Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

1: Krigens grusomheter er gørra som ligger igjen i skyttergropen, granaten før er underholdning.

2: I Iran er det undertrykkelse og direkte påvirkning på individet. I russland er det krigspropoganda og frykt. Å starte opprør er nok enormt vanskelig, der politiske motstandere får novichok behandling, og allierte ramler ut vindu. Kan ikke sammenlignes.

3: Ukraina er uskyldig, enig. Og de står med ryggen mot veggen. Men de er fremdeles av samme kaliber som den gjennomsnittlige russer. (Hint: Russere er ikke undermennesker, og heller ikke helgener)

4: Kan ikke si noe på det, er jo enig. Men det var kanskje ikke Putin? Da kommer man inn på storpolitikk. Her ligger kanskje problemet.

Når dere deler bilder av restene i gropa, eller ett torturoffer deler dere grusomhetene…

2 Likes

Ja! Hat spillet, ikke spilleren.

2 Likes

Jeg tenker det er helt greit å hate spilleren. Alle spillerene som har deltatt i folkemordet.

8 Likes

Vi snakker alt for lite om at når Russland bomber Europa, hvorfor bomber ikke Europa Russland?

Flyforbudssone over Ukraina et naturlig steg.

8 Likes

Jeg kan ikke fatte hva det egentlig er du vil fram til.

Hvis vi fortsetter å spille på din hypotetiske verden og sier at Sverige (som har en rimelig lik kultur som oss) hadde gådd til en brutal angrepskrig mot oss, drept 90% av vennene dine, voldtatt søstra di, torturert broren din osv…- hvor stort fokus hadde du da hatt på å være moralsk korrekt ved å ikke dele videoer som motiverer til utslettelse av resten av angriperne?

Jeg hadde forøvrig en lengre samtale med en ukrainsk kvinne for noen uker siden. Hun fortalte meg at russerne hadde «arrestert» hennes bror og konfiskert telefonen hannes. Helt fra det skjedde hadde hun mottatt bilder/videoer av han under brutal tortur-fra hannes mobil!…!!! Det var da det virkelig gikk opp for meg hvor jævlig dette er.

Jeg tror ikke noen av oss kan forestille oss om det hatet som bygger seg opp!

13 Likes

Av det jeg har lest om hvordan det russiske militæret er, så vil jeg si at det er et helt annet kaliber en ukrainske.

Bucha kunne kun skje pga den ukulturen som har blitt framelsket av russerne. Hvis du har hørt på russisk tv, så sier de rimelig mye dritt om Ukrainere og man gjør dem så lite menneskelige som mulig. Jeg snakker da om sivile. Som skal drepes, utryddes, fryses i hjel.

Såååå, vel, de har fått sitt moralske kompass fucket til noe helt enormt.

9 Likes

Tror man må spørre seg selv hva som motiverer noen til å gjøre slike handlinger. Hvordan var det for tyskerne under krigen? Hvorfor kunne holocaust gjennomføres… Jeg vil fram til at ting er ikke svart/hvit.

Noen russere gjennomfører umenneskelige ugjerninger, andre er der mot sin vilje. Hvor mye virker propoganda på russerne. Les hvor mye er de “hjernevasket”. Putin har planlagt denne krigen siden før 2014. Det er lang tid på å påvirke folket.

Jeg kjenner man blir kvalm av det som gjennomføres i ukraina av russerne. Man vil også dra inn noe fra politikktråden. Der 4 afghanere voldtok en småbarnsmor , der det nevnes at etnisk norske ikke har kultur for gjengvoldtekt. Her er kultur ett nøkkelord, og noe av grunnen til at man sammenligner ukraina og russland. Det man har møtt av folk med slavsik bakgrunn sier meg at den er litt annerledes enn vår.

Jeg personlig syns ikke det er kult med mord av sivile eller militære. Verken russisk eller ukrainske. For jeg skal ærlig talt si det at hadde jeg vært russer, så hadde nok propogandaen påvirket. Om man kun fikk den vinklingen over ett tiår.

Har du sett noe særlig på russisk TV fra de siste åra? Det er ren hatpropaganda.

De siste 20 årene har Ukraina hatt frie medier, mens i Russland har staten styrt mediene. 20 år med nedsettende og hatefulle innslag om Ukraina har satt sine spor i den Russiske befolkningen.

Forsøkene på å utslette ukrainsk språk og kultur har pågått i 300 år, men for den russiske generasjonen som nå begår overgrep i Ukraina er det nok Putin-TV som har hatt mest å si.

4 Likes

Russiske mobiliserte som er pissed off og sier at det bare er å kalle på OMON, eller det paramilitære opprørspolitiet. Det Putin sender inn når noen har egne meninger.

1 Like

Russland bygger forsvarsverk på østre side av dnipro. Tror ikke de har tenkt å holde på vestre side så mye mer. (forfatteren av tweeten har røret med ordbruken, men kartene er klare)

Jeg tror dette er rett. Russland trekker tilbake de gode troppene, utstyret og lar mobiliserte holde fortet. Ikke så farlig å miste 10.000 av dem.

6 Likes

Tydelig at det har vært lite push det siste døgnet men nesten 500 døde russere er fortsatt ekstremt.

5 Likes

Det er helg, da pleier de å ha fri :crazy_face:

3 Likes
5 Likes

Nyheten var for god til å være sann.

1 Like

Full evakuering av Kyiv hvis elnettet blir helt ødelagt

Det er planlagt full evakuering av Kyivs 3 millioner innbyggere dersom russerne lykkes i å ødelegge elnettet helt med sin bombing.
Det er sikkerhetssjefen i Kyiv, Roman Tkatsjuk, som sier dette til Washington Post.
I løpet av søndag innføres planlagte kutt i strømforsyningen i sju regioner, inkludert Kyiv og Kharkiv, for å avlaste elnettet, som er skjørt etter de vedvarende russiske angrepene.
Lørdag varslet Kyivs ordfører Vitalij Klitsjko at det kan bli strømbrudd og kutt i vannforsyningen og oppvarmingen i byen som følge av de russiske angrepene. (NTB)

Dette blir en øvelse av de sjeldene🤔

3 Likes

Da har russerne tatt demningen. Kan det bare være propaganda ? Det er tyst om dette i andre medier.

1 Like

Burde vært innført i uke 1 av denne krigen.

Helt håpløst at det enda ikke er på plass

4 Likes

For å opprette noe sånt, så må man ta ut alt russisk luftforsvar, også det som er langt inn i Russland. Også senke svartehavsflåten som står for luftforsvaret på Krim.

1 Like