Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Fraksjonene i Russland har brukt harde ord mot hverandre en stund. En opptrapping har virket sannsynlig, i og med at vinteroffensiven har vært triste saker for russerne.

Girkin har vært en svært skarp kritiker av både Putin og de militære lederne. Han tilhører FSB-fløyen, og de er regnet som sterke. Jeg ble derfor overrasket over at Girkin virker synlig svekket på videoen. Kan noen ha servert han en kopp te?

2 Likes

https://twitter.com/RALee85/status/1650463275425955842?s=20

Forklarer hvorfor russland har klart å holde oppe trykket etter fallet.
Gir også en god forklaring på hvordan Iran betaler for de nye flyene sine.

Spørsmålet er hvor store lagre Iran har.

1 Like

Det kan hende at dette er ordreproduksjon, og ikke fra lager. Jeg mener å ha lest at Iran har standardisert på vestlige artillerikalibre. En arv fra Shaen. Jeg har også sett videoer fra Ukraina av iransk ammunisjon avfyrt fra vestlig produserte bombekastere.

How Much Can Iranian Artillery Ammo Help Russia?.

the Islamic Republic has just 30 systems that fire 152mm shells

As open-source analysts were quick to point out, however, some of the details presented in the Sky News report raise eyebrows. Many of the calibers mentioned aren’t in service in the Russian military, aren’t produced by Iran, or simply don’t exist. That could mean the report is bogus.

2 Likes

Noen av de viktige tingene.

But it seems unlikely that Tehran has millions of artillery rounds to spare. Iran’s defense-industrial base has invested primarily in developing its missile and drone programs, devoting less attention to artillery and other ground capabilities.

In mid-February, Rybar , a popular Russian Telegram channel focused on military affairs, claimed Moscow and Tehran had struck a deal for 100,000 Iranian artillery and mortar rounds and were negotiating the supply of 152mm artillery shells. Rybar further claimed that Iran has “large stocks” of 122mm shells for Soviet-made D-30 howitzers and 122mm rockets for BM-21s.

Så det er snakk om sovjet area systemer.

2 Likes

Rybar har tidligere hatt fokus på å holde moralen oppe på russisk side. Jeg har dette i bakhodet når jeg leser slike meldinger.

3 Likes

Det passer vel bra at en iraner her i Norge har kalt Jens en krigsforbryter som leverer våpen til Ukraina. Hva han kaller sine egne i Iran gjenstår å høre
Siavash Mobasheri er til og med lærer, så en skal ikke se bort fra at der foregår en viss indoktrinering. Undrer meg på hvordan Norge er om 50 år

5 Likes

Kommer gode nyheter fra Kherson.

Russiske telegramgrupper deriomot…

8 Likes

This is a visual overview of the publicly known Ukrainian spring offensive units.

https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760

In total Ukraine could equip around 18+ combat brigades for the coming offensive. Naturally the brigades will also include reconnaissance, air defense, engineer, logistic, et al. elements, but as the exact type of these unit is unknown I didn’t include them in my graphic.

Besides combat brigades, Ukraine is also readying nine National Guard Offensive Guard brigades to clear out russian army remnants in liberated territories.

In short: Ukraine’s spring offensive will deploy the 2nd most powerful military formation on the planet to crush the russians.

PS: The most powerful military formation on the planet is the US Army’s III Corps. But we all knew that.

Så, 18 brigader til å angripe, 9 brigader til å konsolidere. Jepp, russerne er veldig bekymret.

6 Likes

Skynet har våknet:

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1650426956280737793?s=20

3 Likes

Liker planen med national guard. Betyr at de kan pushe videre så kan national guard omringe og plage russere som er godt befesta til de overgir seg

2 Likes

Tror vi kan ta disse tallene med en stor klype salt, eller?

Det siste fra “anti krig” folkene :grinning_face_with_smiling_eyes:

Selvfølgelig er all rapportering fra en krig verdt å stille spørsmål ved. Jeg vet ikke om tallene for tap av menneskeliv er overdrevet med 10, 20 eller XX%, og tallene omtales tidvis som tap av soldater som kan inkludere hardt skadete og krigsfanger. Poenget er vel at tallene viser trender, og er et tegn på hvordan tapene utvikler seg.

Når det gjelder tap av tanks og annet materiell er mye av dette etter hva jeg forstår senere bekreftet av drone bilder og annet. Så samlet sett tror jeg at tallene er en fornuftig pekepinn på utviklingen, selv om de helt sikkert er “rundet av oppover” for å styrke moralen i Ukraina. :ukraine:

4 Likes

Mye materiell i går, når så man sist 12 artillerisystemer tatt ut på en dag? :ukraine:
https://twitter.com/NOELreports/status/1650741865891655681?s=20
image

12 Likes

Det er mer enn det har vært på en god stund, men antallet artillerisystemer de har tatt ut har vært jevnt høyt en god stund nå. Lurer på hvordan det ser ut når Ukraina setter de 18 kampbrigadene sine i gang (+9 med lettere utstyr).

La oss si at Ukraina pusher igjennom to steder ved fronten, sender de tyngste styrkene sine videre til å kutte forsyningslinjer og sørge for at de russiske troppene som står igjen i posisjonene sine må overgi seg.

Noe sånt? Da tror jeg ikke Russland har mye reserver igjen til å forsvare Krim, hvis de styrkene som er på dette kartutsnittet blir “stuck”. Å krysse Dnipro er vel ikke det største problemet, problemet blir å forsyne de styrkene etter å ha krysset. Hvis tanken er at man tar hele det området mellom de blå pilene, så er det plutselig ikke så vanskelig lenger. Evt så kan man sende forsyningene fra nord-øst, så ikke over Dnipro. Det er dog litt vanskelig hvis Melitopol ikke har falt.

Alternativt, så kan de gå for å kutte forsyningene til hoveddelen av den russiske hæren. Såvidt jeg har fått med meg, så er forsvarsverkene her faktisk dårligere enn i sør. I sør er det dog mye mindre tropper. Det er mindre avstander her enn i sør dog.

Rene spekuleringer fra meg her. Jeg bare tenker at Ukraina har lite igjen for offensiver som den ved Kherson, hvor russerne faktisk klarte å trekke seg ut i god orden. De har mye mer igjen for å faktisk slå deler av den russiske hæren, slik at de kan begynne å få en snøball til å rulle.

8 Likes

Hej Norge

Soloyo på Russisks stats TV igen – bekræfter bare at Ukraine skal have de våben de beder om, det Russiske Cirkus stopper aldrig – kun Ukraine kan stoppe dette galskab.

Utrolig hvad den almindelige Russer bliver indoktrineret med fra Stats TV :face_vomiting:

https://twitter.com/broe_jake/status/1650274324589477888

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

4 Likes

Her er en interessant tråd om de Ukrainske styrkene som nå klargjøres til en offensiv, vel verdt å lese hele på Twitter:
( @pdx hvorfor kommer ikke “bilder” av Twitter meldinger opp når man kopierer inn links som dette? Har Elon Musk f****d opp dette?)
https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760?s=20
image

1 Like

Ja, men virker som det finnes en fiks, undersøker.