Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Hvor har du dette fra? Så vidt jeg vet er F16 laget for å kunne bruke kortbaneflystriper og dertil egnede veier. Å børste en liten del av en vei fri for grus og steiner er neppe et problem om det skulle være nødvendig. Det er jo tross alt ikke snakk om at det er noe som skal skje vilkårlig på alle tilgjengelige veier.

1 Like

Nato mener 5:1

Christian på tekinvestor antar 10:1

Dette er totalt for kampen om bakhmut.

Men så var det altså en periode hvor et mindretall bestående blant annet av def mon på Twitter, jeg, og mange andre ukrainavennlige, tror dette forholdstallet var mye lavere, men trolig fremdeles til Ukrainas fordel (kvantitativt).

Da har jeg brukt opp min kvote her og planlegger å bruke resten av søndagen på andre ting.

1 Like

Disse ekspertene har åpenbart ikke sett en Su27.

F16 har forøvrig operert fra rullebaner i Ukraina under øvelser før krigen.

1 Like

Philips P. Obrien fikk oppgitt fra ukrainske myndigheter at tapsraten i Bakhmut var 9:1. Dette var under hans besøk i Ukraina i begynnelsen av april, så det er rimelig oppdaterte tall.

5 Likes

https://twitter.com/PhillipsPOBrien/status/1660252019225948160

https://twitter.com/PhillipsPOBrien/status/1657836331987288065

Ikke jeg, Zelensky.

a large number of enemy troops are destroyed there — 10 times more [than our losses]. They don’t spare them, they abandon them, but our troops destroy them. That is why this is such an important moment in this war.

Direkte link til intervjuet

9 Likes

Altså, hva er 10:1? Jeg tenker det da er snakk om drepte hvor russisk førstehjelp er elendig. Skadede tror jeg er mye nærmere. I tillegg, så har Ukraina stort sett bedre utstyr som reduserer skader til torso og hode.

Tallene til Nato mener jeg stort sett snakker om russiske tap. Ikke Wagner, ikke luhansk/Donetsk. Kan være jeg tar feil.

Ukraina har sagt når de slet tidligere. Dvs i lommen ved donbas, at de var nede i rundt 1:1. Dette kom av at de ikke klarte å stoppe artilleri eller flyvåpen. Med tanke på at Ukraina påstår de tar ut enormt med artilleri om dagen, så tviler jeg på at det er så ille. De har heller ikke snakket om veldig dårlige odds i bakhmut.

Jeg bruker også DefMon3 som kilde, kan være han har rett, men da i for en svært spesifik del av fronten. Å ikke regne med flankene til bakhmut synes jeg er bare rart.

3 Likes

https://twitter.com/faytuks/status/1660381557549400065?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

SU35 skutt ned. :smiley:

14 Likes

Det er ju akkurat dette som ukrainene ikke har gjort. Ukrainene har ikke holt staden, uten har langsamt, kontrollert rygget tilbake.
Att det skulle vare större tap bland försvarere av en stad jfr en angriper har jeg aldrig hørt om. Deremot det motsatte, særlig da angripene må komme over åpen terreng.

Det finns massevis av rapporter om at ryzzene pøst på med en masse folk som ukrainene enkelt peppret ned.

Interessant hvis Ukraina har klart å lage en sone rundt Ukraina på rundt 80-100 km hvor russiske fly ikke kan dra? Høres ut som patriot pac-2.

7 Likes

Med forbehold om at dette foreløpig er diverse snakk på Telegram de siste timene, så er det interessant at de skyter ned fly ute over Svartehavet. Kan det tenkes at Ukraina har flyttet luftvern sørover, for å avskjære kryssermissiler før de kan ta ruten via Moldova? Ukrainere i Khmelnisk (nordøst for Moldova) syntes å mene at det var mindre luftvern tilgjengelig under det siste angrepet.

Edit: Nedskytingen synes å være bekreftet: ЗСУ збили російський літак Су-35 | РБК-Україна

6 Likes

Virker som Smidt snakker ut ifra gammel statistikk og teori. Lite rot i det som skjer på slagmarken synes jeg. Ingen tro på at det er tall som er gyldige i Bakhmut.
Ukraina hadde aldri i verden ofret så mange for å holde Bakhmut om tapstallene var i nærheten av 1:1.

8 Likes

Noen burde lage oversikter over treffsikkerheten til ulike eksperter før- og under Russlands invasjon av Ukraina.

Alle journalister lærer at en god historie skal inneholde et offer en forbryter, en helt og en ekspert. De synes imidlertid ikke å ha særlig gode verktøy for å vurdere ekspertene. Det går stort sett på formell stillign eller posisjon.

6 Likes

Ramser opp utfordringer

Per Erik Solli er tidligere jagerflypilot og pensjonert oberst fra Luftforsvaret, og fløy selv F-16.
Rullebanen: F-16 har et luftuttak til jetmotoren under flyet som støvsuger opp fremmedlegemer hvis det ikke er høy standard på rullebanen og taksebaner. Ukraina har mange flyplasser som må oppgradereres betydelig hvis F-16 skal bruke dem.

The F-16 has a large air intake under the nose that “sucks everything from the ground directly into it,” Justin Bronk, an air-warfare analyst for Britain’s Royal United Service Institute (RUSI) think tank said during a recent episode of the Geopolitics Decanted podcast. “So F-16s typically require very clean, very well-maintained air bases.”

The F-16 has “fairly lightweight” landing gear because it is designed to have a good thrust-to-weight ratio and “there is no more weight on the jet than there needs to be,” Bronk said.

“You would have to do a lot of work to get those Ukrainian, old Soviet-pattern runways to a clean enough state to use an F-16 without high risk of foreign object debris going in and damaging the engines,” Bronk said. In addition, a lot of Ukrainian airfields are too short to be used by a fully loaded F-16.

“So you’d be looking at resurfacing work on runways and potentially extension work, all of which is highly visible” to Russia’s satellites as well as to sources Moscow has on the ground, Bronk added.

Ingen påstår at det aldri har vært noen flyplasser i Ukraina som f16 kan bruke. Poenget er at den er kresen.

1 Like

Hele F16 diskusjonen har vært fyllt opp med alle mulige forklaringer på hvorfor ikke Ukraina kan bruke dem. De har èn etter èn vist seg å være rent tøv. (Egentlig slo vel Trent Telenko de fleste i hjel allerede for et år siden.)

For eksempel den om lavt luftinntak. Su27 har like lavt luftinntak. Enda værre blir det om vi ser på kommersielle pasasjerfly med motoren under vingene. Boing 737 er hyppig brukt i Ukraina, og rullebanene har selvsagt ikke vært noe problem. Noe av det enkleste i luftkrig er å fikse asgfalten på rullebaner. Ukraina har hatt lite penger til flyvåpenet, og har selvsagt ikke prioritert asfalten på alle mulige små rullebaner. Det er en enkel fiks nå når slike ressurser ikke lengrer er et problem.

Alle problemene med F16 i Ukraina har kokt ned til å være politiske, og de vil bli glemt nå når Sullivan nå ser ut til å ha tapt mot Blinkin og Austin.

10 Likes

Ukraina gjør klart til offensiv.

Ukrainian strikes on Russian forces of various depths between May 15th and May 20th.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1660338413747175425

6 Likes

Altså, det var snakk om at Ukraina skulle få software for å nettverke luftforsvaret sitt. Kan det være så enkelt som at Ukraina har plassert patriot pac-2 launchers nær fronten flere steder for å ta ned russiske fly? Over Svartehavet, så kan de vel tom få data fra Nato overvåkingsfly…

6 Likes

Vi står overfor revolusjonerende russisk våpenutvikling. (De prøvde å lage denne tidligere men mislyktes).

Kurganmashzavod will reportedly restart development of the 2S18 Pat-S self-propelled 152-mm howitzer based on a BMP-3 chassis.

3 Likes

Søndager er også arbeidsdager for ukrainske styrker :ukraine:
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1660498328835043331?s=20

Edit: Apropos flyet som ble skutt ned i går:
image
:rofl:

6 Likes

For tapstallene i Bakhmut føler jeg at dere snakker forbi hverandre om flere forskjellige ting. Tap inne i selve Bakhmut sentrum vs hele regionen; dødsfall vs et mer inkluderende “casualty”-begrep, og absolutte tap vs relative tap. Raviolis poeng om at det kan ha vært begrensede perioder og områder hvor antallet døde og sårede var omtrent likt på begge sider kan godt stemme samtidig som 1:10 er en bedre beskrivelse av antall døde for Bakhmut som helhet.

Jeg antar at forskerne på krigsskolen vet hva de snakker om, men at noen nyanser har gått tapt når journalisten formidler det. Jeg har blitt feilsitert i en avis selv.

Uansett, jeg håper for Ukrainas del at de mistet så få som overhodet mulig både i Bakhmut og ellers.

8 Likes

Russerne har hatt en del innovative konsepter, men har slitt med å få de i produksjon (f.eks. T14). I følge secretsqrl123 på Twitter, har Russland fått levert 8 nye kanoner de 12 siste årene. Det lover ikke godt for en eventuell serieproduksjon.

Jeg har merket meg at stållegeringer til kanonløp har vært på sanksjonslistene fra 2014. Jeg ser også at russere klager på kort levetid for eldre kanonløp som har blitt relinet. Det kan synes som om deler av kompetansebasen for artilleriproduksjon har forvitret. Kanskje fordi det har vært så mange gamle løp og andre deler på lager.

6 Likes