Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Kan bli tufft fremover.
Ryzzland bygger våpenfabrikker før fullt. Her i vest stoler man på at det man har kommer at vare nok.
Mulig Polen bygger noe nytt.

Har du link til noe nybygg i Russland? De siste ukene virker det som det har brent i svært mange annlegg som støtter våpenindustrien der borte.

Samtidig har nesten samtlige Natoland og Nato våpenprodusenter flagget at de øker produksjonen.

9 Likes

Kan du dele informasjon om hvilke våpenfabrikker Russland nå bygger?

1 Like

Altså, utstyret som blir levert om 2,5 år kommer ikke til våroffensiven.

Det er dog plenty av utstyr hvor ukrainerne akkurat er ferdig med treningen som nå er på vei eller har blitt levert. Mao, er på plass før utgangen av april.

Det største problemet er nok heller at det ikke tørker opp noe særlig så lenge det regner. Blir fint tørkevær i noen dager med sol og mye vind etter det før det kommer litt regn og så blir ok igjen. Farbart i starten av mai tenker jeg, hvis det ikke blir en veldig våt vår.

5 Likes

Det er forresten slående hvor tilsynelatende lav konsentrasjon det er av russiske tropper i sør. Nå vet vi at det har vært tusenvis av ukrainske tropper som har blitt trent i bruk av Tanks, APC-er, IFV-er og selvgående artilleri. Disse har ikke vært på fronten nå, og Ukraina har klart seg fint uten dem. Sammen med det lette infanteriet som Ukraina har mye av og de reservene de har holdt i bakhånd, så tror jeg det blir en styrke som Russland skal slite hardt med å holde i sør.

Man kan jo tenke at det burde være relativt greit for Russland å få flyttet styrker fra Donbas (der de har 27+36 enheter ved fronten til Zaporizhzhya hvor de har 31, men det stemmer ikke. Innad i Donbas, så har de stort sett jernbane kun noen km fra fronten. Problemet er at mellom Donbas og Zaporizhzhya så går det ikke jernbane. Du får flyttet tropper på lastebiler, men da mangler du Tanks, beltegående APC/IFV og beltegående artilleri. Det er mao vanskelig for Russland å forsterke Zaporizhzhya med styrker som teller hvis Ukraina først slår seg gjennom linjene.

9 Likes

Det kan være flere forklaringer på utplasseringen av de russiske styrkene. Her er noen mulige:

1. Putler har gitt ordre om hva som skal erobres, og ingen tør fortelle han at de har mer bruk for VDV som mobil reserve i sør, enn som kanonføde i Donbas.

2. At Russland faktisk har en betydelig mobil reserve, men holder den tilbake for ikke å forverre forsyningssituasjonen i sør.

3. At de russiske generalene anser området i sør som for vanskelig å forsyne og forsvare, og begrenser utplasseringen til det de mener de kan evakuere.

4. At russerne har etterretningsinformasjon som tilsier en slik allokering av styrker.

Det finnes sikkert enda flere forklaringer, men jeg mistenker at den første forklaringen er riktig og at alt annet bare er bortforklaringer.

5 Likes

Jeg tror faktisk dette er riktig. De klarer ikke forsyne en større hærstyrke og ved et ukrainsk angrep, så øker behovet for forsyninger, samtidig som Ukraina da vil jakte på tog og lastebiler med forsyninger.

Denne har jeg null tro på. De har satt inn mye for å ta Bakhmut og vuhledar og mistet enormt.

punkt en og fire tror jeg er medvirkende.

2 Likes

En god tråd som tar for seg om gjørme er en unnskyldning eller en god grunn. Svaret er ja takk, begge deler.

Den neste delen tar for seg hvor angrepet vil skje. Mest usannsynlig i Donbass okkupert i 2014, men ellers ganske åpent. Mener at det er større reserver i Zaporizhzhia.

Offtopic:
Jeg må forresten si at verden har blitt fullstendig transformert av maskinoversettelse som fungerer. Google translate kom i 2006, før det tipper jeg det var lite som fungerte. I 2016 byttet de til neural networks (ai?), som nok forbedret kvaliteten vesentlig. Som det er nå, så kunne jeg lese tråden over uten nevneverdige problemer. Jeg tenker egentlig at kvaliteten man fikk etter det byttet i 2016 vel egentlig var det skrittet som gjorde det nesten sømløst, i hvert fall fra større språk til/fra engelsk.

Jeg tenker også at det hadde vært svært vanskelig å følge krigen i Ukraina uten maskinoversettelse.

2 Likes

FInner ikke linken nå, men den fremstod som truverdig.

Du kan ju ellers se på statsbudgetet før ryzzland. Enorme utgifter, og innstramninger i allt uten militær og FSB. Og retoriken om krig i lang tid fremover.

I følge denne to dager gamle artikkelen, melder Center for Strategic and International Studies at Russland har en så desperat mangel på kulelager at de må velge mellom å produsere militært materiell eller holde jernbanen i drift. (Lenke til studien i artikkelen.) Jeg kan ikke forstå poenget med å etablere ny militær produksjon i Russland, når komponentmangelen er så stor at den bremser kraftig den produksjonskapasiteten de allerede har.

8 Likes

Jeg har hørt det om kullagren. Høres merklig ut. Bara å kjøpe lager fra Kina. Det er en sivil produkt. De kan også sette opp front-selekaper i 3e land og kjøpe de lager de vill ha den veien. Dyrere og mer omstendig, men ikke noe problem (kan bli problemer i ryzzland med all sin korrupsjon hvis det blir flere ledd og alle ledd skall ha sitt påslag på prisen).

Jeg veit at de har hatt probelemer med en del metaller før flymotorer, men det har berott på korruption i ryzzland, ikke sanksjoner. Folk stjåler helt enkelt dyre material og selger det på siden av.

Edit: Jeg tror mer på korruptions-problem angående kullelager enn sanksjoner, hvis de har problemer.

1 Like

Det var mye fokus på jernbane og kulelager i starten av krigen. Det som virker merkelig med den artikkelen er at man liksom skal velge mellom tanks og tog når man avgjøre hva man skal bruke lagrene til. De bruker da vel ikke samme type lager ? Skjønte ikke noe av det der. Kinesiske lagre holder en noe lavere kvalitet, men de holder vel like lenge som en russisk tanks i ukraina uansett?

4 Likes

Det er betydelig kvalitetsforskjell på kulelagre. (Betalte nettopp 13000 kr for ett.) Konsekvensen av en uforutsatt stopp er sannsynligvis det mest alvorlige for jernbanen, mens lavere presisjon vil påvirke avstanden en stridsvogn kan engasjere fientlige mål. Man skal heller ikke ta for lett på avstandene som russiske stridsvogner må tilbakelegge i Ukraina. Landet er stort, og russerne har nok ikke lenger lett tilgang på lastebiltransport.

Når det gjelder lagre for litt tyngre belastninger, så vil det ikke overraske meg om de sovjetiske designene baserte seg på de samme lagrene for både lokomotiver og stridsvogner. Jeg mener at jernbanen gikk over til et vestlig kasettsystem for en stund siden, og da er det nærligende å tenke at militær industri fulgte samme rute.

Edit: Med samme rute mener jeg samme leverandørkjede.

6 Likes

De moderne togene har gått over til kasettsystem, laget i russland av selskaper som nå har trukket seg ut. Hvor uerstattelige disse er vet jeg ikke. Ser det er en på tråden i artikkelen i Forbes som selv eier en kulelagerfabrikk. Ifølge ham lager kina flere lagere enn resten av verden til sammen. Og Kina inngår i leverandørkjeden til alle de 7 premium fabrikantene (japanske og vestlige)

2 Likes

Her er greia, hverken Russland eller kina klarer å produsere kulelagre av ekstremt høy kvalitet.

Litt som kulepenner, kina lager kulepenner men importerer kulen.

1 Like

Ekstrem nok for den russiske jernbanen i hvert fall, virker det som.

Det kan godt hende at løsningen på vognene lett kan substitueres, og kompenseres for med forebyggende vedlikehold (et fremmedord i Russland). For lokomotivene (og stridsvognene) er det nok vanskeligere å forutse konsekvensene av en substituering.

Kina er veldig store på metallemner. (For eksempel smidde emner til italienske ventiler.) Da jeg arbeidet i marin sektor brukte konsernet store penger på å lære opp støperieer i Kina. De kinesiske leverandørene var så subsidiert at de ikke var til å komme utenom. Det var fremdeles problemer som man måtte designe seg rundt, og kritiske komponenter måtte hentes fra andre leverandører. I tilfelle en konfrontasjon med Kina, er det et problem for Vesten at de i mange sektorer bare har disse nisjeaktørene igjen.

5 Likes
2 Likes

Vel, en kan mistenke at de mangler mer enn godt vær . Ammunisjon er naturligvis en sentral del av en offensiv da det går forholdvis mye
I Norge er ikke ammunisjonsindustrien prioritert når det gjelder strømforsyning en gang sies det

2 Likes

Hvis du har satt deg inn i debatten, så er det fremtidig strømbehov som er bekymringen. Nammo skal utvide ganske mye og vil da trenge mye mer strøm enn idag.

Men det problemet er løst. Forsåvidt produserer de for fulle mugger med de produksjonslinjene de har idag.

7 Likes