Postet et klipp fra de folka her i går også. Kazan ligger i Tartarstan, 600 km rett øst for Moskva.
Iflg Ukraina, så mistet Russland ca 4x så mange som de her kjørte i klippet over forbi i går. Når det var en rolig dag.
Kjørt til fronten uten utstyr, blir drept av artilleri.
Ikke så rart Russland blør soldater, et angrpe. 300døde opp mot 900 skadde.
Og det er kun med infoen vi har fått fra RUS side. UKR har ikke gitt noe informasjon enda.
Slik jeg forstår diskusjonen på russisk side, hevdes det at løfte om medaljer og utmerkelser gjorde at Muradov og Akhmedov ikke stoppet angrepet da det ble klart at de hadde store tap og små sjanser for å lykkes. Når menneskeliv ikke er verdt noe, blir personlig prestisje en naturlig prioritet.
Litt kult, granater laget for å stoppe sovjet, blir nå brukt for å stoppe russland.
Riktig lagring og med nye lunter funker disse utmerket.
Hørte på denne podcasten at RU var lave på ammo.
De har slitt med ammo i flere uker, derfor de nå handler fra Nord Korea.
Fortsatt latterlig høye tap.
Vet ikke når denne er fra, artig likevel.
Har ikke sett noe om at de sliter med ammo til 152mm, mortere eller håndvåpen? Kun presisjonsvåpen de har mangel på. ISW f.eks. nevner ikke ammo med et ord her: Russian Offensive Campaign Assessment, November 6 | Institute for the Study of War, noe jeg er ganske sikker på at de hadde gjort hvis det var tilfellet.
Det Russland sliter med er tanks og APC-er. Hadde de hatt plenty av dette, så hadde rekruttene blitt trent opp og sendt til fronten med dette. Såvidt jeg har fått med meg, så blir de utstyrt med et gevær, ammo og så sendt til fronten for å sitte i en skyttergrav.
Jeg har også sett at russerne drar fram 152mm artilleri fra andre verdenskrig. Det kan vel også tilsi at det ikke er plenty av nyere modeller. Disse eldre modellene har vesentlig kortere rekkevidde. D1 har 12,4 km rekkevidde. D20 (fra 1955) har 17,4 km. 2A65 Msta-B fra 1987 har 24,7 km rekkevidde.
Et lite glimt av håp om at atomvåpen ikke vil bli brukt. Men spørsmålet er om putin har samme mening, når de blir kastet ut av Ukraina og Krim. For den dagen kommer om Vesten fortsetter og støtte Ukraina med våpen i samme tempo som i dag.
Sånn jeg leser det (ingen våpen ekspert) NASAMS er anti-missile system, beskytte mot inkommende missiler?
Mens HIMARS er ett angreps missile system?
Nasams er AA, anti luft. Skyter ned alt som ikke skal være i luftrommet ditt. om det er fly, missiler eller droner.
HIMARS er lastebil med raketter som kan skytes mot fiendtlige landmål. Kan utstyres med en rekke ulike raketter.
SAM-biten står for Surface-to-Air-Missile.
… Ukrainske myndigheter anslår at minst 25.000 mennesker ble drept i kampene om Mariupol, og at mellom 5.000 og 7.000 av dem døde i ruinene av hus som ble bombet.
Øyenvitner i byen forteller til BBC at de har sett russiske myndigheter fjerne lik fra ruiner, for deretter å gravlegge dem.
Andre øyenvitner forteller at døde ble lagt i grøfter, og at det derfor er umulig å anslå hvor mange som ligger i hver grav.
Denne var litt fin.
( Fristende å nevne noe om handel med Kina også🙄).
Spent på hvilken tilstand broen er i når desember kommer.
Men jeg kan nesten garantere at den ikke åpner i full kapasitet iår.