Så, hvor riktige er poengene her?
“The most valuable thing in war is combat experience,” said a battalion commander in the 46th Air Assault Brigade, who is being identified only by his call sign, Kupol, in keeping with Ukrainian military protocol. “A soldier who has survived six months of combat and a soldier who came from a firing range are two different soldiers. It’s heaven and earth.”
“And there are only a few soldiers with combat experience,” Kupol added. “Unfortunately, they are all already dead or wounded.”
Det er jo en god del fremmedkrigere i Ukraina og hver gang en av disse dør, så ender det gjerne opp på Twitter, i hvert fall burde jeg få med meg når dette skjer med noen fra våre naboland. Mitt inntrykk er at det ikke skjer så ofte? Mao at veldig mange av de som kom til Ukraina i februar/mars i fjor fortsatt er i Ukraina og sloss.
Jeg synes også det skal være rart at Ukraina skal ha relativt tilsvarende mange døde og skadede all den tid det er Russland som angriper befestede posisjoner.
Spørsmålet er jo også hvor mange av de 120k som er skadede som er kommet tilbake i kamp? Inntrykket mitt er at Ukraina gjør en svært god jobb med å evakuere skadede og holde dem i live. Anekdotisk, så jeg en video fra en ambulanse som kjørte vekk fra fronten. Det var skadede i den, men de hadde hovedsakelig skader i armer og bein, eller skader til overkroppen som så ut til å ha vært stort sett begrenset av skuddsikre vester. Mao, det var mange skadede i videoen, men mange av de virket til å kunne bli helt friske igjen.
Ukraina har tidligere vært i pressede situasjoner. Det var endel storyer som føk rundt når lommen i Donbass var i ferd med å kollapse i april-juni en gang (husker ikke nøyaktig tidspunkt). Det var folk som hadde dratt fra fronten og nektet å sloss. Et par måneder senere, så kjørte Ukraina to vellykkede offensiver, en i Kharkiv og en i Kherson.
Det begynner jo nå også å komme inn info fra treningen som har blitt kjørt i Tyskland og Spania. Der blir det nevnt at de som har blitt sendt dit her erfaring fra tanks før, så det de har trengt opplæring i er de tekniske detaljene. Ikke hvordan man bruker en tanks. Slik tenker jeg det basically vil være over hele linjen. Ukraina sender sine beste folk på opplæring nå.
EDIT: jeg hadde ikke lest hele artikkelen ser jeg. Min utheving.
Kupol said he was speaking out in hopes of securing better training for Ukrainian forces from Washington and that he hopes Ukrainian troops being held back for a coming counteroffensive will have more success than the inexperienced soldiers now manning the front under his command.
“There’s always belief in a miracle,” he said. “Either it will be a massacre and corpses or it’s going to be a professional counteroffensive. There are two options. There will be a counteroffensive either way.”
Det her er en sak som er godkjent av Ukraina, ikke en som snakker uten godkjenning. Han legger på tykt for å sikre støtte, ikke for å komme med en reell advarsel.
Det som er sant er jo mer støtte Ukraina får, av utstyr og trening, jo færre vil dø.