Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg tror vi undervurderer omfanget av den svarte økonomien i Russland. Det kan godt hende at myndighetene sin reduksjon i skatteinngang er vesentlig større enn den samlede nedgangen i økonomien.

Jeg må inrømme at min tankegang er preget av erfaring med russiske turister på Krim før okupasjonen. Alt som hadde med russiske turister å gjøre måtte foregå i kontanter. I resten av Ukraina betalte vi stort sett med bankkort fra midten av 2000 tallet.

8 Likes
2 Likes

Det kan synes som om journalisten er ute etter en mest mulig sensasjonell overskrift, ved å regne 3,5% av hele beforlkningen. Det kan hende at 30% av befolkningen er barn eller uføre (kanskje enda mere i utviklingsland).

En riktigere beskrivelse kan være at ca 5% av befolkningen med stemmerett og førlighet må demonstrere. Dette blir lettere å overføre til Russland, siden de har en langt svakere demografi enn eksemplene i artikkelen.

1 Like

Perfekt tørkevær i sør nå

Ganske tilsvarende i øst:

Været er viktig for med så mye flate jorder i de okkuperte områdene i Ukraina, så vil tørt vårvær gjøre at de kan bruke jorder og jordveier som det er plenty av til å komme seg rundt landsbyer og byer for så å true, eller faktisk kutte forsyningslinjene. De slipper da å ødelegge det de vil frigjøre og slipper å gjøre noe så idiotisk som å gå til frontalangrep der det er vanskeligst.

Russland har i måneder nå prøvd å ta Bakhmut. De klarte å ta endel omkringliggende terreng, men Russland sin evne til manøverkrig er svært dårlig når den blir møtt av Ukraina sitt forsvar som håndterer tanks, APC-er, osv veldig bra. Spørsmålet blir jo om Russland vil håndtere ukrainsk panser like bra? Den styrken Ukraina har bygget opp nå er noe helt nytt for deres side av krigen.

Russland har bygget mye forsvarsverker, men som jeg leste et sted, det er tynt bemannet. Type 3-4 pr 100m. Det er heller ikke veldig mye i dybden. Forsvarsverkene er også relativt simple greier. Jeg tenker minefeltene egentlig vil være den største trusselen mot det ukrainske panseret. Samtidig, de burde kunne klare å bruke artilleri til å gi seg selv arbeidsro til å komme gjennom minefelt, skyttergraver og tankhindre.

10 Likes

Lew Anno Suport #Ukraine 24/2-22 på Twitter: “China for the first time recognized Russia as an “aggressor” in Ukraine China has decided to abandon the practice of “abstention” in voting at the UN on documents with strong wording regarding the Russian invasion of Ukraine. The Chinese delegation voted for the resolution of… https://t.co/XaZgquFRwi” / Twitter

7 Likes

Bare siterer hele greia jeg :stuck_out_tongue:

China for the first time recognized Russia as an “aggressor” in Ukraine

China has decided to abandon the practice of “abstention” in voting at the UN on documents with strong wording regarding the Russian invasion of Ukraine.

The Chinese delegation voted for the resolution of the General Assembly, where Russia is called the “aggressor”, follows from the data published by the Icelandic representation in the UN.

Document A/77/L.65 “Cooperation between the UN and the Council of Europe” refers to the “unprecedented challenges” facing Europe “after the aggression of the Russian Federation against Ukraine, and before that against Georgia”.

The resolution also calls for “repairing the damage” caused to the victims of Russian military aggression and “bringing to justice all those who are guilty of violating the norms of international law.”

In addition to China, Kazakhstan and all other post-Soviet republics, except for Tajikistan and Uzbekistan, voted in favor of the document (they abstained). [The Moscow Times]

Russland er sikkert dritfornøyd med dette.

12 Likes

https://twitter.com/Tendar/status/1653294293187010560

Er nok endel som nå tenker at dette bærer rett til helvete. En vellykket ukrainsk offensiv og så har kanskje putin drukket dårlig te?

14 Likes

Armenia stemte for.

Samtidig pågår det fredsforhandlinger mellom Armenia og Azerbaijan. Denne gangen er det ikke behov for russiske fredsbevarende styrker.

Det er åpenbart at Russlands innflytelse forvitrer i Kaukasus. Frustrasjonen er tydelig i russisk TV, der det i talkshowene serveres trusler om militære angrep mot land som ikke viser tilstrekkelig underdanighet.

10 Likes

Kommer stort sett av kronesalg fra Nbim. Deres strategi for mai er fortsatt kronesalg med 1400 millioner per dag. Ingen klarer å stå imot når det er såpass.

1 Like

Forholdet mellom disse to landene etter at Russland totalt mistet sin innflytelse er rett og slett fascinerende.

1 Like

Vi kan jo håpe han reiser til Sørafrika og havner på Robbin Island :wink:

https://twitter.com/ReneDuba/status/1653310587441500161?s=20 få gang ! :smiley:

2 Likes

Jeg tenker at Putin dør med hånden på atomknappen eller med en kopp te i hånden eller faller ut av et vindu. Hittil, så har jo Putin passet på at hans og folkene hans har samme agenda. Det vil jeg si er svært diskutabelt nå. Hva får folkene hans igjen for krigen som Putin kjører nå? Problemet til de som støtter han er at et evt alternativ er vanskelig å enes om og at når ting først bryter sammen, så kan de godt ende å ikke være med i gutteklubben grei lenger.

2 Likes

Dette er vel Ben Hodges sin kjepphest. Missiler som gjør at de kan slå ut russisk logistikk i hele Ukraina. Det er en ekstremt mye “billigere” form for krigføring. Ta Kherson f.eks., det ble ikke tatt med direkte makt. Kherson ble tatt tilbake fordi Russland ikke fikk nok forsyninger fram til troppene sine.

3 Likes

Dilemmaet for den russiske eliten, er frykt i to retninger:

• Frykt for konsekvensene ved å bryte med Putin.

• Frykt for konsekvensene ved å være den siste som står sammen med Putin.

10 Likes

Det må jeg si var godt sagt. Det står jo ikke bare om penger for oligarkene, det har vært plenty som har drukket te, falt ut av vinduer eller snublet i trappa det siste året.

1 Like

Problemstillingen er sannsynligvis mer kompleks enn som så. Den uforutsigbarheten som er skapt som følge av stadig økende skatter er også en forklaringsvariabel. Investoren er rett og slett usikre og velger å selge seg ut. Den svake kronen må generelt kunne sees på som en indikator på hvordan investorene tolker den politikken som føres i Norge.

3 Likes

Altfor enkelt. Jeg håper på Robben Island. Han vil ikke klare så mange år som Mandela. Men han vil uansett ha det noe ubehagelig-slik han fortjener :wink:
Vi får se om han reiser…

Ganske interessante betraktninger rundt en offensiv, var endel å lese men virker som om han vet hva han skriver om, alt rent hypotetisk altså.:slightly_smiling_face:

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1653154979069214722

1 Like

Interessant intervju, men jeg får ikke helt tak på hvorfor han mener som han gjør om økonomien

• Han sier Putin ler av vesten, når de tar de offisielle tallene for god fisk. Vi har liten innsikt i den reelle økonomiske situasjonen, fordi russland har sluttet å oppgi reelle tall
  • men samtidig bruker han de offisielle tall til å hevde at BNP bare har falt med 8% i fjor
  • Så hevder han at mange økonomer føler (sic) at det har oppstått et parallelt budsjett, med hemmelige kontoer i utlandet. Det kan nok stemme, men han sier også at pengene der kan brukes til å kjøpe våpen, industriprodukter "pluss leav something “for their loved ones.” Skyggefond, med enda et ledd hvor penger forsvinner i korrupsjon, altså. Høres ikke ut som en vinneroppskrift, spør du meg
  • Så er det punktet om at russland kan skape positive betingelser i verdensmarkedet, for deres eksport. Ja, i fjor steg olje- og gassprisene etter at energianalytikere spådde skyhøye priser. Vi skal ikke lenger tilbake enn rett før påsken for å finne eksempler på at analytikere og skribenter her på forum spådde økt inntekt for russland etter OPEC+ sitt produksjonskutt. I dag ligger Brent på 75 dollar igjen. Så mye for den prognosen
  • han snakker om Gazprom, og at de nesten har mistet det europeiske gassmarked, men sier han 70% av gassen de produserer blir solgt innenlands i russland. Men han sier ikke noe om at prisen de får der er lavere enn hva de fikk i Europa, heller ikke noe om at gassprisen nå er på 5 års lav, noe som selvfølgelig påvirker inntekten. Videre sier han at gass kun utgjorde 20-22% av russlands eksportinntekter, mens olje utgjorde 70% Derfor er olje viktigere. Ja, klart. Men de fleste vil nok mene at bortfall av 20% av eksportinntektene er et tall som lar seg høre
  • sist vil jeg nevne det punktet som virkelig forvirrer meg. Han sier at rubelen ikke er i fri flyt, og at valutaprisen derfor ikke er reel. Så langt så godt, men så hevder han at derfor kan russland helt uten problemer printe rubler for å dekke inn sitt budsjettunderskudd. Jeg tar den en gang til: russland kan dekke sitt underskudd ved å trykke penger, og det vil ikke gi noen problemer fordi rubelen ikke er i fri flyt??

Jeg får det bare ikke helt til å henge sammen. Ser ikke helt at det er sammenheng mellom hans argumenter og konklusjonen om at russlands økonomi er sterkere enn vi tror.

10 Likes