Her er litt informasjon som underbygger at huset er dynket i bensin:
https://nitter.net/samagreene/status/1647625141772333058#m
Denne typen donasjoner til Ukraina er så deilige! Takk til Canada
De er jo lovet nye stridsvogner og har fått en del MIG-29 pluss at mange soldater er på opplæring for nye tunge våpen ? Mener du at dette ikke er nok til og drive russerne ut ? Skulle tro at russland snart går på en smell med de tapene de har av personell våpen og kjøretøy .
Artikkelen jeg referer til henviser til at Krim kan tas ved å gjøre det umulig for Russland å forsyne Krim ved å ta ut Kerch broen og stoppe skipstrafikken. Noe Ukraina ikke har mulighet til å gjøre pr dags dato. Russiske fly kan “se” de ukrainske lenge før de kan bli sett og Ukraina her pr dags dato ikke noe skyts som kan ta ut Kerch broen. Muligens JDAM-ER, men da må de komme innen 72 km av broen, som som gjør at det mest sannsynlig er et selvmordsangrep…
Betraktning fra Forsvarets Forum…
Nyttige betraktninger rundt F-16…
Putin har ingenting å frykte enn så lenge.
Trioen kommer rett fra en luftmaktkonferanse i London, og Henriksen tror godt et kulepunkt i en av presentasjonene kan ha noe for seg: Dersom hele Royal Air Force (RAF) i morgen ble flyttet til Ukraina, med hele organisasjonens kultur, erfaring, kompetanse, teknologi og infrastruktur, ville de fortsatt ikke vært i stand til å etablere luftherredømme der.
Selv om Ukraina får vestlige fly i dag, tror han dette vil ha begrenset betydning både i 2023 og 2024.
Får litt inntrykk av at den vestlige strategien med luftherredømme er totalt feilslått og det er like greit å sparke denne trioen og legge ned luftforsvaret, men samme det.
Om jagerfly ikke vinner krigen over natten for Ukraina, vil de i det minste forhindre at krigen tapes over natten ved å forhindre fiendtlig luftherredømme. Spesielt om vi tar i betraktning den nylig lekkede rapporten om “kritiske mangler” inkl. antall missiler i det Ukrainske luftskytset.
Kampfly kan i tillegg utstyres med kryssermissiler som vil ha en mer umiddelbar effekt enn noe annet.
“Unless Ukraine acquires a replacement fighter force of Western origin in the coming months, it will lose the ability to defend its airspace and support its ground forces, and without control of their airspace they will lose,” warned retired Lt. Gen. David A. Deptula, dean of AFA’s Mitchell Institute for Aerospace Studies. “Some have raised the practical challenges of pilot training, supply, maintenance, etc. The Ukrainian Air Force can overcome these challenges.”
“The Defense Department leadership giving advice to President Biden are products of the Army, and it was Army decision-making and leadership that made Operation Enduring Freedom the longest war in U.S. history—and a strategic loss,” Deptula said. “They have no comprehension of the effective use of airpower in a concerted conventional campaign.”
Sunn rivalisering i USAs væpnede styrker
Other airpower analysts said providing Western aircraft and more advanced air-to-air missiles is essential to enabling Ukraine to defend its cities and infrastructure against punishing missile and Shahed drone attacks.
En ekstremt mye billigere løsning er ATACMS.
Jeg synes mye av diskusjonen og særlig ekspertuttalelsene rundt fly er ganske idiotisk og med tilgjorte skylapper.
Nei, så klart gjør ikke forsendelse av noen håndfuller jagerfly at Ukraina vinner krigen i morgen…
Ja, selvfølgelig skal det ekstremt mye til å klare 100% garantert luftherredømme over et svært stort landområde som Ukraina er…
Hva så!? Poenget er at alle monner drar, og at hvert eneste bidrag og hvert eneste fly ville hjulpet Ukraina i å nå deres mål og redusert lidelsene deres på veien!
Propaganda kommer i mange merkelige former. Tror de på det selv
Ordrene ble gitt av Prigozhin personlig.
Alzamat Uldarov , 42 år gammel russer, som ble rekruttert til Wagner PMC fra Saratsk-kolonien, var inntil nylig sjef for en av leiesoldatenes enheter.
I en samtale med Vladimir Osechkin , grunnlegger av den russiske menneskerettighetsorganisasjonen Gulagu.net , snakket han om de grusomme forbrytelsene han og andre leiesoldater begikk i Ukraina etter ordre fra PMCs leder Evgeny Prigozhin .
En av episodene han nevnte var drapet på opptil 400 ukrainere i kjelleren i en ni-etasjes bygning i Bakhmut, Donetsk-regionen. Det fant sted for bare en måned siden.
Hele kjelleren, første etasje og første etasje var full av folk og minelagt. Jeg hadde ikke noe valg. Jeg tok en avgjørelse og ga kommandoen til å nullstille alle. Jeg ga kommandoen til null alle, faen. Og jeg gikk inn der og alle var ‘null’ (døde - anm.). Det var en klar beslutning, Prigozhins ord, om ikke å inngå noen form for terroravtale. Det var Prigozhins ord. For å drepe alle. Ikke å ta noen til fange. Vi ble fortalt dette av Prigozhin. Via video. Han ba oss ikke ta noen fanger, ingen i det hele tatt. …Det var for dager siden. Jeg vil til og med fortelle deg når det var. Det var den 18. mars. Vi gikk inn i Bakhmut, inn til sentrum av byen, parkert. Det siste slaget ble gitt, gutta våre ble skutt ned. Vi mottok en ringemelding. Og etter denne rapporten hadde vi en kommando om å ødelegge fiendene. Vi fant et mannskap med artilleri, beskuttet med artilleri og gikk med storm. Og drepte alle faggots. Barn ble skadet. Jeg synes synd på barna. Mange barn døde. Det skjedde, ja. Vi legger ikke skjul på det. Det er blod på hendene mine, sa Wagner-krigeren.
UKR har iallefall fått store mengder svært moderne sovjet panser av Polen.
Kan ikke si jeg er overasket over at putin bruker samme taktikk som hitler.
En stor forskjell.
De tyske forsvarsverkene var formidable, men ga alikevell liten motstand mot de allierte.
De russiske virker å være simple, og siste forsøk på å lure ut penger av den russiske stat.
Krigen går så bra at Russland må avlyse V dags feiringen i flere byer.
Thanks for the tanks.
Greit å starte dagen med en oppsummering av gårsdagens tap på russisk side:
Den kommende offansiven til UKR, mon tro om det blir en stor luftstyrke de vil starte med? Hvor mangen fly har de nå?