Ukraina vil ikke ha nok luftstyrker til å få luftherredømme. De vil muligens kunne bruke JDAM-ER til å ta ut broer for å stoppe forsyniger, sterke russiske forsvarspunkter osv.
Gjenoppbygging av Ukraina kommer til å bli en vanvittig stor jobb, kommer vel til å ha vært eksplosjoner, branner og miner overalt i stridsområdene.
Russerne må slite med å holde ammolagre når selv så små lagre som dette er mål. Var det fire skudd de trengte før de traff? Rimelig greit med vanlig 155mm artilleri.
Droneangrepet mot elforsyningen til jernbanenettet i Belgorod er muligens noe vi vil se mere av når offensiven starter. Slike angrep vil redusere fraktkapasiteten i det russiske logistikknettet.
https://nitter.net/TrentTelenko/status/1647989354386554881#m
Ukrainerne ser ut til å gradvis implementere droner der man tradisjonelt ville brukt fly. Mitt inntrykk er at ukrainerne trenger vestlige fly til defensive oppgaver. Diskusjonen om luftherredømme bommer derfor litt på målet, siden Ukraina ikke følger NATO sin offensive doktrine.
Helt enig. Ukraina bruker dog fly til offensive oppdrag, dog bare tett inntil fronten.
Man kan ikke følge NATO sin offensive doktrine uten å få luftherredømme. Russland har relativt ekstreme mengder luftvern, sammen med at de har en god del fly som de ikke bruker offensivt, men kunne brukt defensivt hvis Ukraina prøvde å skaffe seg luftherredømme.
Summa sumarum tenker jeg at f.eks. 10-20 F-16 ikke ville spilt noen rolle offensivt, kun defensivt, som vel var ditt poeng. De sovjetiske flyene de har fått nå tenker jeg vil bli brukt til å fyre avgårde JDAM-ER og annen støtte nært ved frontlinjene.
Patriot kan være på plass i Ukraina nå ,og nå er det bare snakk om tid før de starter motoffensiven .
Det er meldt litt vått de neste 9 dagene i sør og like vått i øst. Tviler på at dette er tørt nok til at det tørker nok opp. Tviler mao på at noe større skjer før i mai.
Ukraina kan dog sette i gang et større avledningsangrep et annet sted enn der hovedangrepet skal komme hvis de har kapasitet til det. Hvis planen til Ukraina er å f.eks. ta tilbake større deler av Zaporizhzhia og så kjøre rett videre inn i Krim, så ser jeg på det som umulig. Hvorfor nevner jeg dette? Vel, fordi Russland faktisk har relativt få styrker på denne delen av fronten. Ved et vellykket angrep ved Zaporizhzhia, så vil jeg påstå at med nok reserver, så kan de spare utrolig mye menneskeliv ved å angripe før Russland får orden i rekkene sine etter det jeg antar da har blitt en hodeløs flukt fra Zaporizhzhia.
Hvis kartet til https://deepstatemap.live/ viser det jeg tror det viser (mengden tropper) og tallene er sånn ca riktig, så har Russland veldig lite på plass i sør (grønn ring). Dette gir mening, for logistikken i sør er svært mye vanskeligere enn logistikken i øst (rød ring) hvor de har jernbane helt fram til fronten. Det er en grunn til at Russland har pushet hardt her, så Ukraina ikke skulle kunne bestemme at kampene skulle gå i sør-vest.
Det går jernbane til Zaporizhzhia fra Krim, men ikke fra Russland. Fra øst kan de kun bruke lastebiler. De kan dog laste om til tog ved Mariupol, men jernbanelinjen går veldig nærme fronten. Det er bare fire hovedveier til Zaporizhzhia, men de med ett rødt kryss er innenfor rekkevidde av Himars. Den med to røde kryss er innenfor rekkevidde av normalt artilleri. Det er også to havner, men skip er faktisk relativt utsatte…
Kort sagt, bryter Ukraina gjennom i sør, så blir fort veldig mye vanskelig å forsyne.
Den russiske håndballspilleren Viktoria Divak død etter fall fra vindu i 8. etg
Er det motstandsgrupper som har begynt å ta seg av prominente russere på samme måte som FSB gjør med de som oppfører seg brysomt?
I dette tilfellet var det kanskje mer sannsynlig at hun ville prøve å redde katten sin som kanskje holdt på å falle ut av vinduet
Ikke produsere våpen til Russland? Til Ukraina? For en misforståelse!
For Ukraina :
Of those, 1,536 people (2.1%) have either been rated as disabled or are in the process of being so rated
Så ca 1/10 så mange ukrainske soldater har blitt disablet som russiske. Stemmer greit med at Ukraina sier de har opptil 1/10 så mange drepte?
Tror vi har vært gjennom dette før, og selv om det stemte at Russland fikk 25 dollar mindre enn Brent så er ikke det tilfelle nå. Etter at OPEC+ kuttet i produksjonen falt differansen til 18-19 dollar. Og Urals har ligget jevnt over 60 dollar siste 10 dager (snitt 65 dollar).
Det er India og Kina som kjøper Urals.
“India accounts for more than 70% of the seaborne supplies of the grade so far this month and China for about 20%, Reuters calculations show.”
Dessuten viser futures at pris-differansen på Nordsjøolje (Brent) og Urals er på vei ned.
"Urals oil prices in Indian ports had traded at a discount of $14-$17 per barrel on DES (delivered ex-ship) basis, but the term deal had this week driven deals to a discount of $12-$14 to dated Brent or ICE Brent, two of the sources said.
For May-loading cargoes in Chinese ports, Urals discounts narrowed to $8-$9 against ICE Brent on a DES basis, from about $10-$11 per barrel for April-loading cargoes, two sources in Chinese oil market said."
Når OPEC+ opptrer som en blokk viser det seg at ønskede virkning av energi-sanksjoner på Russland blir vanskeligere å oppnå.
At Rubelen kollapser er også en sannhet med modifikasjoner:
Det som er sant er at rublen kollapset i siste uka av februar 2022 og først uka i mars 2022, hvorpå den i løpet perioden mars til juni 2022 ble rekordsterk.
Nå har den falt tilbake til litt svakere enn snitt for 2018 til 2021 mot dollar, og feks mot norske kroner er rubler nøyaktig det samme som snittet for f.o.m 2018 t.o.m 2021.
Det som imidlertid stemmer er at rubelen kollapset (halverte seg) mot dollar i 2014, etter Russlands invasjon av Krim-halvøya, og forble på det nivået årene etter, og frem til 2022.
Dette er veldig bekymringsfullt, håper NATO styrkene er på ballen
Husker fra mine marinedager at når skipene våre møtte opp der vi skulle ha øvelser lå det russiske fiskebåter med masse antenner og ventet på oss. Ikke noe nytt dette.
Men gikk “fiskerne” med geværer og skuddsikker vest? På meg virker dette å være et hakk opp og noe mer enn informasjonsinnhenting. De vil vel gjerne ta igjen for uhellet med NordStream rørledningen?
Dette er for øvrig trangt farvann da det er grunt farvann som gjør at skip går i smale leder inn og ut av Østersjøen. Men det også lett å overvåke fra danske landstasjoner og det er et skytefelt rett ved dette stedet om jeg husker riktig fra sist jeg var på sjøen der.
DR og BBC med tekst om samme sak. (for de av oss som ikke liker sånne video-essays med mange småsnutter)
En grunn til at vi har vært gjennom dette før er jo at det ikke er konsensus om hvor mye russland reelt selger oljen for. Reuters siterer anonyme kilder i Kina og India, en person hvert sted høres det ut til.
Jeg tror nok det stemmer at de får mer enn 60 dollar akkurat nå, men har et par innvendinger:
- russland har åpenbart interesse i å spre narrativet om at sanksjonene ikke virker, og de klarer nok å få ut den historien gjennom anonyme kilder
- India og Kina er i en sterk forhandlingsposisjon for å kjøpe russisk olje, jeg tror ikke de betaler mer enn de må
- transporten er uansett mye dyrere enn å sende oljen gjennom rør til Europa. $12 ifølge vedlagt artikkel.
Mht. rubelen forstår jeg ikke fokuset på det. Det er jo ikke en valuta i fri handel. Ryktene jeg har sett sier at den handles til mellom 1/3 og 1/4 av offisiell kurs på gaten.
Greia er vel at Russland lykkes relativt godt i å spre sitt narrativ om hvordan det går med økonomien deres gjennom veletablerte offisielle kanaler. @Snoeffelen bruker det han ser på som troverdige kilder, noe de vanligvis er, men ikke nødvendigvis denne gangen.
Og det kan jo være troverdig, men energianalytikere har generellt ikke vært spesielt presise i deres forutsigelser det siste året.
Fra artiklen jeg la ved:
Russia is so inefficient a producer ($44/barrel to extract it and $12/barrel to ship it to Asia versus $22/bbl for Saudi Arabia) that it now selling at breakeven prices with the Urals (Russia) oil market price still below the $60 price cap imposed by the west – all while Russia and Saudi Arabia is forfeiting oil market share amidst hundreds of thousands of new barrels of production coming onboard from new producers such as Guyana, Norway, Kazakhstan, Brazil, and Nigeria.
Og om IMF
Thus, the Russian GDP number is a pure invention from Putin’s imagination and the ruble is not an exchange traded currency. Therefore, Putin’s proclamations of resurgent value are again pure invention – never mind the fact the ruble has now fallen to weaker levels than pre-war. Putin has changed out the heads of his economic data unit Rosstat, until he found compliant sycophants to suspend the facts. The Putin-selected statistics are then recklessly trumpeted across the world media and relied upon by careless experts in constructing ludicrous forecasts which are unrealistically favorable to the Kremlin but are then repeated by naïve media and professional economists who wrongly think the IMF did their homework.