for USA å bli mer innblandet i en «territoriell disputt» mellom Ukraina og Russland. DeSantis er blant favorittene til å bli Republikanernes presidentkandidat neste år. Foto: Ron Johnson / AP / NTB

Å bli «ytterligere innblandet i en territoriell disputt mellom Ukraina og Russland» er ikke en viktig nasjonal interesse for USA, sier Ron DeSantis.

Florida-guvernøren regnes som den største trusselen mot Donald Trumps muligheter til å bli Republikanernes kandidat i presidentvalget neste år.

Fox News-kommentator Tucker Carlson publiserte mandag svarene han hadde fått i en utspørring av flere republikanske kandidater og andre som regnes som aktuelle til partiets primærvalg.

– USA har mange viktige nasjonale interesser … men å bli ytterligere innblandet i en territoriell disputt mellom Ukraina og Russland, er ikke en av dem, skrev DeSantis i sitt svar.

– Biden-administrasjonens blankosjekk-finansiering av denne konflikten i «så lenge det trengs», uten noen definerte mål eller ansvarlighet, tar bort fokuset fra vår nasjons mest presserende utfordringer, heter det videre.

1 Like

(https://charter97.org) hovednyhetene om Russlands økonomi siden begynnelsen av året:

  1. Russlands inntekter fra olje- og gasseksport falt med 38 % i januar til 18,5 milliarder dollar.

  2. Gassproduksjonen i Russland falt med 11 % i januar. Eksperter tilskriver dette innføringen av sanksjonsbegrensninger.

  3. Russiske inntekter fra olje- og gasseksport ble nesten halvert i februar, skriver Bloomberg.

Inntekter til den russiske føderasjonens budsjett fra olje falt med 48% sammenlignet med i fjor, og fra gass - med 42%.

  1. I EU var forbruket fra august til januar 19 % under gjennomsnittet for de foregående fem årene, ifølge data fra Eurostat.

  2. Samtidig klarte Europa å kompensere for 80 % av russisk gassimport gjennom forsyninger fra USA og Norge, — Leder for EU-kommisjonen Ursula von der Leyen.

  3. Russisk næringsliv har problemer med å betale skatt. Så gjelden for 2022 økte med hele 20 %, og momsgjelden – med så mye som 40 %.

  4. Det russiske budsjettet står overfor et alvorlig underskudd:

— Kostnadene økte med 51,5 %.

— Inntektene falt med 24 %.

Olje- og gassinntektene falt mest (med 46 %). Budsjettunderskuddet har nå nådd 2,5 billioner rubler.

  1. Momsinnkrevingen i januar sank med 44 %, og eksportavgiftene fra tollen — nesten tre ganger. Dette skaper et hull i budsjettet, for å kompensere for at de må lete etter nye inntektskilder. Et «frivillig» bidrag fra næringslivet er ikke nok.

  2. Russlands budsjettunderskudd nådde 34 milliarder dollar.

  3. USA og allierte har frosset eiendelene til sanksjonerte russere på til sammen rundt 58 milliarder dollar, sa det amerikanske finansdepartementet.

  4. Belgia har frosset russiske eiendeler mer enn alle EU-land — med 58 milliarder euro, skriver The Brussels.

(dette er to forskjellige nyheter, for sikkerhets skyld).

  1. Amerikanske myndigheter har allerede innført sanksjoner mot 80 % av den russiske banksektoren. Omtrent 2,4 tusen individer og juridiske personer har falt under amerikanske restriksjoner siden begynnelsen av krigen i Ukraina.

  2. Russerne begynner å spare mer og mer på kjøp. Så salget av elektronikk falt med 32-40% i penger og med 11-12% i stykker for begynnelsen av 2023.

  3. Tyrkia stoppet plutselig transitt av sanksjonerte varer til Russland. Tollsystemet blokkerer klareringen deres.

  4. Russisk diesel koster rundt 35 dollar per fat mindre i Europa enn ikke-russisk.

  5. Den russiske føderasjonens internasjonale reserver per 1. mars utgjorde 574,247 milliarder dollar. I løpet av måneden falt de med 3,82 % eller 22,788 milliarder dollar.

  6. Nok et slag for det russiske budsjettet — mineralgjødsel falt med 25-30% fra sine høyder.

  7. Sanksjoner satte tilbake detaljhandelens omsetning i Russland med mer enn 10 år, skriver Bloomberg og siterer eksperter.

  8. Moody’s spådde en nedgang i russisk BNP i 2023 med 3 %

7 Likes

Hva slags skip har USA i Svartehavet nå ? Tipper det er meget spent mellom USA og russland siden dette skjer.

Mer om saken her.

5 Likes

Haha! De vil vel gjerne trekke inn NATO nå, slik at de kan tape mot NATO og ikke Ukraina :grin:

2 Likes