Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ja, enig i det. Men det høres faktisk urealistisk lite ut, med tanke på at 1/3 av budsjettet angivelig går til krigen. Jeg ser ikke bort fra at det reelle tallet er høyere enn 13%
Agency News notes that a third of the entire Russian federal budget for the year to date has been classified as secret. Classified spending has become the largest item in the budget, overtaking spending on social services and welfare

Min magefølelse sier august, delvis pga manipulerte tall, og delvis fordi dette ikke kommer til å utvikle seg lineært.

Dette gjelder for så vidt også teorien om at russland kan bruke en fredsavtale til å bygge seg opp, og angripe om noen år. Jeg ser ikke helt at de får økonomi til det.

3 Likes

Det avhenger i stor grad om de kreftene i Vest-Europa som vil tilbake til “business as usual” får gjennomslag. Etter at Russland tok Krim, dukket den tyske presidenten raskt opp på Krim for å holde dialogen (og handelen) i gang. Han representerer synet til sterke interessegrupper.

8 Likes

Jeg tror man kan få en del rare resultater dersom man leser et offentlig (treårig, tror jeg) budsjett som en kvartalspresentasjon fra en bedrift, et “Q1 2023 Russland”. Kontantstrømmer inn og ut vil variere kraftig fra måned til måned, også YoY, avhengig av skattesystem og offentlige investeringer mm. I “Q1” var det enorme utgifter i januar, sannsynligvis investeringer i forsvarsindustrien. Mars gikk langt bedre, til og med et “overskudd” som reduserte underskuddet fra 2,6 trillioner (amerikanske?) RUB til 2,4 trillioner. Når “Russland” tjener så og så mye eller lite på olje etc., så er det som betyr noe for dette budsjettet hvilke skatteinntekter de kan hente inn. Skattesystemet her skal revideres som følge av sanksjonene. Jeg har lest flere steder at de kan holde det gående et stykke ut i 2024, dersom de kjører på akkurat som de gjør nå.

3 Likes

Det samme var min konklusjon når jeg lineært ekstrapolerte de dataene jeg presenterte.

Ingen ting går ad undas i en rett linje. Det er menge tiltak og justeringer de russiske myndighetene kan gjøre for å holde det gående lengre.

Når alle sivile tiltak er gjort, er det imidlertid vanskelig å se hvordan de kan unngå redusert militær intensitet. Om vi går inn i en periode der Ukraina bestemmer den militære intensiteten, kan det til og med tenkes at militært forbruk akselererer budsjettkrisen.

Det er lett å forstå hvorfor Russland ønsker seg en fryst konflikt.

5 Likes
1 Like

https://twitter.com/noclador/status/1649148711866363932

• 45k russiske tropper i sør
  • slår man dem ved fronten i Zaporizhzhia
  • så burde ikke Krim være mulig å holde

Klarer Ukraina å slå Russland i et frontalangrep i sør, det er spørsmålet.

Spørsmålet er vel like mye om ruzkiene har offensivt materiell tilgjengelig til å gjøre motstøt ved en eventuell ukrainsk offensiv.

Hjelper ikke med 45k soldater låst i defensive posisjoner og skyttergraver hvis motparten får et betydelig gjennombrudd i fronten. Det blir i såfall en reprise av Frankrike 1940 og fulle fangeleire i Ikraina.

3 Likes

Ooops

4 Likes

Dette er jo helt vilt at det er bare Sveits som produserer ammunisjon til Leopard ?

Gepard, Sveits har store lagre ammo og har sendt ekstremt lite til UKR.

Men flere land blant annet Norge har produsert ammo, så dett er mest for å henge ut sveits mer enn en stor krise.

2 Likes

Leopard stridsvogn

Gepard flakpanser.

To svært forskjellige vogner.

1 Like

Var visst ikke helt våken enda, og forvekslet disse kattedyra! :joy:

3 Likes

Det er nok en del bekymring i NATO. 35mm autokanoner er en av få typer droneforsvar som kan implementeres direkte.

Nå er ikke Sveits lengre regnet som en pålitelig militær leverandør, og da er det viktig å få etablert betydelig produksjonskapasitet og lagre i NATO-land.

8 Likes

Er dette som da står i artikkelen feil?:

“, og Sveits er det eneste landet som lager ammunisjon for Gepard.”

Ja det er feil.

Norge produserte ammo, men den hadde feil og funket ikke godt nok.

Så Rheinmetall overtar og skal lage mange runder.

5 Likes

Ok.

Men det står også denne påstanden:

“Landet nekter ikke bare å selge mer ammunisjon til Ukraina, på grunn av landets nøytralitet, men forbyr andre land å re-eksportere sveitsiske forsvarsprodukter til et annet land i krig.”

“og Tyskland har ikke kunnet sende mer ammunisjon fra sine lagre.”

Gjelder det da kun ammo som i første omgang er importert fra Sveits, og at f.eks. Tyskland i dette tilfellet fritt kan eksportere slik ammo til Ukraina dersom de har produsert den selv?

3 Likes

Det er korrekt. Ammo produsert i sveits kan ikke sendes.

Derfor skal Rheinmetall nå produsere 300.000 nye runder.

8 Likes

Det er relativt vanlig at eksportrestriksjoner på våpen også gjelder re-eksport. Ellers hadde det vært veldig lett å bli indirekte leverandør til aktive krigssoner noe de fleste land naturlig nok i hvert fall vil ha direkte kontroll over.

At Sveits fremdeles holder på restriksjonen for invasjonen av Ukraina er skuffende, men ikke uventet.

image

8 Likes

-“The biggest bottleneck right now is production,” says CSIS’s Williams. The defense industry is typically not able to scale up production so rapidly; it is often operating to meet the demands of home governments. NATO’s Stoltenberg has noted that some orders placed today may take two and a half years to arrive

Håpløst. Noen våroffensiv kan en tydeligvis bare glemme
Eneste trøsten er at Russland trolig har det enda verre

1 Like