Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg velger å innta den holdningen Stoltenberg gjør; vente og se. Er russernes tilbaketrekning en “falsk flagg” operasjon? Jeg synes det er vanskelig å tro at russerne bare trekker seg ut uten at det er del av en større, militær plan.

3 Likes

De kan bruke troppene på en front som er lettere å forsyne. Feks Zaporizhzhia. Nå gjenstår det å se hvor bra tilbaketrekkingen går da.

Vi må ikke glemme slitasje morro Russland bedriver på andre måter også

https://www.nrk.no/nordland/den-russiske-fisketraleren-melkart-5-krysset-svalbardfiberen-over-140-ganger-1.16128138

Disse kvinnene prøver å få stoppet med mennene sine sendt til slakt på fronten. Fyren fra myndighetene sier at han ikke får gjort noe og krangler med en av dem og sier hun får ta et automatgevær og beskytte dem. Håper det ender opp der, at de gjør opprør og lar historien fra 1917 gjenta seg.

Sånn

7 Likes

Den ukrainske strategien virker, ødelegg fiendens logistikk eller kutt forsyningslinjene og de må trekke seg tilbake.

Zaporizhzhia er et elendig område å holde for Russland, forsyningslinjene er altfor nærme fronten og for langt fra Russland. Satser på at Ukraina har en smart plan for hvordan det området kan tas tilbake.

Russland gjør seg klare til å miste Zaporizhzhia også og graver skyttergraver på Krim

6 Likes

En måned gammel tweet fra en av de bedre folkene å følge på twitter.

Tilbaketrekkingen fra Kherson gir veldig mening. Spørsmålet mitt om tilbaketrekkingen mot Luhansk gir mening. Det tror jeg ikke. Der tenker jeg det gir mer mening for russerne å lage flere forsvarslinjer bakover som de kan trekke seg tilbake til når den nåværende er i ferd med å bli slått ut. Problemet deres med å trekke seg tilbake som vist er at fronten ikke blir noe særlig kortere, men at en av hovedforsyningsårene (tog, svart strek) kommer innen Himars/artillerirekkevidde.

1 Like

Tenk om Ukraina okkuperer Russland​:joy::joy::joy:

4 Likes

Tenker det er greit å ikke glemme at folk blir skutt.

Pga god beskyttelse av overkroppen, så er det mye skader av armer og bein.

3 Likes

Hur sjukt är inte det där i 2022

1 Like

Ser for meg at Ukrainerne vilforsøke et fremstøt fra Zaporozhye rett sørover mot Melitopol. Klarer de det e r Krim avskåret
Kanskje de tenker på det, for mine venner i Zaporozhye sier det vrimler av ukrainske soldater i byen

2 Likes

store taps tall … men det er fryktelig ogg overraskende at Ukraina har mistet omlag 100.000 soldater de også, det var helt ukjent for meg .
Trodde deres tap lå på 1/4-1/5 av de russiske !

Anslår at over 100.000 russiske soldater er drept eller såret

USA anslår at over 100.000 russiske soldater er drept eller såret siden landet invaderte Ukraina i februar. Og at omtrent like mange ukrainske soldater er drept, i tillegg til 40.000 sivile.

– Mye menneskelig lidelse, sa general Mark Milley i den amerikanske hæren til the Economic Club of New York, melder Reuters.

Jeg tolker det dit hen at Ukraina har flere skadde som overlever, slik at dødstallene er vesentlig lavere enn for Russland.

Det er nok veldig korrekt. Russland sine dødsfalltall er veldig høye sammenlignet med det vi i Vesten er vant med.

1 Like

A propos tapstall, skjønte ikke helt hvilken ratio det siktes til her

1 Like

1 drept for hver 7-8 skadet.

Ja skulle tro det, men er ikke det veldig lite?

Ratio eller antall drepte? Dette er kun tall for Kherson, hvor jeg tenker russerne har litt bedre tilgang til sanitet, pluss at det har vært mye erfarne tropper engasjert der, med nedgravde stillinger.

1 Like

Tenkte på forholdstallet, ja.

6 Likes

Meget nice de får Avengers. Fatter ikke hvorfor USA ikke har gitt dem før.

Hyllevare, Hummer med 8xStinger. Perfekt for droneswarmer.

Ser at de også får HAWK raketter, så antar de allerede har fått HAWK systemer tidligere.

12 Likes