Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg har ikke inntrykk av at du er Putinvennlig, snarere at du er haukete og vil ha sterker sanksjoner. Det jeg protesterer på er ikke motivet ditt, men snarere utsagnet om at sanksjonene ikke har effekt i det hele tatt.

Det er ikke mulig å stoppe Russland med økonomiske sanksjoner alene. Russland er tilnærmet selvforsynt med råvarer og har en ledelse som er villig til å ofre landets økonomi og ikke minst forbruket til den jevne russer. Det sanksjonene faktisk kan gjøre er å skape et press for å normalisere forholdet med vesten, både fordi oligarkene taper penger og fordi den russiske staten kun kan gå i minus en begrenset periode får den kollapser. Mer militært så er det enkelte varer som er nødvendig for produksjon og vedlikehold av moderne våpen som Russland nå mangler, det er bra, men det stopper heller ikke krigen.

EU kunne utvilsomt skapt mer press om de hadde stoppet gasskjøpene sine over natten, men da hadde den europeiske økonomien kollapset. EU er solidarisk med Ukraina, men tenker i første rekke på seg selv.

Tenketanken centre for research on energy and clean air har masse aktivitet på akkurat dette temaet.

Dette sier de om effekten av sanksjonene:

Og dette sier de om status mer generelt:

EU er fremdeles nest største importør av russisk energi, men 160 000 000 € per dag er da noe.

5 Likes

Det skal jo også sies at Russland eksporterer gass via Ukraina. Det er mao ok for Ukraina.

3 Likes

YouTube foreslo denne, da jeg satte meg i bilen. Veldig bra intervju med en oppegående russisk dissident og Navalny-alliert. Økonom og tidligere leder av Moscows new economic school, inntil han flyktet i 2013.
Han mener sanksjonene ikke kommer til å stoppe krigen, men allerede nå reduserer intensiteten. Særlig pricecap’en har vært effektiv.
Han sier også at “alle” i eliten ser at krigen er en katastrofe for russland. Selv folk i putins innerste sirkel mener det.

7 Likes

Kan ikke bli klarere enn dette

8 Likes

Noen her som har, eller har fungerende lenke til de famøse lekkede dokumentene?

1 Like

Dermed blir jeg så inni hel…… irritert når jeg seg på behandlingen de norske krigsseilerne fikk etter krigen. Ref. filmen Krigseilerne.

7 Likes

Så i starten av mai en gang?

8 Likes

Behandlingen av krigsseilerne etter andre verdenskrig er en skam for Norge og spesiellt regjeringen med arbeiderpartiet og Einar Gerhardsen i spissen som styrte i etterkrigstiden

6 Likes

Krigen slutter ikke om russland ser seg fornøyd med det de har okkupert . Ukraina vil ha tilbake hver kvm ink Krim før de legger ned våpnene.

6 Likes

Problemet ligger i hvor villige NATO-landene vil være til å fortsette å forsyne Ukraina, om russland stanser angrepene sine.

Jeg frykter det verste. Og at russland får bygge opp styrkene sine, og sanksjoner blir reversert.

Da kommer totalresultatet til å bli katastrofalt for Europa.

9 Likes

Tror nesten ikke offensiven kan begynne før et stykke ut i mai. Altfor mye utstyr som er på vei nå.

14 Likes

Beyond the leaked document, U.S. officials said the prospects for a modest outcome in the spring offensive also were reinforced in a classified assessment by the National Intelligence Council. That assessment, which was recently briefed to a select group of people on Capitol Hill, found that Ukraine was unlikely to recapture as much territory as Kyiv did last fall in Ukraine’s stunning breakthroughs in the east and south, people familiar with the matter said.

• It has revealed, for instance, where American officials have detected critical weaknesses in Ukraine’s air defenses :confounded:

I.e i rapporten står det at Ukraina ikke vil vinne tilbake mye, 'med den innstillingen!

Artikkel fra tidligere i år:

The United States has to make two more decisions for Ukraine to win the war with Russia – that is, on the supply of F-16 fighter jets and ATACMS.

ATACMS is a political decision that has not yet been agreed on yet. My opinion is it should’ve happened last summer. You don’t fight a war to tie. You fight to win.

This was stated by Daniel Rice, Special Advisor to the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine

“We can’t make judgments – in my opinion – based on what we think Putin will do. He’s all in already, so we just have to kill Russians,” said the American veteran.

As reported earlier, on February 19, the Commander-in-Chief of NATO forces in Europe, US General Christopher Cavoli, said that providing Ukraine with advanced Western weaponry, including F-16 fighter jets, unmanned aerial vehicles, and long-range capabilities, would allow the nation to defeat Russia.

8 Likes
4 Likes

Lurer på om de har fått nok luftvern til å dra med seg et NASAMS eller Patriot batteri til fronten.

Det tror jeg de kommer til å gjøre.

De har uansett fått flere avengers, som er 2x4 stinger raketter plassert på en hummer.

2 Likes

De trenger noe med lengre rekkevidde for å holde unna Russland som versjon av JDAM-ER. Russland vil nok risikere fly for å prøve å holde en motoffensiv unna. Patriot og det franske greiene har lang nok rekkevidde.

Lurer på når og hvor dette er fra

3 Likes

Her er tingen, Russlands mest moderne rakett har 100± meter treff radius. JDAM har 0,5-1meter.

HVa tror du er treffradiusen til sovjet style bomber som ser ut som tønner påmontert noen vinger og sansynligvis sivil GPS?

2 Likes