Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Altså, greia her er at den delen av Krim er paddeflatt. Du har ikke noe fjell å gjemme bunkers under. Mao, du har kun det du støper av betong. De har såvidt jeg vet ikke gjort stort av dette. De skulle jo bytte styre i Ukraina. De siste månedene har de bygget masse forsvar, men hvor nyttig? mest skyttergraver.

2 Likes

Om du ikke tror et (false flag) angrep på residensen til statsoverhodet kan fremstilles som et angrep på føderasjonen så har du i hvert fall et helt annet syn på propaganda enn meg.

Se for deg hva amerikanerne hadde sagt om en drone over det hvite hus til sammenligning.

1 Like

Et angrep - ja. Men at å skade taktekkingen er en eksistensiell trussel mot nasjonen, er litt tyngre å selge inn.

2 Likes

Men Putin er staten i propagandistenes øyne. Og jeg tror de fleste er enig i at den russiske føderasjonen slik den fremstår idag ikke hadde overlevd et vellykket attentat på Putin.

Når en slik sak skal spinnes, så har ikke det faktum at angrepet gjorde lite skade noe å si. Et angrep på residensen til statsoverhodet = et angrep på staten = en eksistensiell trussel. Om Putin vil bruke atomvåpen har han nå (muligens fabrikert) en langt bedre unnskyldning enn han hadde tidligete.

Han har dessuten ikke hatt skrupler om å lyve om dette, tilsynelatende liker han å minne verden på at han har nok atomvåpen til å utslette den, og russerene på at de kommer til himmelen om det skulle skje. Putin Lied About His Nuclear Doctrine and Promised Russians They Will Go to Heaven | The New Yorker

https://twitter.com/noclador/status/1654045847976308737

I told you to sleep calmly.

russia taking a nuke out of storage would lead to massive NATO activity and as long as NATO’s posture doesn’t change all “russia preparing to use nukes” talk is fabulistic bullshit.

3 Likes

https://twitter.com/COUPSURE/status/1654035964610658306

Quick map showing reported attacks on 4 refineries and 2 fuel trains over the past 4 days. Locations are based on @GeoConfirmed data and media reports.

Tenker at dette er det Ukraina driver på med. Gjør logistikken til Russland vanskeligere.

5 Likes

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1653751335139901441?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1653751335139901441|twgr^8c6c54e0870a5d41adfacb7dc45ee9766ddbcd22|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2Fmediaembed%2F136kjl1%3Fresponsive%3Dtrueis_nightmode%3Dfalse

This is getting interesting. At the same moment as the drone is flying in, someone is climbing onto the dome.

En annen ting jeg la merke til er hvordan filmingen er gjort. Vanligvis når det dukker opp foto/video fra tilfeldige vitner, pleier kameraet å følge objektet som er av interesse.
Her var det “tilfeldigvis” full fokus på et et Russisk flag, hvor en drone “tilfedigvis” kommer inn fra siden for så å eksplodere av seg selv rett over taket. Uten store skader. Hvor 2 personer allerede er på vei opp. Alt dette skjer midt i synsvinkelen til det aktuelle kameraet.

5 Likes

Det var to droner. Den filmen du referer til filmer mest sannsynligvis de to karene som klatrer opp på taket for å se hva som skjedde med den første dronen. Fant en lang tråd som forklarte den biten.

Anyway, må si at det er svært lite interessant. False flag? Ukraina? Who knows? Effekten blir 0 utenom at man bruker masse tid på det. Eneste jeg ser for meg er at Russland kanskje finner en grunn til å avlyse 9. mai paraden. Hvis det skjer, så var det false flag. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det som egentlig menes er vel at “Hollywood” står bak…

8 Likes

Atomtrusselen tenker jeg er mest til innenlandsk bruk. Det er det siste de har å vise til som en stor militærmakt. I utlandet forvitrer dette kortet i takt med informasjonen som kommer ut om både atomvåpnene og våpenbærerne.

Atomvåpen har holdbarhetsdato. Spesielt detonasjonssystemet. De siste årene før Russland trakk seg fra avtalene, fant de alle mulige påskudd for å nekte amerikansk inspeksjon. Frem til de ble nektet adgang, meldte amerikanerne ikke noe stort oppgraderingsprogram.

De interkontinentale rakettene som Russland har, ble utviklet og bygget i Ukraina. De skulle for lengst vært skiftet ut, og etter 2014 har de ikke fått oppgradering eller vedlikehold fra den ukrainske produsenten. Den russiskproduserte erstatningen får de ikke til. Den siste testen ble gjort da Biden besøkte Ukraina. Den var ment å skremme, men ble en fiasko.

De nye kryssermissilene som skulle være usynlige på radar viste seg å være greie å skyte ned med luftvern. Russland har dessuten få av dem, og produksjonstakten er lav.

De luftavfyrte kryssermissilene er antikvariske. Det samme er flyene som avfyrer dem. Feilraten er så høy at russerne avfyrer dem over det Kaspiske Hav, slik at de som feiler ikke skal falle ned over land i Russland.

Bombing fra luften har heller ikke vært en suksess for Russland. De har sendt både fly og bomber krasjende inn i sine egne byer.

De russiske offiserene som skal utføre en ordre om et angrep med atomvåpen, vet at faren for å lage en atomkatastrofe hjemme i Russland er betydelig. De som gir ordren, vet at risikoen for en pinlig fiasko er betydelig. De vil neppe overleve den innenlandske reaksjonen på en slik fiasko.

21 Likes

Det skal være den første dronen som er på filmen. Den andre ble ødelagt over en annen del av Kreml.

1 Like

Nå er til og med Prigozhin ute og kritiserer atomretorikken. Jeg tror ikke at det er på eget initiativ.

11 Likes

Han her har et sarkastisk blikk på russland
https://twitter.com/betelgeuse1922/status/1654089401163735041

Edit, setter inn screenshot i stedet

1 Like

Dette er meget bra av Israel. Håper de får Iren Dome også.

https://www.raytheonmissilesanddefense.com/what-we-do/missile-defense/air-and-missile-defense-systems/irondome

10 Likes

Det brenner i Moskva igjen - eksplosjon og stor brann sør i byen:
image

Nesten som peiskos dette: :wink:

4 Likes

Ikke noe stor brand dette, men altid trivligt med en værmande brasa om kvelden. Særlig hvis det brinner i moskva.

Kommer vel info om hva det er, antar jeg. Kan vare alt fra noen som kontrollert bensintanken med en fyrstikk til noe militært bygg som noen trøttnet på.

Statlig bygning som brenner. Kontorer, rimelig stor brann.

Brent er rundt 70$, Russland får 50$ish, 6-10$ over break even. Tror det må gjøre vondt gitt.

4 Likes

Noe som man kan spørre seg er om dette mer rabatter på ruzzisk olje kommer at endre seg når Kriget tar slut. De som kjøper til rabatt idag kommer selvføgelig at prøve at få kjøpe til samme pris som nå, eller lavere.
EU og USA kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe noen ruzzisk olje på lenge. Med eller uten sanksjoner. Ryzzland er helt enkelt dels ikke pålitlig, dels en oppenbar fiende til resten av europa. Med mindre marked så kommer ryzzland at få vanskelig å få prisen tilbake opp.

Gas-exporten er jo i praxis borte tils ruskinene byggt LNG-anlegg og ordnet med skip. Det tar nok et tag før det er ferdig.

2 Likes

Det kommer an på om det blir et regimeskifte eller ikke vil jeg si. Tyskland har satt seg i en slik posisjon at de nok ønsker å kjøpe russisk gass.

1 Like