Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Kan garantere at det er null begrensninger i USA. Vi snakker om et land som etter tiår med (ikke dødelige) forsøk på egen befolkning, kunne si at det var lite effektivt med insekt-krigføring og ville koste en dollar og et cent per liv å ta ut en halv storby. ( og som på 90 og 2000 tallet bevilget titalls millioner til forskning på tusenbein og virus med mål om å ødelegge opiumvalmuer i sør amerika).

Vladimir Juškin said that Russia has lost the war on the strategic level and recent events rather constitute a prelude to the coming power struggle in post-Putin Russia. Colonels and majors are furious at Putin and Russian generals who sent them to die in Ukraine. Juškin refers to this group as national patriots.

“We are witnessing the formation of the post-Putin authority today. Prigozhin’s interview is future-oriented. He understands that there is a political crisis brewing in Russia in the wake of a military defeat in whatever form. He will pick a side and have an important role in that crisis,” Juškin said.

The analyst remarked that private military companies will also play an important role in the looming power struggle, pointing to former Deputy Defense Minister Mikhail Mizintsev who joined Wagner and other players.

“Medvedev’s militant rhetoric suggests he will also pick a side, as will Dmitri Peskov who sent his son to fight with Prigozhin. Mizintsev simply became Prigozhin’s deputy. And to that company we need to add various private military firms,” Juškin suggested.

Masses of soldiers returning from the war will also be a crucial factor, Juškin said, adding that he does not see the post-war Russia shaped by democratic powers.

“After the [Ukraine] loss, there will be a dictatorship in Russia – that of national patriots. And the firs thing they’ll do is settle the score with national traitors,” he remarked.

Juškin suggested that state officials and the business elite have already picked remote airports in Russia and are preparing to evacuate.

Blir et flott Russland, styrt av PMC-er evt en militærjunta.

1 Like

Nå er det ju ryzzland som går fremover i Ukraina og det er (dessverre) mye langt unnan et ruzziskt nedelag på slagfeltet.
Så lenge som p00tin er i livet kommer det nok ikke å skje noe speciellt. Det kommer at fortsette som idag.
Hva som skjer etter det er vanskelig å si. Jeg tror dokk man kan vare temligen sikker på at det ikke blir noen demokratisk utvikling i ryzzland, uten det går mot et nord-korea på sterioder, men mer extrovert/aggresivt. Blir nok ikke så moro å var ryzz de kommende 10-årene.

En kan jo diskutere hvem som har ‘vunnet’ krigen hvis f.eks grensene blir slik de var før febr.-22. I Russland har det ikke skjedd så veldig store ødeleggelser. At de har mistet masse soldater bekymrer ikke verken putin eller den vanlige urbane russer. Mange av disse skulle sikkert putin og andre sett ikke fantes uansett. Og helt sikkert fint å bli kvitt fengselsfuglene.
Putin kan jo henvise til alt han har ødelagt i Ukraina. Og det er ikke lite
At han helst skulle sett at han framstår som den store hærfører er en annen sak. Men der kan han skyve skylden nedover på generalene og ministrene
Så hvis putin avblåste krigen i morgen av alle dager så sitter han rimelig trygt tror jeg

1 Like

Helt umulig å tenke seg hvor mye jobb det blir å gjenoppbygge Ukraina, horrible bilder :cry:
https://twitter.com/kyivindependent/status/1655630998854328329?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

3 Likes

Hvis Ukraina blir tatt opp i EU og blir med i NATO, så tror jeg ting kan skje veldig fort. De må bare kvitte seg med den jævlige leietakeren først.

7 Likes

https://twitter.com/noclador/status/1655630066577989645

Hvor mange folk trenger Russland for å holde unna styrken Ukraina skal til å angripe med? Jævelig mange. Har de det? Nei. Hvis Ukraina ikke er redde for taktiske nukes, så synes jeg det høres ut som om de kan knuse seg rett gjennom fronten og nå grensen til Krim på tre - fire dager.

Last but not least: right now russia has an estimated 10,000 troops in Northern Crimea: 5 per km front.

Dvs at de ikke kan holde noe som helst hvis de ikke får trukket seg tilbake. Noe jeg ikke tror Ukraina gir dem tid til. Hvis Russland bare stikker, som jeg tror de burde, så håper jeg retrett en blir himarset til h…

10 Likes

https://twitter.com/noclador/status/1655655695998435329

A much stronger Ukraine will fight a much weaker russia on a much better terrain.
I like those odds.

Ukraina har mye mer utstyr, Russland mindre. Begge har mer tropper, men såvidt jeg kan forstå, så er mye av de russiske troppene bundet opp langs 800 km frontlinje, uten noen stor mobil reserve.

5 Likes

https://twitter.com/visegrad24/status/1655620602818969600

Russland vet også at de ikke kan holde Zaporizhzhia og evakuerer. Samme som de gjorde ved kherson. Dette vil si at de mister hele Zaporizhzhia. Logistikken går ikke opp.

5 Likes

Mange ukrainere, inkludert forsvarsministeren, som prøver å dempe forhåpningene til den ukrainske offensiven. Det kan selvsagt ses på som et “send mer penger og utstyr”-rop.

““The expectation from our counteroffensive campaign is overestimated in the world,” Ukrainian Defense Minister Oleksii Reznikov said in an interview this past week. “Most people are … waiting for something huge,” he added, which he fears may lead to “emotional disappointment.””

https://www.washingtonpost.com/world/2023/05/06/ukraine-counteroffensive-expectations-hype-russia/

Tatarigami, som er nøktern og sitter på mye innsikt, sier mye av det samme

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1655647191912833050

“Overly positive claims hurt Ukraine, because instead of actually giving Ukraine what’s needed, we hear from some people that “Ukraine got enough for success”, but in reality we are far from there. Much more is needed and that should be a major public narrative”

7 Likes

Dette er en bra analyse av de russiske forsvarsverkene:
https://twitter.com/Inkvisiit/status/1655584386601951238
Når man har 25 km i dybden med forsvarsposisjoner og minefelt så høres dette helt forferdelig ut å komme seg gjennom. Hvordan dette kommer til å gå vet jeg ikke, men her kan man virkelig ikke ta noe for gitt.

1 Like

Noen interessante tanker…

10 Likes

Han var også veldig i mot å prøve å holde bakhmut. Noe som ser ut til å ha fungert bra for Ukraina.

Jeg tenker Ukraina har nok utstyr. De kan også lure Russland trill rundt når det kommer til hvor offensiven vil skje. De kan også sette inn styrker to steder. Feks først luhansk, så Zaporizhzhia og Krim.

Theiner is a former member of the Italian Army, who has lived and worked in Kyiv since 2009. Theiner is an expert on NATO Cold War land forces and NATO Cold War defense strategy. A contributor to Euromaidan Press during Ukraine’s Euromaidan revolution and the following Donbas war Theiner currently resides in Austria and works on Cold War documentaries. Theiner has been analyzing and reporting on open source intelligence and conflicts in the former Soviet Union since the Russian takeover of Crimea. You can follow him on Twitter , where he continuously posts Ukraine war updates.

Det er han jeg har brukt som kilde.

5 Likes

Har det vært sent avgårde noen flere slike siden senkingen av Moskva? Hvor mye land må UA ta før de er innen rekkevidde til svartehavsflåten?

1 Like

Så lenge flåten er dekket av luftvern på land og de dekker hverandre, så tror jeg ikke Neptun får gjort stort.

Samtidig, flåten er helt ubrukelig der den ligger. Den bruker bare opp mannskap og utstyr.

3 Likes

Ja, det er han fremdeles, selv om han presiserer at han ikke har vært involvert der, og ikke kjenner den fronten så godt som Vuhledar.

Det er akkurat det forsvarsministeren, taratigami og mange andre ukrainere er redde for at vi skal tenke.

Det oppleves sikkert likt ulikt avhengig av hvor nærme man er fronten. Jeg kan tenke meg at det er med blandede følelser å lese om utenforstående som tar lett på oppgaven på ukrainas vegne når de selv kanskje skal bli nødt til å tråkle seg gjennom forsvarsverket som Dormancy viser over.

image

4 Likes

Altså, jeg hadde gitt Ukraina ATACMS og F16. Muligens med samme begrensning som himars. Kun til bruk på ukrainsk jord.

Ukraina får GLSDB, men har ikke brukt de enda. Dette vil skje sammen med offensiven, mot ammo lagre og kommandoposter. JDAM-ER vil bli brukt til å ta ut broer der nødvendig. Heller ikke brukt enda. Jeg antar delvis fordi de har lite av det, delvis for å ikke gi Russland muligheten til å adaptere. Det tok Russland måneder å tilpasse seg himars. Tror det blir vanskelig å gjøre samtidig som Ukraina kjører på med 100k “nye” mann i angrep.

For å sjekke om Theiner har kredibilitet, les hva han skrev to uker før invasjonen. Six myths about Putin’s invasion. by Thomas C. Theiner | by Thomas C. Theiner | Medium det er så utrolig mye som stemmer der. Det er rett og slett sprøtt.

6 Likes

over 12 år sided, desverre mistet vi denne briliante mannen.

https://youtu.be/HK_qkyGE4ao

Man kunde ju ønske at ryzzland klapper sammen allerede idag. Men jeg tror ikke det skjer med det første. De har godt om reserver og ryzzen i gemen har ikke noe emot harde tider. “Vi er vane vid at ha det tøfft”, sier mange av de.