Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Noen interessante muligheter her.

Russland har allerede begynt å sette inn styrker fra Kherson på Donetsk fronten. Det er ikke gunstig for Ukraina.

Kan hende er angrepene på denne smale halvøya bare et forsøk på å binde opp russiske styrker i Kherson. Kan hende tar de ut plagsomme russiske installasjoner som luftvern, reléstasjoner for droner, eller kanskje EK.

En mer spennende tanke er at de russiske styrkene som står igjen mangler tungt utstyr. Videre er de beste avdelingene allerede flyttet til andre frontavsnitt.

Kan det tenkes at Ukraina vil prøve seg på en amfibieoperasjon? De har allerede artilleridekning av eventuelle landingssoner, og noen skipsverft rett ved der fartøy kan modifiseres. Uventede angrep synes å være en ukrainsk spesialitet, så en ny front i sørvest er kanskje tilstrekkelig utenkelig til at de kunne prøve seg på det.

4 Likes

Det interessante er jo at Ukraina faktisk har klart å overraske alle tidligere, som når de angrep i Kharkiv. Det skal ikke forundre meg om de klarer noe lignende igjen. Russland har fyllt på med mobiliserte, men disse er det neppe noe særlig hold i ved ukrainske gjennombrudd.

1 Like

Sender de forsterkninger vestover, blir det lettere å slå seg igjennom i retning Melitopol.

3 Likes

Jeg mistenker at også troppene som kommer fra Kherson er rimelig mørbanka og lite villige til å sloss. Samtiidg som det nå virker å være bekreftet at Russland har mistet / satt igjen og ødelagt ekstremt store mengder utsytr.

1 Like

Man blir jo litt glad av sånne filmer :smiley:

12 Likes

Nå som Ukraina er på offensiven er det jo veldig bra for den angripende side at været fortsatt er såpass mildt. De må komme seg så langt som mulig før vinteren slår inn og logistikken blir betydelig vanskeligere mtp. alt som kreves av varme for å holde tempoet. Når vi ser på utstyret Russerne har for å stå imot kulden kan det dog kanskje ikke komme fort nok. Virker som de får den mest ubehagelige delen av kulden. Kommer nok til å slå ut enda hardere på moralen.

Kulden vil være Ukrainas venn.

For Russiske soldater vil den være dødelig.

6 Likes

Det er vesentlig enklere å angripe når jord, gjørme, bekker og elver fryser til. Gjørmesesongen på høsten og spesielt på våren er en fordel for den som forsvarer.

Jeg tenker det må være lettere å kunne holde camp et sted og forbedre den over tid enn å måtte flytte camp framover og framover. Så lenge den som forsvarer klarer å holde linjen da. Taper de posisjonen er det enda mer kritisk å stå uten varme og telt på vinteren, om de blir jaget bort.

1 Like

Hej Norge

De er sure de Russere :grinning:

Dansken

11 Likes

Hvis Ukraina må flytte camp framover, så må russerne flytte camp bakover. Det blir like ille for begge parter.

Angriperen sin fordel når bakken har frosset til er at de ikke trenger veier for å angripe. Dvs at forsvareren må forsvare hele fronten sin like bra. Som er praktisk talt umulig med de styrkene Russland har til rådighet.

Ukraina hadde hatt samme problem hvis Russland hadde hatt evnene til å gjøre et stunt som det Ukraina gjorde mot Kupiansk, men det virker ikke som de har det som skal til.

8 Likes

Er det jeg mener, det blir incentiv til å stå stille for begge parter. Vi må huske på hva tyskerne gjorde under 2. verdenskrig. De undervurderte vinteren. Det må ikke Ukrainerne gjøre, og det tror jeg heller ikke de vil gjøre. Russland får trekke seg tilbake til “forhåpentligvis for dem” forberedte stillinger, som de sikkert ikke lager siden de tror de skal framover :stuck_out_tongue: Men ja i utgangspunktet er fordelen ved å forsvare sterkere jo verre været er. Poenget med veiene er jeg dog usikker på. Det ser fint ut som russerne bruker skogholt og jorder nå, virker som det at de bruker veier for transport egentlig er positivt for Ukraina med teknologien og treffsikkerheten de sitter på. Blir sitting ducks man kan forvente bevegelsene til ser det ut til, og vi ser omtrent ingenting av det samme fra russisk side mot Ukraina, men det kan jo være pga. kanalene vi har.

Blir ikke like ille for begge parter.

Den ene parten flytter fremover fordi dem vil. Den andre flytter bakover fordi dem må.

Det vil si at den offensive parten vil styre tempo, intensitet og tidspunkt. Den defensive parten vil hele tiden måte reagere basert på hva den andre gjør. Og vil ikke ha goden av å styre tempo og tidspunkt selv.

2 Likes

Dette er faktisk hysterisk…

5 Likes

Får håpe de har nok HIMARS i Kherson til og ta ut russisk artilleri om det kommer angrep.

2 Likes

1 Like

For en gjeng absolutte brøhuer. Det er ikke til å tro

2 Likes
4 Likes

Flaks han fikk VIP rom på sykehuset da ;D

2 Likes

Du skjønner at det er på Bali han er?