Ikke bra for Ukraina tenker jeg, det blir en seriøs brain-drain for dem. På litt sikt, så tipper jeg dette er et pluss for Norge med en relativt godt utdannet ukrainsk befolkning. Har et flyktningmottak for ukrainere i nabolaget og det er mest yngre folk.
De jeg kjenner ønsker seg tilbake, men slektninger i Ukraina råder dem til å vente. Flere av barna følger ukrainsk skole over internett, i tillegg til at de går på norsk skole.
Før krigen hadde Ukraina et stort problem med fraflytting og forgubbing på bygda. Dette vil forsterkes kraftig. Mange landsbyer er både ødelagt og minelagt, og jeg tviler på at flesteparten blir gjenoppbygget.
Storbyene har vokst kraftig. Spesielt Kyiv-regionen, som med sine tjenesteytende næringer stod for rundt 40% av BNP for hele landet. Denne trenden tror jeg blir forsterket.
Millioner av ukrainere lærer nå kultur og språk i andre europeiske land. Dette tenker jeg vil forsterke konkurransekraften til ukrainske selskaper og tjenester i fremtiden. Siden disse ligger i storbyene, tror jeg mange av de som i fremtiden vender tilbake slår seg ned der.
når får vi fasiten på boats/ cutters fra Sevastopol ?
Såvidt jeg forstår, så er dette fram-og-tilbake kamper som gir disse tapene for russerne.
Tapstallene skal være drepte. ikke folk som har overgitt seg.
Så det er ganske krise for Russerene.
Store mannetap + APV tyder jo på offansiv som feiler.
Virker som Russerene prøver på samme type angrep som ukrainerene, noe som funker dårlig når du stormer en stilling med folk som faktisk vil forsvare den.
Olena Zelenska kommer med sn syrlig bemerkning til dere som er Twitter-frelst
Noen meldinger har jeg tolket dit hen at russerne har blitt angrepet mens de har samlet og stilt opp tropper for angrep. Ukraina har kanskje brukt den berømte HIMARS-hagla. Den gjør klimaet lite gjestmildt for soldater og kjøretøy i åpent terreng.
Har vel litt og si om enn har flyktet fra øst-Ukraina eller Kyiv og vest-Ukraina.
Vesten må stille opp med en ny marshallplan for ukraina når dette er ferdig
Jeg håper virkelig det.
Lang tråd om hvordan krigen i Ukraina utvikler seg.
På tide at Nato viser muskler og garanterer sikkerheten til korntransporten i fra Ukraina.
Tyrkia lar ingen militære fartøy passere Bospurus etter det jeg forstår så Natos bidrag til sikring/kontroll av korntrafikken blir i så fall fra luften. Korriger om dette er feil…
Kremlin spokesman Dmitry Peskov said the U.N. brokered deal was “hardly feasible” because Russia could no longer guarantee the safety of shipping. He did not specify why shipments would now be unsafe, and declined to say under what conditions Moscow might rejoin the arrangement.
But Monday’s resumption of Ukrainian grain shipments suggested that Moscow was stopping short of attempting to impose a new blockade.
Ukraine and Russia are both among the world’s largest exporters of food. For three months, the U.N.-backed deal has guaranteed Ukrainian exports can reach markets, lifting a Russian de facto blockade on Ukraine. The news that Moscow was pulling out of the deal had sent global wheat prices soaring by more than 5% on Monday morning.
The ships that sailed on Monday included one hired by the U.N. World Food Programme to bring 40,000 tonnes of grain to drought-hit Africa.
“Even if Russia behaves hesitantly because it didn’t receive the same benefits, we will continue decisively our efforts to serve humanity,” Turkish President Tayyip Erdogan, who helped mediate the grain deal, said in a speech.
“Our effort to deliver this wheat to countries facing the threat of starvation is evident. With the joint mechanism that we established in Istanbul, we contributed to the relief of a global food crisis,” he said.
Så, kort sagt, Tyrkia sier at de fortsetter. Teoretisk sett, så kan Russland nå hisse på seg Tyrkia og angripe disse skipene.
Losses troops 71k. Vad kan man uppskatta skadade till i tillägg?
Hur många skadade per död ?
Det kommer jo an på hvor elendig man tror Russland er på å håndtere skadede…
Jeg har sett flere som bruker en faktor på 2, men jeg tror det er for høyt. Det vanlige er type 4-7.
Russland har høy rate med døde vs vestlige land.
Men det er minst 1 skada for hver døde. kanskje 1,2-2.
Så har man også de som har flykta.
Mener Ukraina opererer med 1,5 for vatnikene.