Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Et problem for Ukraina må vel nå være å kunne lære opp personell og ha servicemuligheter til så mange ulike typer av materiell, f.eks. innen fly og stridsvogner?

2 Likes
3 Likes

En av fordelene til Ukraina er en større industriell base enn de fleste europeiske land. Dette omfatter både design og produksjon av flydeler og flymotorer.

De har en serviceindustri for både fly og tyngre utstyr fra sovjettiden. Etter det jeg har lest, er mye av dette ikke designet for enkelt vedlikehold. Det vestlige utstyret er en drøm å arbeide på i forhold til det de er vant til. Turbinen i Abrams er visst et mønstereksempel på vedlikeholdsvennlighet, og er så holdbar at den har dobbelt så lange serviceinterval som MTU-dieselen i Leo.

Ukraina har forøvrig lange tradisjoner med kjemisk industri og prosessindustri. Da tyskerne tok Ukraina, mistet Sovjetunionen 2/3 av sin kjemiske industri. Dette er industri som er vanskelig å relokalisere, så Sovjetunionen var avhengige av forsyninger av krutt og sprengstoff fra USA under hele andre verdenskrig.

Prosessindustri innebærer mye reguleringsteknikk og automasjon. Jeg har av og til lurt på om det akademiske grunnlaget for dagens IT-industri har sine røtter i dette fagmiljøet.

10 Likes

Hadde de ikke utfordringer med disse i ørkensanden, eller husker jeg feil? De er jo dyre å bygge, men skal vel være “plug and play” ift rotering fra brukt til nyoverhalt?

1 Like

Jeg tror de hadde større problemer med turbinene i helekoptere (nært beslektet). Strodsvogner er ikke så vektsensitive, og kan ha skikkelige filterløsninger.

1 Like

Måtte mimre litt fra Dessert Storm. Vil tro de har fikset det nå. Se side 29 i rapporten, 31 på pdf visningen.

"Crews from the 1st Armored Division said the weather became very dry and dusty as troops were leaving Iraq, and they experienced increased difficulties with clogged fdters, engine power loss, and reduced speed. Soldiers from the 2nd Armored Cavalry Regiment observed that on their way out of Iraq they had seen tanks stopped in their tracks due to severe sand ingestion encountered during a sandstorm. One crew said it had encountered a sandstorm and five tanks in its company had shut down due to clogged filters. All five tank crews stopped to clean their air filters, but within 15 minutes, two of the same five tanks shut down again due to sand ingestion.
Officials from the Abrams Tank Program Office told us that the Army is looking at two potential fixes for the air filtration problems experienced in the Persian Gulf area. One possible solution is a self-cleaning air filter, Page 29 GAO/NSIAD-92-94 Performance of Bradley and Abram

nsiad-92-94.pdf (3,8 MB)

2 Likes

Ser ut til at filterene på Abrams klarte å hindre skade på turbinen. Tror Apache hadde levetidsproblemer med turbinene i det sandfylte miljøet.

1 Like

Det var første reaksjon til Mark Hertling, general som for så vidt også var med i Desert Storm. også. Det er noe helt annet å få “koreografien” som han kaller det til å fungere for nye tanks sammenliknet med våpensystemer som er blitt sendt til nå. Det er mye derfor det tar lang tid å få dette på plass. Lære opp mannskap for selve tanksen er en mindre utfordring.

2 Likes

Vel, det er kanskje en enda større utfordring å gå fra Mig til F16?

Når det gjelder effekten av mer avanserte stridsvogner og fly, så er det jo evnen til å operere dem effektivt som er det mest avgjørende for hvilken betydning det vil kunne få på slagmarken.
“En dårlig sjåfør har lite å gjøre i en avansert sportsbil”.
Vi får bare håpe at det blir nok tid til opplæring før dette utstyret skal ut i tjeneste.

3 Likes

Mener du at de skal begynne å lage reservedeler til fly og tanks selv?
Og når det gjelder ukrainsk industri. ligger ikke den i stor grad i nettopp donetsk og i det østlige delene av Ukraina?

Fant noen tall fra 2013, men aner ingenting om hvilklen type industri som ligger hvor.

2 Likes

Inntrykket mitt er at alle som blir sendt til trening er ekstremt fokuserte og nøye valgt ut. Det er bokstavelig talt snakk om liv eller død for de som trener.

Mens i Russland, så er inntrykket mitt at de knapt gidder å trene folk, de skal sendes i døden samme hva. I tillegg, så virker det bare ikke som de har folk til å trene. Noe som stemmer bra med at de sendte trenerne til fronten våren 2022.

Fordelen Ukraina har ved å kunne sende folk ut av landet for trening er lett å undervurdere.

5 Likes

En god sjåfør gjør lite med en god bil uten et støtteapparat om han skal kjøre rally.

Jeg mener at når ukrainerne er kapable til å lage flydeler, vil det å skifte ut ferdige og veldokumenterte deler på vedlikeholdsvennlig utstyr være en relativt enkel oppgave.

Selv om tungindustri som stålverk er lokalisert i øst, er finindustri mere spredt. Det er blant annet tre forskjellige miljøer på flydeler (nordvest, nordøst og sør). Ellers er det vanskelig å komme utenom at Kyiv-området har rundt 40% av bruttonasjonalproduktet til hele landet. Selv om tjenestesektoren der er stor, er der også mye industriell aktivitet.

Edit:
En del av dette skyldes at utdannet arbeidskraft fremdeles er relativt rimelig i Ukraina. Det lønner seg derfor ofte å finne lokale løsninger, der det i andre land er rimeligst å kjøpe ferdige komponenter eller tjenester.

Edit2:
Med de store forflytningene av menesker det siste året, må jeg inrømme at bildet nå er veldig uoversiktlig. For eksempel i en turistby vest i landet ble hele bygninger som tidligere huset turister leid ut til firmaer fra andre deler av landet. De jeg kjenner til var leid av firmaer innen IT, men jeg vet ikke om dette er representativt. Jeg vet heller ikke hvor varige relokaliseringene er.

5 Likes

Ok, de har gode forutsetninger for å fikse det sammenliknet med mange andre land, av de grunnene som du nevner. At det er “en enkel oppgave” er det en del som er uenig i, bl.a. den amerikanske generalen. Han uttaler seg kanskje for å skape en forståelse at de ikke er bare bare å “sende over tanksene, nå!” sånn uten videre.

2 Likes

Som jeg har førstått det så har mye av industrien i østre Ukraina gått i dass etter att ryzzland begynte med sin infiltrering og sitt småskalige krig 2014. Mange unge og folk med bra utdanning (=de som hade råd) flyttet vest over og en hel del videre til EU.
Men tradisjonellt så var de østre delene de rike. Men det var føre 2014.

4 Likes

Noe av diskusjonene jeg har sett på har gått på logistikk-kjedene. Altså hvor mye utstyr klarer det ukrainske forsyningsnettet å holde operativt. Jeg merket meg at amerikanerne nå har begynt å sende tankbiler - store tankbiler. Det er mulig at dette er en større begrensning enn det direkte vedlikeholdet. (Når det gjelder fly, ser det for meg ut til primært å være politiske begrensninger.)

4 Likes

De fikser uansett dette bedre enn russerne.

7 Likes

from Imgflip Meme Generator

4 Likes

Bedre trening enn russiske soldater som blir tatt til skytebanen to ganger før de blir sendt i angrep…

4 Likes

Sverige øker produksjonen av cv90 fra en i unna til en om dagen. Hadde vært fint hvis ammo produksjonen fikk opp tilsvarende…

12 Likes