Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ubekreftet.

Dette med 18 måneder osv minner om når USAs forsvarsminister sa at Abrams stridsvognen var uegnet og dens jetmotor for komplisert for Ukraina. En uke senere var den ikke komplisert lenger :man_shrugging:

9 Likes

Det viktigste er at russerne tror på det.

2 Likes

Har tenkt litt på når jeg tror Ukraina vil starte offensiven sin, og jeg tenker det kan komme hvilken som helst dag nå. De bruker Shadow Storm og de bruker Patriot.

De venter neppe på F-16. De kommer i oktober. Det kan være Ukraina dropper risikoen med å ta Krim nå og heller prøver seg når Russland må holde flyene sine utenfor F16 rekkevidde.

Målet tenker jeg blir Zaporizhzhia og resten av kherson. Det blir vanskeligere for Russland å forsvare donbass når Ukraina kan angripe fra sør også.

Jeg tenker Krim blir prøvd tatt kun hvis troppene i Zaporizhzhia og kherson ikke får flyktet dit.

4 Likes

Frankrike og UK har oppgitt at de vil trene piloter mens Sleepy Joe har tungt for det. Slik som med kryssermissiler.

Ser ikke noe poeng i at de skal trenes i USA når man kan gjøre det i Europa, gjør du? Det er vel heller ingen som har gitt mer militær støtte til Ukraina enn nettopp Biden, så jeg forstår virkelig ikke hvor du vil med dette.

Det viktigste er tross alt at det åpnes for reeksport av F16 fra land som allerede har de, og at det allerede har vært ukrainske piloter i USA som har fått flyveferdigheten på F16 testet i flysimulatorer som rapporteres å ha skjedd i månedsskifte februar/mars.

Hva som har skjedd ut over det av evt. testing og trening har man klokelig nok ikke sagt noe om.

11 Likes

Per gårsdagens NYT tillater ikke statene trening på F16 i Europa. Militærstøtten er for defensiv.
Det er mye hummer og javelin, men dårlig med fly, kryssermissiler, stormpanservogner og stridsvogner.

3 Likes

Jeg tenker at Russland ikke er avhengige av å trekke tropper direkte tilbake til Krim. De kan flytte tropper til Krim via broen, eller sjøveien sør for broen. Det viktigse ser for meg ut til å være hvor mye artilleri russerne eventuelt må sette igjen ved en tilbaketrekning.

1 Like

Leste en kommentar angående Storm Shadow og ATACMS i dag som virket fornuftig:
-Storm Shadow er på vei til å fases ut, det er ikke ATACMS helt enda.
-Taiwan har utstyr til å bruke ATACMS (HIMARS), men ikke Storm Shadow.
Storm Shadow er vel også mer presis og bedre egnet til det UA trenger den til, og selv om Taiwan hadde hatt fly som kunne bære Storm Shadow så spørs det hvor mange av de som hadde kommet seg i luften under en krig med Kina.

Har uansett tatt alt for lang tid, men litt interessant likevel.

1 Like

Har du link? Dette er hva jeg leser på NYT:

“U.S. officials said the president was prepared to let other countries train Ukrainian pilots on F-16s and also send the U.S.-made warplanes to Kyiv.”

Så er det faktisk sånn at Ukraina så langt har kjempet en forsvarskamp, og det er heller ikke sånn at de ikke har fly, men for at de skal kunne ha noen store fordeler av fly så kreves det at du har luftherredømme.

Det får du ikke med kryssermissiler, stormpanservogner og stridsvogner, men med de rakettsystemene som bla. USA har bidratt mye til med Patriot, ATACMS, HIMARS og NASAMS.

1 Like

Skulle likt og sett ordlyden i denne avtalen,og om den omhandler bruk av atomvåpen om russerne bruker det.

5 Likes

Ukraina har ikke fått ATACMS, resten stemmer

1 Like

Sorry, gikk litt fort i svingen der. Takk for rettelse!

1 Like

Tipper forsåvidt piloter allerede er under trening. Er en grunn til at Romania plutselig skal ha F35. Selv om se skulle kjøpe store deler av våre F16. Mistenker det blir mange fly på ukr.

7 Likes

Fly kan da forsvare eget luftrom så vel som å angripe. Det nytter ikke å sitte tilbake og vente på at luftskytsene går tomme eller blir ødelagte slik som i dag.

2 Likes

Linken fra NYT som jeg la ut sier at de er “good to go” for F16. Mener du det de skriver der er feil?

Og nei, fly kan ikke forsvare eget luftrom på en effektiv og fornuftig måte om de ikke er støttet opp av nødvendige luftforsvarsystemer.

3 Likes

:ukraine:

11 Likes

Da gir USA klarsignal til at land kan gi Ukraina F-16 .

13 Likes

Hvordan er styrkeforholdet mellom f-16 og f-35?

Og hvor mye bedre er f-16 enn “state of the art” russiske fly? Eller er det uvesentlig og det handler bare om å ha nok anti-air til å ha luft herredømme?

Russland har svært få av de nyeste flyene. Og vi kan anta at oppgraderte F16 er langt bedre. Pluss at det finnes ekstreme mengder F16 der ute

5 Likes

Det avhenger av hvilken versjon radar og våpen som F16 har. I dag er problemet at russiske fly på lang avstand fanger opp ukrainske fly på radaren og sender missiler, uten at de ukrainske flyene har noe på sin radar. Jeg er ikke sikker på om de norske F16 har bra nok radar til å måle seg med de beste russiske, men de kan i alle fall bære moderne missiler. De er trolig også bra nok til å jakte kryssermissiler, slik at mer luftvern kan flyttes nærmere fronten.

5 Likes