Diesen mener et slikt avgjørende angrep først vil kunne skje når Ukraina får vestlige kampfly med nødvendig elektronisk krigføringskapasitet til å holde russisk luftvern nede.
– Historisk sett er et gjennombruddsangrep med strategisk effekt en operasjon som aldri har vært gjennomført uten betydelig luftoverlegenhet.
Dette er begrunnelsen til Diesen. Jeg vet ikke hva han vil kalle Kupiansk-sprinten? Der brøt Ukraina gjennom de russiske linjene som kollapset. Størsteparten av terriitoriet ble tatt tilbake i løpet av noen få dager. Ukraina brukte rundt en måned på å stabilisere området etterpå og ta “resten”.
Men, Diesen skriver jo også:
– I så fall måtte Ukraina ha skjellig grunn til å tro at den russiske motstanden raskt ville kollapse fullstendig, der de satte inn støtet.
Noe som er høyst relevant.
Jeg er ikke sikker på om Ukraina trenger en rask kollaps fra Russland ved et gjennombruddsangrep, men jeg tenker det er sannsynlig. Russland har nok endel ok tropper igjen, men veldig mye er bare fyllmasse.
Ukraina har også en stor fordel når det kommer til presisjonsartilleri og de har akkurat fått våpen til å hindre Russland fra å holde store lagre av noe som helst inne på ukrainsk territorie. Mao logistikken blir svært vanskelig. Jeg vil også påstå at Zaporizhzhia er et ekstremt vanskelig territorie å holde. Fronten er for lang og dybden for liten. Dvs at det skal relativt lite til før Ukraina har kuttet området i mindre biter, slik at det blir svært vanskelig å forsyne.
ref: https://twitter.com/noclador/status/1663988798823211009
EDIT: kartet tenker jeg er litt misvisende. Jeg tror de vil gå rundt de større byene og kutte forsyningslinjene. Dette antar jeg vil føre til at Russland vil, som ved Kupiansk-sprinten, trekke seg tilbake i uorden uten at de får med seg det tunge utstyret. Dvs tanks og artilleri.
EDIT2: Med luftherredømme, som er det Diesen mener at Ukraina trenger, så vil en slik retrett bli gjort om til noe slikt som dette:
EDIT3: siste edit nå altså
Det kan jo være at hvis Ukraina ser at de har stort utbytte av “shaping” operasjonene som de kjører nå at de rett og slett drøyer offensiven noe. Russland har rett og slett droppet å forsvare en stor del av fronten sin mot Ukraina. Her markert i gult:
Hvis Ukraina fortsetter å slå innover her uten at Russland svarer, så vil det bli veldig mye lettere for Ukraina å drive sabotasje av alt mulig av russiske logistikk. Uten fungerende logistikk, så er ikke krigen i Ukraina noe Russland kan vinne.
“Infantry wins battles, logistics wins wars.” That quote by Army General John J. Pershing, commander of the American Expeditionary Forces in World War I
Sist men ikke minst. Putin sitt regime framstår som alt annet enn sterkt når russiske opprørere med base i Ukraina får fritt spillerom. Det er om mulig enda mindre spiselig enn store tap i Ukraina.