Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

@MicMic
Man skal selvsagt ikke tro alt man leser, men man må starte på et eller annet nivå å forholde seg til informasjon.

Jeg forholder meg stort sett til det de fleste vil kalle troverdige kilder, i dette tilfellet Reuters.

Synes faktisk referansen til din påstanden om at reell vekslingskurs er 1/3 til 1/4 av offisiell kurs er dårligere. Du henviser jo til rykter uten å linke opp en kilde til ryktene.
Hvis du kunne linke opp referanse til påstand om vekslingskurs 1/3 til 1/4 av offisiell kurs så kunne jeg jo lest meg videre opp på temaet, og lært mer.

3 Likes

Hele serien på NRK TV

6 Likes

Forsåvidt enig, men det er verdt å få med seg at russere ikke fritt kan bytte rublene sine i dollar.

As soon as the sanctions were imposed, the Bank of Russia reverted to a command-and-control approach by introducing a draconian requirement on all exporters to surrender 80 percent of the foreign exchange earned from exports since the beginning of the year. With this action, and the blocking of most private transfers out of Russia, the bank assured a sufficient flow of foreign exchange to pay for essential imports, as Russia has been running a sizable trade surplus for many years (thanks mainly to oil and gas exports).

In playing its increasingly command-and-control role, the central bank can selectively route these surrendered euros and dollars to whatever imports the government considers to be essential. And it can even do so at whatever exchange rate seems appropriate.

HIRSCH: The Kremlin then gave itself a second dose of serum. It ordered all Russian countries doing business overseas and getting paid in foreign currency to convert 80% of those revenues into rubles. This, of course, created instant demand and jacked the ruble higher.

Det står “countries”, men er nok corporations som er ment. Mao, russiske selskaper må konvertere 80% av inntektene fra dollar, euro osv til rubler, med den russiske staten. Hvem tror du bestemmer vekslingsforholdet? :stuck_out_tongue:

6 Likes

Ja, men problemet er at det ikke er konsensus om informasjonen. Det jeg deler er jo også informasjon. Og når vi vet at russland er svært aktive formidlere av disinformasjon, og videre at denne informasjon (om at sanksjonene ikke virker) er i russlands interesse, så tar jeg det med et gran salt.

Enig i det, men Reuters har ikke den beste historikken i denne krigen. De har publisert mange artikler om bla. russlands BNP, energikrise i Europa (gassmangel), spådommer om høye gass og oljepriser osv. Noe er grundige analyser, annet er stort sett videreformidling av telegrammer, pressemeldinger osv.
Reuters har, i likhet med andre seriøse medier, en markedmodell som baserer seg på å få flest mulig klikk.

Helt enig. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men tar det ikke som et seriøst tall. Derfor skrev jeg netopp at det var et rykte.
Det som derimot er reelt er at rubelen ikke er I fri handel. Vanlige russere kan ikke veksle sin oppsparing inn i dollar, vestlige investorer heller ikke. Da er det svært sannsynlig at det oppstår et sort marked, og at kursen der er vesentlig lavere.

9 Likes

Russia’s MFA publishes report about human rights in Ukraine - Russian Politics & Diplomacy - TASS

Russerne lever i en alternativ verden. Der er det menneskerettighetene i Ukraina som er blitt verre. Og de er veldig bekymret. De lyger så mye at de tror det selv.

4 Likes

Ta igjen? Ser på ingen måte bort ifra at det er russerne selv som står bak sabotasjen!

Artikkelen og utsagnene til Hellestveit står seg (fremdeles) meget godt i så måte.

– Du trur altså at Russland har angripe seg sjølv. Kvifor?

– Angrepet fall saman med at Putin og Kreml endra strategi i Ukraina. Mykje skjedde raskt. Folkeavstemningar vart avhaldne i fire okkuperte ukrainske provinsar, frå 20. september. Den 26. september kom angrepa mot russiske gassrøyrleidningar i Austersjøen, og 30. september flytta Putin Russlands grenser vestover. Samstundes mobiliserte Putin. Mobilisering syner at krigen går dårleg, det er politisk risikabelt og det må grunngjevast godt. Russiske gutar skulle ikkje sendast til eit anna land, men til ei ny russisk grense. Annektering og mobilisering kom som følgje av «trugsmålet frå vest», no godt illustrert ved angrep mot ein russisk-tysk rørleidning. Det er anglosaksarane som sørger for at vestlege land ikkje kan samarbeide med Russland lenger – dei same som pumpar våpen inn i Ukraina. Faren, som Putin gjentar støtt, kjem frå vest.

– Når Russland valde å flytte grensa vestover gjennom å tilrane seg ukrainsk territorium, kom Tyskland ikkje til å vilje kjøpe russisk gass. Russisk anneksjon gjorde at utsikta til handel med Tyskland allereie var gravlagd då sprengladningane gjekk av i Austersjøen.

– Men sjølv om det russiske publikum kjøpte historia med faren frå vest, gjorde vel ikkje resten av verda det?

– Det er riktig. Men det gav Russland ein prosessuell fordel. Når røyrleidningar mellom to statar vert angripne, kan dei bestemme kven dei trur stod bak, og avgjere kva slags reaksjonar angrepet skal få. Russland kalla inn til eit ekstraordinært møte i FNs tryggingsråd om «angrepet mot Russland». Då andre statar fire dagar seinare ville kalle inn til møte for å diskutere Russland si annektering, kunne Russland parere med at «dette møtet er allereie kalla inn til. Det handlar om angrep på Russland. Russisk anneksjon for å beskytte seg vert agendapunkt 2». Angrepet på røyrleidningane var med på å rettferdiggjere Russland si ulovlege annektering av Ukraina, både heime og ute.

11 Likes

Jeg er forundret over at noen i det hele tatt orker å å høre på denne Hellestveit
At hun har klart å anskaffe seg en haug med titler viser vel bare galskapen i det såkalte akademiske systemet i Norge
Det enkleste ville vært å sette henne på et fly til Havanna, men dessverre går ikke det i Norge. Så hun får ture fram ,sikkert med god lønn

2 Likes

Jeg og tror at russerne selv står bak eksplosjonen ,husker jeg leste dette før eksplosjonen at det hadde vært et russisk skip ikke langt i fra der rørledningen ble sprengt.

9 Likes

Russland hadde skrudd av gassen til Tyskland og var i ferd med å få et gigantisk sivilt søksmål i hundremillardersklassen når force majore, dvs sprengingen, gjorde at de ikke lenger pliktet å levere som avtalt.

21 Likes

Grunner til at russerene ville bombet NordStream selv:

• Kunne mistenkeliggjøre NATO-land eller Ukraina.

• Gassen var allerede avstengt. Så ikke noe tap for russland.

• Europa ville sannsynligvis gjort seg uavhengig av russisk gass i løpet av relativt kort tid, og da var rørledningene verdiløse uansett.

• Europa var ikke uavhengige av russisk gass slett ennå.

• Ramme Europa maksimalt, uten å utløse artikkel 5.

• Kunne mistenkeliggjøre NATO-land eller Ukraina.

• Og ikke minst, å kunne legge skylden på NATO, overfor den russiske befolkningen.

8 Likes

Gi nå f… i hvem som har forfattet innholdet, og forhold deg heller det som står der. Det er en ærlig sak å være uenig i teorien til Hellestveit, men fokuser heller på teksten kontra hvor mange titler hun måtte ha og hvor du ville sendt henne (for det er isolert sett fullstendig uinteressant).

14 Likes

God liste!

Jeg vil legge til intern maktkamp i Russland. Russland har sterkt sentralisert makt rundt Putin, men de er likevel ikke en monolitt. Flere folk høyt opp i samfundet har dødd på mistenkelig vis. Så jeg synes ikke man kan utelukke at rørene ble sprengt fordi de ville gjort feil personer rike og mektige. Flere av de mistenkelige dødsfallene var Gazprom-folk.

4 Likes

t-online sin artikkel…

(utdrag google-oversatt til norsk)

Gjerningsmennene «handlet i visshet om at de ville sette spor,» sa aktor Mats Ljungqvist, som var leder for etterforskningen i Sverige i forrige uke. Med tanke på eksplosivene som er brukt, er et svært stort antall aktører uaktuelt. En stat som hovedhjernen bak angrepene er fortsatt det mest sannsynlige scenariet. I etterforskningen samarbeider hans myndighet med blant annet Danmark.

En internasjonalt utbredt rapport på bloggen til den amerikanske journalisten Seymour Hersh om USA som hjernen bak angrepene anses som tvilsom og i stor grad tilbakevist. Ljungqvist sa at han ikke ønsket å kommentere individuelle medieoppslag, men mange av de «hete teoriene» kunne lett utelukkes.

2 Likes

Jeg tenkte jeg ville opplyse deg hvor hun har fått alle ideene sine fra
Hun har i det minste holdt kjeft om at det ikke er begått menneskerettsforbrytelser i Ukraina i den senere tid. Så hun er vel på bedringens vei forhåpentligvis :stuck_out_tongue:

1 Like
1 Like

Bare opplys du… :face_with_monocle:

Det er nesten vanskeligere å finne parter som IKKE hadde motiver for å sprenge rørledningene enn de som kunne ha det.

1 Like
5 Likes

Vet ikke om denne har blitt delt, ganske intens.

2 Likes

Det er nok et helt annet alvor over treningen, når det står en offensiv for døren.

Jeg begynner forøvrig å tenke at en del ukrainere må skynde seg hjem for å rekke offensiven. Hjemme har de allerede begynt å male nye merker på ukrainske kjøretøy.

https://nitter.net/Maks_NAFO_FELLA/status/1648738599838285828#m

6 Likes