Reelt nok for dem som ble truffet, både drepte og skadde. Men jeg tviler sterkt på at NATO dermed vil utløse paktens paragraf 5. Hendelsen vil nok heller utløse enda mer omfattende våpenstøtte og gjerne enda mer avansert luftvern.
Og det burde russland tatt høyde for.
Det gjorde de ikke, og jeg håper de får merke konsekvensene.
Er ikke dette så høyteknologisk at det ikke skal være mulig å bomme
Dette må da være en villet handling
The missile fell 65 kilometres within Poland.
“The most important people in the country” are attending Poland’s emergency meeting, according to local news outlet Radio Zet.
The station also reported that military planes were scrambled in response.
The price of oil has already reacted to the rockets landing in Poland, climbing 2.3 percent to $87.82 according to the West Texas Intermediate benchmark.
According to Article 5, an attack against one NATO Ally is considered an attack against all Allies.
[quote=“Concorde, post:1167, topic:35039”]
Ja med drepte folk!! På polsk grunn!!
Er ikke umulig at Polen vil svare på angrepet,de har en betydelig militær slagstyrke.
Polen kommer til å gjøre som Jens sier…
Nå er det desto viktigere at det er NATO som svarer, ikke Polen.
Men om de gjør det uten klarsignal fra Stoltenberg, så er det mye som er feil.
Opplever mye ønske om ukontrollert eskalering her nå altså!
Nå er det jaggu på tide at vesten slår neven hardt i bordet med denne hendelsen å benytter seg av artikkel 5 pronto. 65 km inn i Polen er nedslagsfeltet. Hvor langt inn blir neste? Er strikken røket nå?
Det er nødt å bli et vanvittig motsvar på dette!!
Mye kan avhenge av hvor den er skutt ifra. Er det et kryssermissil som har reist langt, er det lettere å bortforklare enn om det er noe som er skutt fra Belarus.
Hva hadde rakettene der å gjøre? Er så langt unna fronten som det er mulig å komme.
Dette skjedde i hvert fall samtidig med at minst hundre andre raketter har truffet andre mål i Ukraina…
Når det er sivile som er mål, og de klarer å drepe sivile i andre land også. Så er det faen meg på tide med artikkel 5. Nok er nok.
Det er nok 6,5km inn i Polen ref. kartet jeg postet, ikke 65km.
6,3 km inn i Polen!
Dette er like ved grensen - i et innhukk i grensen. Rett nord for Lviv, hvor det har truffet mange andre også i kveld. Dere er jo helt gærne!
Tviler på at det blir artikkel 5 ut av dette,det skal faktisk en del mer til,men et kraftig svar er på sin plass.
Ukontrollert eskalering?
Vesten skulle svart kontant fra dag 1. Tiden for NFZ over Ukraina er overmoden
Vesten skulle ha satt ned foten i 2014.
Nato har sagt at avfyres det 1 jævla skudd mot et Nato land så er det slutt på moroa for Russland.
Å utløse artikkel 5 er synonymt med at WW3 utløses. Da er det takk og farvel til alle liv, verdier, og verdenen slik vi kjenner den i dag.
Der noe du ikke ønsker. Det ønskelige utfallet her er at russland snart går på en realitycheck og internt velter systemet fra innsiden.