Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Har postet denne tråden tidligere og er samme som @boms postet på nytt over:

This is a visual overview of the publicly known Ukrainian spring offensive units.

This formation is already more powerful than the operational forces of i.e. the British or French or German or Italian or Spanish Army… but this is not all what is heading to the front soon.

Besides the nine brigades above Ukraine is also training at least three additional brigades for the spring offensive. We don’t know which brigades, but there is a lot of equipment for them that has recently arrived.

Ukraine is also readying artillery brigades, for which a lot of self-propelled artillery arrived in the last few weeks

In total Ukraine could equip around 18+ combat brigades for the coming offensive. Naturally the brigades will also include reconnaissance, air defense, engineer, logistic, et al. elements, but as the exact type of these unit is unknown I didn’t include them in my graphic.

Besides combat brigades, Ukraine is also readying nine National Guard Offensive Guard brigades to clear out russian army remnants in liberated territories. Those brigades have less tanks and use lighter vehicles than the combat brigades, but they will be essential to secure the rear and lines of communication of the Ukrainian spearheads.

Key units will be the engineer regiments that have been equipped with Western armored engineering vehicles. They will open paths through the russian defensive lines for the combat brigades.

In short: Ukraine’s spring offensive will deploy the 2nd most powerful military formation on the planet to crush the russians. And I am looking forward to see the russian military suffer a worse defeat than at the battles of Friedland, Tsushima, Tannenberg, and Warsaw combined.

Слава Україні!

PS: The most powerful military formation on the planet is the US Army’s III Corps. But we all knew that.

referanse: https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760

Ukraina har fått på plass en sterkere styrke enn de har hatt noen gang i krigen. Dette er tropper som pr dags dato ikke er ved fronten. Dvs at hele greia kan bli satt inn akkurat der Ukraina ønsker. Russland har pushet hardt på for å få Ukraina til å sette inn disse styrken ved å angripe ved Vuhledar og Bakhmut, men har ikke lykkes.

Spørsmålet blir jo nå hvor godt trente disse styrkene er. Alt man har hørt og sett rundt treningen av personell til tanks, artilleri osv har hittil virket bra. Ukraina har tatt folk som har kjørt sovjetiske tanks og artilleri til å bruke disse. Ellers har jeg lest litt mer blandet når det kommer til taktikk, men her virker det jo faktisk som om de vil være slagkraftige nok til å bare kunne kjøre rett gjennom det Russland har i forsvar.

Litt russisk logistikk:

1. Lett å forsyne, tre jernbanelinjer går helt bort til fronten.
  2. En jernbanelinje, så greit å forsyne nå, men vanskelig hvis Ukraina får tatt ut denne
  3. Vanskelig å forsyne. Det går jernbanelinje via Krim, ellers er det vei forbi Mariupol. Det brukes nok også noe skip. Disse er svært utsatte hvis Ukraina rykker noe særlig framover.
  4. Kan Ukraina ta ut Kerch-broen, så blir det nesten umulig å forsyne hvis de ikke holder 3.

Jeg tenker Ukraina enten vil angripe mot 3, så 4 i en svær manøver uten å gi Russland mulighet til å konsolidere troppene sine. Russland har ikke sjanse til å flytte noe særlig store styrker fra 1 eller 2 til dette området.

Alternativt, så tenker Ukraina at de ha ta på seg hoveddelen av den russiske hæren. De må i så fall ta 2 og så slå seg sydover derfra for å kutte de tre jernbaneforbindelsene til 3.

Så, værmeldingen for Melitopol (i 3). Ser dårlig ut for de neste 9 dagene. Så sent på året som dette, så tar solen godt, spesielt så langt sør som dette. Angrep klart 5 -10. mai?

… jeg sliter med å forstå hvorfor Ukraina ikke skal kunne slå rett gjennom det Russland har av styrker ved et frontavsnitt. Deretter sliter jeg med å forstå hvordan Ukraina ikke skal kunne pushe rett gjennom hullet de har laget for deretter å sende de russiske styrkene i en vill retrett. Ved Kupiansk, så gjorde Ukraina dette, men de hadde ikke nok styrker/reserver til å følge opp, så russerne fikk unna mesteparten av folkene sine. Utstyret ble forlatt. Jeg tror det vil se slik ut igjen, eller verre.

Så er spørsmålet, hva vil Ukraina gå etter, hvis man tenker at styrkene deres er såpass sterke som jeg ser for meg? De kan enten ta 3 og 4 på kartet over. Et ekstremt prestisjenederlag for Russland, men hoveddelen av hæren deres er intakt og lett å forsyne. Mao, Ukraina må starte på “scratch” når disse skal tas ut. Hvis ikke Putin da blir styrtet eller bare trekker seg ut. Jeg ser på det som lite sannsynlig. Det kan nok dog være at Putin nå ikke ser noe poeng i å fortsette krigen. Den vil være tapt.

Alternativt, så kan Ukraina gå for å ta ut hoveddelen av den russiske hæren. Slå inn gjennom Luhansk (2) og så sydover i Donetsk. Hvis de russiske styrkene da står igjen ved fronten, så har de plutselig ikke forsyningslinjer lenger. En svært risky manøver, men hvis de klarer det, så vil den russiske hæren være slått.

16 Likes

Beklager om jeg postet om igjen noe du hadde lagt ut, men meldingen var lagt ut i går ettermiddag og jeg fikk ingen advarsel om at linken var postet tidligere.
Men vi tåler vel litt overlapp innimellom, setter for øvrig pris på at du engasjerer deg på tråden og kommer med mye god informasjon. :ukraine:

2 Likes

En slik manøver er bare forsvarlig dersom den ukrainske styrken ikke kommer i klemme mellom russiske reserver lengre bak. Tilfeldigvis er de russiske reservene opptatt med å erobre en mindre by ved fronten.

Det kan vise seg at Ukraina har hatt mange grunner for å forsvare Bakhmut. De har neppe fortalt amerikanerne om alle grunnene.

6 Likes

No problem! En veldig interessant link. Er sted mellom 50k og 100k mann i den styrken? Ganske imponerende at Ukraina har klart å holde en så stor styrke på sidelinjen.

Er det mot den Russland skal bruke taktiske nukes? Hvis Ukraina ser på det som en mulighet, så vil de angripe så bredt at det blir poengløst.

4 Likes

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1650898450454659078?s=20

Virker som UKR har fått endel Jdams, her bruker de 4stk. Vakkert :smiley:

8 Likes

La dette være en start på dagens debatt og informasjon om krigen i Europa som vi ikke har “råd” til at ruzzerne vinner:
image
:ukraine:

14 Likes

Tester om twitterlenker funger igjen nå…

5 Likes

I går ble det rapportert 31 lastebiler / forsyningskjøretøy som ble tatt ut, i dag også et “greit antall” på 8. Effektivt for å stoppe forsyningene, det er begrenset hvor mange forsyningskjøretøy ruzzerne kan komme opp med. Synes de ser eldre og eldre ut på videoene:

9 Likes

Ukraina gjør seg klare til å bruke dronene sine over slagmarken under våroffensiven sin:
image

image

ref: https://twitter.com/noclador/status/1650999560452427776

5 Likes

Ekstremt viktig at Ukraina får et greit forhold til Kina.

"Kinesiske medier: Xi Jinping har snakket med Zelenskyj
NTB
Kinas president Xi Jinping har hatt en telefonsamtale med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, melder statlige kinesiske medier.

Kina vil sende spesialutsendinger til Ukraina og ha samtaler med alle parter for å kunne løse krisen der, sa president Xi Jinping til sin ukrainske kollega, rapporterer kinesiske medier ifølge Reuters.

I samtalen sa Xi at samtaler og forhandlinger er den eneste veien ut av konflikten, ifølge mediene.

Zelenskyj sier samtalen var «lang og meningsfull», melder Washington Post. Ukraina vil nå sende en ambassadør til Kina.

Zelenskyj har lenge etterlyst en samtale med Xi, som har møtt Russlands president Vladimir Putin en rekke ganger etter at Russland invaderte Ukraina i februar i fjor. Xi har også lagt frem en tolvpunktsplan for å få i stand en våpenhvile i Ukraina, men uten å ha snakket med Zelensky.
Det kinesiske fredsforslaget er til nå blitt kjølig mottatt, siden det ikke inneholder noen krav om russisk tilbaketrekning fra ukrainske områder."

4 Likes

…sa Xi mens han forberedte invasjonen av Taiwan…

9 Likes

Uansett er det helt vesentlig for Ukraina at Kina ikke ramler ensidig ned på Russlands side - kanskje også med våpenstøtte.

8 Likes

Det har definitivt en verdi at Kina ikke ser seg tjent med å støtte Russland med komponenter eller våpen.

Vet ikke om det stemmer, men tenker at Russland neppe hadde gjort dette hvis alt var fint og flott. Enten har de trengt disse, eller så har de vært for utsatte for ukrainske angrep.

Trykk på linken for animert gif

4 Likes

Haha akuratt det jeg og tenkte :face_with_hand_over_mouth:

Jeg vet ikke hvor disse vil bli brukt, men hvis de blir brukt ved fronten blir det rimelig hardt for Russland å bruke fly.

Spekulasjon: hvis Ukraina har tatt tilbake Zaporizhzhia og plassert et slikt batteri ved havet, så burde det kunne forsvare fly lastet med JDAM-ER, så de kan komme innenfor 72 km av kerch broen. Det er ca 150 km fra stranda i Zaporizhzhia til broen. Usikker på hvordan det blir med russisk luftforsvar…

En JDAM-ER på 2000 pund burde klare å skade broen ganske greit.

5 Likes

Har lest at den spesifikke typen interceptor (missil) som er levert til ukraina er optimalisert for å ta ballistiske raketter. Vet ikke hvordan dette påvirker evnen til å ta fly.

1 Like
12 Likes

De har såvidt jeg har forstått fått levert begge deler, så både pac 2 og 3.

Ruzzerne klarer tydeligvis å tape fly helt på egenhånd også, men det er kanskje et tegn på vedlikehold og reservedeler ikke er av beste klasse?

7 Likes

For noen uker siden diskuterte vi opec+ kuttet. Mange analytikere spådde høyere oljepriser og dermed mindre effekt av sanksjonene.
Jeg delte en artikkel av Sonnenfeld, som mente at analytikerne tok feil. Nå er Brent på 78 og tilbake på nivået før påsken.
På månedskortet ser man tydelig når opec+ varslet kutt.

Sonnenfeld snakker om sanksjonene generellt og pricecap’en på olje (som han mener virker etter hensikten). Bra intervju fra i dag!

Her artiklen fra 3. april, hvor Sonnenfeld argumenterer for at energianalytikerene tar feil om opec+ kuttet. Men det er det ingen som holder dem opp på i dag. Nyhetsmediene skal produsere nyheter og i morgen blir de samme analytikerne sitert på nye spådommer under fengende overskrifter.

Their recipe for failure is to quickly issue new forecasts claiming to have always been right, reifying the old prognostication strategy that “if you can’t predict accurately, then predict often.”

5 Likes