Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg mistenker at dette er en form for ukrainsk trolling. Da det i 2014 dukket opp moderne russiske stridsvogner i Donetsk, påsto Russland at dette var lokale opprørere som hadde funnet materiellet i ei gruve.

Det er forøvrig fornøyelig at Putin ikke tør å dele ut våpen til de 3000 heimevernsdoldatene som guvernøren i Belgorod har rekruttert. Undres på om det er fordi folk i den byen snakker med ukrainsk accent.

12 Likes

Hadde jeg varit P00tin skulle ikke jeg heller dele ut noen våpen til disse. Extremt riskabelt. Hvorfor skulle p00tin stole på slike hemvernsgubber? De kan vende våpnen mot Moskovia-styrker, eller selge dem til noen 3e part. Finns ikke noe ryzzka “armén” kan gjøre noe med det. Og det lokale FSB-kontoret har opprørene eldat opp.

4 Likes

Det kan det være, de påstår selv at utstyret er overtatt av flyktende russiske tropper.

Uansett skaper dette MYE støy og problem for putin.

4 Likes

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1664316360841744384?s=20

Polen sender våpen og opprørsutstyr til Moldova, Moldova sier Ukraina kan bruke territoriumet dems.

Og nå. Zelensky anbefaler russere å forlate ormådet :wink:

14 Likes

Zelensky er veldig direkte:
“If they want to live, they will leave that place,” - Volodymyr Zelenskyi about the russian military contingent in Transnistria.

Det er mulig at han sikter til at de sitter på toppen av Europas største våpenlager, proppfullt av utgått og ustabil gammel artilleriammunisjon. Et par missiler kan gjøre det trekkfullt i husene over store områder.

6 Likes

Han her har ikke troen på noen stor offansiv i år. Hva tenker dere om hva han sier?

Noen ideer om hva slags missil det er som blir brukt mot denne?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/13xqbvu/russian_pantsir_fails_to_intercept_an_incoming/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=1&utm_term=1

1 Like

Sies at det er en drone.

2 Likes

Jeg tenker det var ganske overfladisk og intetsigende argumentasjon som kom frem i den artikkelen. Mulig han har mer innsikt enn det som kommer frem, men å si at Ukraina har for lite vestlige våpen og trening til å kunne gjøre betydelige fremskritt på slagmarken blir litt “meh” for min del.

All info som kommer ut viser tvert i mot at Ukraina står ovenfor en uansett dårligere organisert, utstyrt, trent og motivert motstander. Og at Ukraina har betydelig kapasitet bygd opp klar til å settes inn.

Selvfølgelig hjelper det jo mer utstyr de får, og det er naturlig å tenke at de drøyer en offensiv i det lengste for at den skal bli enklest mulig. Men for min del er jeg i hvert fall overbevist om at det kommer til å være gjort betydelig fremskritt for Ukraina I løpet av sommer/høsten!

8 Likes

Når man vurderer analytikere, er det greit å ta en kikk på hvor godt de har truffet tidligere. Diesen ser ikke ut til å ha vært spesielt treffsikker tidligere, både før og under krigen. Jeg legger derfor ikke så veldig stor vekt på hans nye analyser.

14 Likes

Diesen mener et slikt avgjørende angrep først vil kunne skje når Ukraina får vestlige kampfly med nødvendig elektronisk krigføringskapasitet til å holde russisk luftvern nede.

– Historisk sett er et gjennombruddsangrep med strategisk effekt en operasjon som aldri har vært gjennomført uten betydelig luftoverlegenhet.

Dette er begrunnelsen til Diesen. Jeg vet ikke hva han vil kalle Kupiansk-sprinten? Der brøt Ukraina gjennom de russiske linjene som kollapset. Størsteparten av terriitoriet ble tatt tilbake i løpet av noen få dager. Ukraina brukte rundt en måned på å stabilisere området etterpå og ta “resten”.

image

Men, Diesen skriver jo også:

– I så fall måtte Ukraina ha skjellig grunn til å tro at den russiske motstanden raskt ville kollapse fullstendig, der de satte inn støtet.

Noe som er høyst relevant.

Jeg er ikke sikker på om Ukraina trenger en rask kollaps fra Russland ved et gjennombruddsangrep, men jeg tenker det er sannsynlig. Russland har nok endel ok tropper igjen, men veldig mye er bare fyllmasse.

Ukraina har også en stor fordel når det kommer til presisjonsartilleri og de har akkurat fått våpen til å hindre Russland fra å holde store lagre av noe som helst inne på ukrainsk territorie. Mao logistikken blir svært vanskelig. Jeg vil også påstå at Zaporizhzhia er et ekstremt vanskelig territorie å holde. Fronten er for lang og dybden for liten. Dvs at det skal relativt lite til før Ukraina har kuttet området i mindre biter, slik at det blir svært vanskelig å forsyne.

ref: https://twitter.com/noclador/status/1663988798823211009

EDIT: kartet tenker jeg er litt misvisende. Jeg tror de vil gå rundt de større byene og kutte forsyningslinjene. Dette antar jeg vil føre til at Russland vil, som ved Kupiansk-sprinten, trekke seg tilbake i uorden uten at de får med seg det tunge utstyret. Dvs tanks og artilleri.

EDIT2: Med luftherredømme, som er det Diesen mener at Ukraina trenger, så vil en slik retrett bli gjort om til noe slikt som dette:

EDIT3: siste edit nå altså :stuck_out_tongue:
Det kan jo være at hvis Ukraina ser at de har stort utbytte av “shaping” operasjonene som de kjører nå at de rett og slett drøyer offensiven noe. Russland har rett og slett droppet å forsvare en stor del av fronten sin mot Ukraina. Her markert i gult:

Hvis Ukraina fortsetter å slå innover her uten at Russland svarer, så vil det bli veldig mye lettere for Ukraina å drive sabotasje av alt mulig av russiske logistikk. Uten fungerende logistikk, så er ikke krigen i Ukraina noe Russland kan vinne.

“Infantry wins battles, logistics wins wars.” That quote by Army General John J. Pershing, commander of the American Expeditionary Forces in World War I

Sist men ikke minst. Putin sitt regime framstår som alt annet enn sterkt når russiske opprørere med base i Ukraina får fritt spillerom. Det er om mulig enda mindre spiselig enn store tap i Ukraina.

16 Likes

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1664525258181812225?t=f6PKzWOwb8ZweJ85qOVufQ&s=19

14 Likes

https://twitter.com/KadirHama/status/1664626732849143809

Russia, seconds strongest army in ukraine, not the world.

16 Likes

https://twitter.com/shashj/status/1664713786853294087

200k klare til å mobilisere. Men ikke mobilisert. Hvorfor ikke spørres det i kommentarene. Det ser jo unektelig ut som Russland har for lite folk når hundre eksilrussere kan krysse grensen og lage problemer.

2 Likes

Lite som tyder på at Ukraina har tenkt å angripe fra kherson hvis russiske fly kan fly så nærme som 50 km fra fronten. I nærheten av et Patriot batteri, så hadde de blitt skutt ned.

5 Likes

Blir garantert ikke godt motatt i kreml. Putin skal ha blitt grinete bare når Obama kalte Russland for en regional stormakt.

Ellers sirkulerer det nå mange bilder av diverse vestlig utstyr i :ukraine: for første gang.-

6 Likes

Med tanke på problemen i Belgograd eller vad det heter, der diverse opprørske figurer lager kaos og anlegger brænder, kanskje det inte er noen bra idé at bevæpna 200000 man ytterligere. Man må kunne stole på sine soldater, ellers blir det raskt problemer.

1 Like

9 Likes

Offensiven starter med dytt på 4-5 områder for å sjekke stillinger, og for å alarmere nærliggende styrker til å komme i forsvar. Svake punkt avdekkes fortløpende.

2 Likes

Su24M med 2x stormshadow

12 Likes