Biden advarer Nord Korea ,men i denne advarselen går nok også til russland slik den er formulert .
– Et slikt angrep vil være totalt uakseptabelt og vil bety slutten for ethvert regime som skulle gå til et slikt skritt, sa Biden.
Biden advarer Nord Korea ,men i denne advarselen går nok også til russland slik den er formulert .
– Et slikt angrep vil være totalt uakseptabelt og vil bety slutten for ethvert regime som skulle gå til et slikt skritt, sa Biden.
Ukraina har nok luftvern til å forsvare det militære, men ikke nok til å forsvare de sivile. De trenger flere missiler.
Russiske flymotorer er kjent for å ha temmelig korte intervall mellom hvær hovedoverhaling. Det har vært høy aktivitet på Mig31, siden de er eneste platform for høyhastighetsmissiler (hypersonisk light?).
Det er bare et begrenset antall fly som er bygget om til å bære disse missilene, så det kan hende at de har strukket overhalingsintervallene noe. Det kan også tenkes at delemangel påvirker vedlikeholdsstatusen.
Jeg tenker problemer ligger her. Evt bare at snitt tid mellom hver katastrofe er såpass krav at med den ekstra aktiviteten, så kom dette til å skje.
Åtminstone tidligere så har ryzzland hatt problemer med material til flymotorer ettersom dyrbare metaller blir stjålet og solgt svart.
Veit ikke hvordan det er nå, da det er krig, hvis det er mer kontroll, eller om det er like korrupt som vanlig.
Noe som også kan påvirke flysikkerheten er at mange med høyre utdanelse hr flyttet ut fra ryzzland. Sikkert også personer med kunnskaper om flymotorer.
Ryzzland har mange innbyggere, men så mange som kan high tech har de ikke. Og de har færre nå enn før et år siden.
Det var en Mig 31 som gikk ned og disse har ikke blitt producert de seineste 25 åren… Det kommer helt sikkert ned flere av disse.
Eliten taler ikke pent om putin. Angivelig enda en avlyttet telefonsamtale.
Eller så var det en ulykke. Norge har vel mistet 17 av 74 F-16 eller noe sånt.
Jeg tror at løgnkulturen (som russiske milbloggere klager over), kan ha spilt en rolle også for flyvåpenet.
Så dårlig planlagt som den russiske invasjonen har vært, vil det ikke overraske meg om de startet krigen med et vedlikeholdsetterslep på Mig31 flåten. (De hadde kanskje ikke regnet med å bruke dem.) Når krigen begynner å gå dårlig, er det sikkert ikke lett å holde flyene på bakken når generalene vil ha dem på vingene.
Videoen viser en motorbrann. Mig31 er dessuten ikke et fly russerne normalt driver taktisk lavflyging med. De har mer moderne fly til slikt. Flyet er imidlertid godt egent til å få nyttelast opp i stor hastighet og høyde.
For F16 var utfordringene både med bruk, og av teknisk art. F16 hadde klengenavnet “The Lawn Dart” tidlig i løypa. Tapstaten falt med årene de fleste steder.
Hvis de faller ut av vinduer, snubler ned trappa eller drikker dårlig te og dauer, så er det nok ekte. Ellers er det vel rimelig lett å fake?
Finnes film av hendelsen, Motoren står i flammer og flyet mister fart.
Dårlig vedlikehold eller press på flytimer er meget sansynlig.
Den forrige i samme sjanger var sannsynligvis ikke fake, men denne kan jo være det.
Though Prigozhin initially claimed the recording was fake in a video message—suggesting it was the product of “neural networks” that “allow you to make miracles”—he later admitted that at least some of the phases heard on the tape were real.
An unnamed source in Russia’s FSB security agency has allegedly confirmed the authenticity of the tape, telling iStories that “the FSB leadership recently held a meeting and instructed subordinates to take action” on the scandal.
Det innvendes tydeligvis fra flere at jeg tøyer begrepet “ulykke” når jeg bruker det på motorhavari med påfølgende styrt på et fly. Javel. Får håpe det ikke er like dårlig vedlikehold her på berget da
At vi har en F16 som må nødlande ila 21år pga motorbrann er ganske innenfor.
At russland presser skrogene sine maks og litt til har vært et poeng vestlig etteretning har pratet om lenge. Og man har forventet mer ulykker og styrter som følge av det.
Dette er ganske vilt om det stemmer.
Dette var et eksempel, ikke en uttømmende liste. Det finnes flere andre eksempler. Derav kallenavnet som mvalen nevner. Denne spennende diskusjonen får fortsette uten min deltakelse.
Ja du har ikke så mye å bidra med i diskusjonen føler jeg.
Litt usikker hva poenget du egentlig prøver å komme med. At det ikke var motorbrann og at det ikke kan skyldes at russerene presser flyene sine fordi de har mangel på fly og flytimer.
Disse er levert til Ukraina
Ref https://www.rbc.ua/rus/news/sistemi-ppo-skynex-vzhe-perebuvayut-boyovomu-1682534336.html
Blir vanskelig for Russland å holde droner i lufta over den kommende våroffensiven til Ukraina.
Digger at tyskland og Rheinmetall har forstått at UKR er beste plassen å teste nye systemer.
Er ingen land som har tatt i bruk det systemet enda. Og nå får de battlefield testet dem i UKR.