Han gikk av i 2013, året før Russland først invaderte Ukraina (i 2014). Situasjonen i Europa har jo vært ganske anderledes siden da.
2 av de helikoptrene er vel de som stod på bakken.
Men på 3 dager er det røket nesten 2100 soldater. Det er helt sinsykt.
Synes også det gikk mye Tanks og APVer idag.
Og dette er tallene russerne oppgir, får håpe de ikke stemmer.
De kan vi garantere at ikke stemmer.
All info fra russland har vært overdrevet på alle måter.
Bare se antall Himars de har ødelagt, antall fly og helikoptre de har tatt ut.
Vi får vente til Reuters gjentar det Tass skriver. Da blir det plutselig troverdig.
Vel, det er bare å se litt nærmere på tall av type utstyr de mener er ødelagt av russerne. Bl.a 2 HIMARS-systemer på bakken og at de har skutt ned mange HIMARS-missiler i luften.
Det er selvfølgelig bare vissvass og beregnet for intern bruk i Russland.
Tror dette er den beste kilden jeg har sett. Ukraina har artilleri overtak, ellers hadde dette vært stygt. Problemet er stillstand, men samtidig, i dette tempoet, så brenner de gjennom 100k mann i måneden. Det tviler jeg på at de kan håndtere. Viktig at Ukraina fortsatt blir forsynt med artilleri. Med overtak der er tapene nok fortsatt type 6,5:1
Battlefield update:
Draftees arriving in large quantities (about 100k at the moment) are starting to have effect on front. Front-line is now stabilized (partially due to having shortage of weapons). Freed regular units are used on counter-attacks near Bakhmut , New York (for 8th month), Donetsk airport, Marinka, Novomykhailivka and Vuhledar . managed to stabilize situation, waiting for tomorrow to see any changes.
Due to political pressure, command used available reserves immediately, without any concentration and planning.
Bakhmut:
attacking 8 infantry waves before lunch, and 8 waves after lunch. However front line is moving away from Bakhmut.
Kherson:
Heavy fuss, battles for crossroads, advances for 100-200 meters there and back. has artillery superiority, and using it to hit everywhere – warehouses, MLRS locations, ammo depots, command posts, etc.
Artilleri overtak er så viktig. Bare se de fasene av krigen når Russland hadde det. Tapene til UKR var da store.
Når UKR har overtaket og Russland driter i menneskeliv, så ser man resultatet.
Synes fortsatt det er merkelig at Ukraina ikke har fått mer 155 mm artilleri. Skulle tro at i hvert fall USA har mer å ta av da de har mye utstyr stående på lager. Selv om Ukraina har et overtak i presisjon på artilleri så er det så vidt jeg skjønner kun i Kherson at Ukraina faktisk har et overtak i mengden artilleri. Mer artilleri nå hadde nok gjort susen for å gjøre kort prosess av russiske forsterkninger. 100 000 nye russiske soldater ved fronten er ikke ubetydelig selv om de er dårlig trent.
Denne er 5 dager gammel, men en svært god analyse hvor det taktiske blir løftet til posisjonell nivå.
Antar at dette er god forklaring på personell, tanks og APV tap.
300000:650=461 dager…
Det er til alle er døde… Hvis man tenker 1:1,5 drept:såret, så gir 650 drept 1625 drepe eller såret. Så alle de 300k mobiliserte vil være drept eller såret om et halvt år.
Og så mister de kampevnen lenge før siste mann er tatt ut. Husker Carl Bildt nevnte en tommelfingerregel om at hvis en tredel av mannskapet var tatt ut i en tropp, forsvant enven til å utføre operasjonene de var satt til å utføre. Vet ikke hvor relevant dette har vist seg å være…
Shoigu har sagt at mobiliseringen er ferdig. Det virker for meg som et ganske høyt spill. Hvis de likevel trenger enda fler, hvordan vil det bli mottatt? Men dette er ikke bekreftet av Putin
Mobiliseringen er avsluttet fordi verneplikten starter i dag. Den varer minst i 4 mnd. Så i mars igjen starter nok ny mobilisering.
Akkurat her er det viktig å sette halen på rette grisen: Stortinget
Det er sobering å tenke på at i løpet av 1-2 uker med sånn krigføring, så er egentlig alle norske kampsoldater brukt opp.
Stalingrad ved Volga var verdenskrigens vendepunkt. Kherson ved Dnepr kan bli Ukraina-krigens.
At Stoltenberg har mye av skylden er vel ikke til å tvile på
Og det er Regjeringen mer enn Stortinget som fatter slike bestutninger
Du tuller med meg? Stoltenberg er en av de mest bevisste og orienterte mennesker jeg kan se for meg
!
Skam deg!