Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

https://www.ft.com/content/612262dd-b0e4-4136-90ab-8065f5cd563f?shareType=nongift

“In the face of evil, goodwill is not enough,” Frank-Walter Steinmeier, Germany’s ceremonial head of state, said in a public address outlining his country’s place in the world.

Settling with Putin “would mean a rule of terror for many people in Ukraine [and] would leave them at the mercy of their Russian occupiers’ arbitrary violence”, he said.

3 Likes

Jeg synes Vesten boer gjoere Russland oppmerksom paa at hvis de gjoer antydning til [ bruke atomvaapen saa vil Ukraina bli utstyrt med raketter med atomstridshode
Og at rakettene kan minst naa Moskva.
Min mening er ogsaa at Truman burde ha blitt stilt for riksrett. Men tenkemaaten var nok ltt annerledes under 2. verdenskrig . Saa han er litt unnskylt

2 Likes

Mer luftvern på g.

Dette er moderne greier

9 Likes

Mulig dette faktisk er en plausibel forklaring på de høye tapstall

4 Likes

Ryker mye Russisk artilleri.

6 Likes

… check denne video helt til slut (og husk audio); sandsynligvis alt for mange mennesker på toppen af køretøjet, der medførte overvægt og ustabilitet, men alligevel … fryd!

3 Likes

:crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

Vittige soppskyer forresten! :clown_face: (se nøye etter)

Men, jeg tror forøvrig ikke at dette er en faktisk sammenligning av størrelsen på soppskyene, men snarere at høyden på de indikerer grafisk hva slags sprengkraft bombene har i forhold til hverandre.

Dessverre er det lett å bli lurt av slike grafer.

8 Likes
7 Likes

Ikke rart det går tregt i kherson. På et tidspunkt, så kommer broen innenfor 155mm artilleri rekkevidde. Da antar jeg det går kjapt.

5 Likes

På telegram melder en ukrainsk menihet i Kherson regionen om at russerne plynder “i en grad dere ikke kan forestille dere”.

Jeg tror broen brukes til å berge tjuvgodset, og ikke til å evakuere sårede eller sivile.

Får meg til å tro at denne presentasjonen allerede er foreldet:
bilde

10 Likes

Fy søren, hun her fortjener en like!

13 Likes

Hej Norge

Ser ud som tilbagetrækning :grinning:

Dansken

2 Likes

SAMP/T, also known as MAMBA in the French Army, is an anti-missile system designed to deal with all current and future airborne threats, including cruise missiles, unmanned and unmanned aerial vehicles, and 600 km tactical ballistic missiles.

Operated by one hundred airmen, the MAMBA medium-range surface-to-air system is a sophisticated weapon system that can provide a bubble of protection for the benefit of forces operating in the coverage area.

SAMP/T uses Aster 30 Blok 1 missiles, whose maximum speed is 1.4km/sec These missiles have the ability to intercept targets at altitudes between 50 m and 20 km. Against aircraft flying at altitudes above 3 km, the maximum range of the Aster 30 missile is 100 km. Against aircraft flying at altitudes below 3 km, the range of the Aster 30 is 50 km.

7 Likes

5000 km/t er imponerende.

2 Likes

Passer bra sammen med Iris-T og Nasams.

virker som flere produsenter har fått opp øynene for Ukraina som utstillingsvindu. jeg tenker litt, dersom du lager moderne luftvern og ikke har det i UKR så blir det ikke mye salg fremover.

Med mindre du er Russland da, blir nok lite salg av Pantsir og S400 i fremtiden.

3 Likes

Russland antiluft har jo vist seg å være langt under hva man har forventet.

Vet ikke om det er pga. manglende trening eller faktisk svakheter i systemet. Men virker som HARM missiler har lite problem med å plukke dem fra hverandre.

2 Likes

Og dette er HARM raketter fra 1985, bootstrapped på en Mig 29, vs det nyeste og mest moderne Russland har.

3 Likes

Luftvern er vanskelig, selv med de beste systemene, så trening har nok en del å si. Har lagt merke til at Ukraina har fått til mye med sine noe eldre sovjetiske versjoner av det Russland bruker. Jeg har en mistanke om at russerne også på dette feltet har forsømt trening.

Når det gjelder det nye luftvernet som nå leveres, har jeg forstått det slik at systemintegrering og situasjonsbilde heves til et helt annet nivå. Dette er vanskeligere å måle, enn ytelsene til de enkelte radarens eller luftvernmissilene.

2 Likes

Her er filmen som viser hvordan UKR ødela 5x 2,19 arty med Himars.

@Christian ikke rart RUS taper arty.

9 Likes