Det er mer enn det har vært på en god stund, men antallet artillerisystemer de har tatt ut har vært jevnt høyt en god stund nå. Lurer på hvordan det ser ut når Ukraina setter de 18 kampbrigadene sine i gang (+9 med lettere utstyr).
La oss si at Ukraina pusher igjennom to steder ved fronten, sender de tyngste styrkene sine videre til å kutte forsyningslinjer og sørge for at de russiske troppene som står igjen i posisjonene sine må overgi seg.
Noe sånt? Da tror jeg ikke Russland har mye reserver igjen til å forsvare Krim, hvis de styrkene som er på dette kartutsnittet blir “stuck”. Å krysse Dnipro er vel ikke det største problemet, problemet blir å forsyne de styrkene etter å ha krysset. Hvis tanken er at man tar hele det området mellom de blå pilene, så er det plutselig ikke så vanskelig lenger. Evt så kan man sende forsyningene fra nord-øst, så ikke over Dnipro. Det er dog litt vanskelig hvis Melitopol ikke har falt.
Alternativt, så kan de gå for å kutte forsyningene til hoveddelen av den russiske hæren. Såvidt jeg har fått med meg, så er forsvarsverkene her faktisk dårligere enn i sør. I sør er det dog mye mindre tropper. Det er mindre avstander her enn i sør dog.
Rene spekuleringer fra meg her. Jeg bare tenker at Ukraina har lite igjen for offensiver som den ved Kherson, hvor russerne faktisk klarte å trekke seg ut i god orden. De har mye mer igjen for å faktisk slå deler av den russiske hæren, slik at de kan begynne å få en snøball til å rulle.