Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ser noen som har peiling skriver at det er en bataljon på ryggsekk marsj.

Kanskje 2 bataljoner. Basically teambygging. Enten i Polen eller langt vest i Ukraina.

2 Likes

Ryzzland trenger ikke noe treffsikkerhet. Vånen er ikke avsedde før militært bruk, uten terrorbombning av civile på klassisk ruzziskt manér. Hvor bomben slår ned mer exakt er ikke relevant før ryzzen.

Trenger ikke treffe veldig nøyaktig for å gjøre skade.

Nei, mot sivile funker det bra. Mot hæravdelinger i bevegelse er det ubrukelig.

1 Like

Selv ukrainske tropper må stoppe til tider.

5 Likes

Wagner- gruppen frigav mer enn hundre ukrainske soldater i forbindelse med påsken

• Vi håper dere ikke kommer i vår varetekt igjen, ble det sagt i forbindelse med løslatelsen
    -For da venter i beste fall slegga, kunne han vel lagt til
1 Like

Slår til mot artilleri, EW og kommandoposter. Klar til motoffensiv.

8 Likes

Budanov har også sagt de vil ta Krim innen slutten av våren, så rundt juni?

Får se.

6 Likes

Mer av intervjuet her.

3 Likes
4 Likes

Som alltid umulig å vite om tallene er riktige, men at det er bokstavelig talt en enorm årelating av ruzziske ressurser og mannskap er det ikke noe tvil om :ukraine:

Litt problemer med strømmen i Belgrod, som vel ligger et godt stykk inn i ruzzland

6 Likes

Og på YouTube her:

Et interessant poeng er oppfølgingen til utsagnet om at krigen vil slutte “very very soon”. Budanov mener interne forandringer i russland vil være den største driveren for å gå slutt på krigen.

Det minner om Podolyaks intervju, han ser også for seg at vi står over for store interne prosesser i russland.
And, as it turned out, when you start harshly resisting Russia, there is nothing there, a lot of things have been stolen, as is typical of Russia. “Steal!” is the key slogan of Russia. Therefore, just wait and we will see all kinds of internal processes in Russia.

Det er også mitt håp, at Ukraina ikke nødvendigvis trenger å vinne tilbake Krim militært, men at spenningene og misnøyen intern i russland blir så store at noe skjer. Min holdning er at det kan skje når det blir klart for befolkningen at Ukraina er militært sterkere enn russland. Hele russlands identitet er bygget på å være uovervinnelige, og når det først brister…

11 Likes

Jeg har svært liten tro på noe folkelig opprør. Skjedde ikke under Stalin, skjedde ikke under Hitler. Skjer neppe under Putin. Mulighetene for palasskupp finnes selvfølgelig, men det er ekstremt risky for de som prøver. Evt som gjennomfører det er neppe idealister…

Utfra alt jeg har lest, så er det kun mulig for Russland å kvitte seg med Putin etter at Russland har blitt grundig slått i Ukraina. Først da vil maktbasen til Putin være såpass svekket at et kupp kan skje. Jeg ser ikke for meg at det kan skje på demokratisk vis.

2 Likes

Jeg tenker jo at det som blir sagt i denne artikkelen stemmer godt. Problemet er bare at Ukraina ikke får det som trengs for å gjennomføre den planen. Sammen med de tiltakene som er foreslått (slå ut forsyningslinjene til Krim), så vil de også trenge å kunne pushe på såpass militært, at Russland trenger forsyninger. Når de da ikke kan skaffe disse, så må de, som ved Kherson trekke seg ut eller bli slått.

4 Likes

Ja, dette har vi diskutert før. Jeg vet ikke, men tror det er lett å undervurdere sannsynligheten hvis man tenker konkret. At det er kraftige spenninger i russland nå er jeg sikker på, at militær styrke er viktig for den russiske selvoppfattelsen likeså. Dette er en brannfarlig konstruksjon, og plutselig skjer noe uventet som vi ikke har kunnet forutse.
Interessant at både Budanov og Podolyak forutser store interne prosesser - uten å være konkrete på hvordan de kommer til å utspille seg.

3 Likes

Det er godt poeng, men hvis du er russer, så tenker jeg de fleste russere som ikke er ved fronten tenker at den militære styrken er omtrent som før. Russland klarer seg godt mot hele NATO er jo logikken. At det omtrent bare er ukrainere som sloss og at de får stort sett utrangert NATO-utstyr i små kvanta bryr de seg neppe om. Ukraina har fått endel nyere utstyr også, det er dette de har fokus på i nyhetene.

Så, kort sagt, mitt eget poeng at det absolutt verste som kan skje på PR-fronten for Russland når det kommer til propaganda er at Ukraina klarer å lage en lomme og ta veldig mange krigsfanger. Det er svært håndfast og veldig vanskelig for Russland å tilbakevise med propaganda.

At Ukraina tar tilbake landområder betyr nok heller lite. Ukraina tok tilbake store deler av Kharkiv og Kherson, noe sånt som 15.000 km2 uten at det spilte noen stor rolle. Det er først når Ukraina har klart å ta tilbake områder som Russland hadde tatt før de invaderte i februar i fjor jeg tror det begynner å demre for dem. Dvs Krim og Donbas. Av disse to, så er det nok egentlig bare Krim jeg egentlig tror vil ha noe å si for den russiske militære selvfølelsen.

11 Likes

Mulig du har rett I det, og også i at det må være Krim før det virkelig monner. Jeg tror enten det samme, eller når det oppstår kritisk masse blant eliten. Alle støtter diktatoren når han har makt, men ingen vil være den siste støtte når han mister den.
Jeg ser for meg et hus dynket i bensin, men vernet 24/7 av kgb og livgarden. Du kan ta alle brannrisikoene en om gangen og si at det kan ikke skje, ikke det heller, og den har vi også tenkt på. Likevel vil jeg hevde at oddsen er at huset før eller senere tar fyr.

4 Likes

Dette synes jeg er en god sammenligning.

Bare så det er sagt, jeg tror moralen til de russiske troppene ved frontlinjene er ekstremt dårlig. De “beste” blir nok brukt til å kjøre angrepene. Hva er igjen på resten av frontlinjene? Rusk og rask som ikke er brukbart til noe særlig. Det er en grunn til at Ukraina kunne pushe gjennom mot Kupiansk i september.

Forskjellen mellom september og nå er at det er mye flere russiske tropper ved fronten. Mao, det er vesentlig vanskeligere å pushe gjennom. Hvis de klarer det, så tror jeg dog på samme effekt som da. Mao at hele områder kollapser og fører til vill flukt. Mao, Russland kan fort “miste” 15.000 km2 på noen uker når det først starter.

6 Likes

Jeg har lite peiling på det rent militære, men deler optimismen. Hvilke tropper og hvilket utstyr har de i defensiven?
Og hvordan vil de motivere soldatene i forsvar? Det blir jo vanskelig å bruke barrieretropper og zerg-taktikk til defensive handlinger.

2 Likes