Vært verbalt nok, på tide med handling
Klart, når RUS fikk velge hvem de ville drepe må jo Polen få velge hvem de vil drepe. Likt skal være likt
Får ta ut flyene som sendte missilene da?
Verbal advarsel: alt for mildt.
Artikkel 5: alt for hardt.
Noe midt i mellom takk.
NFZ er på sin plass
Husk at Nato i det ytterste vil unngå og gå til krig mot Russland.
Og Russland VIL for all del ikke har krig mot Nato
En realitets-orientering til deg, og til diverse andre som er livredd for 3.VK:
russland har nesten ingen ting å svare med. Nesten alt er blitt satt inn mot Ukraina.
Det eneste russland har som vi har grunn til å være bekymret for er atomvåpen. Men bruker de de, så er de ferdige.
… og det er derfor man IKKE ønsker en direkte militær konfrontasjon mellom NATO og Russland. Hvis Putin er kapabel på å invadere Ukraina, så er han også kapabel på å bruke atomvåpen.
Når du står på kanten av stupet og du vet at din tid er over, og imperiet har falt , faller også alle rasjonelle handlinger bort. Hevn og utslettelse vil være målet.
Paradokset her er at jo større seiere som tas på slagmarken, desto større er faren for disse uhyggelige bombene.
Skulle til å poste den tweeten. Det blir mao mest sannsynlig en oppskalering av støtten til Ukraina. De mangler langt trekkende missiler, fly, tanks, artilleri og APC-er.
Jeg tror dette vil gi Ukraina tanks og artilleri. Kanskje ATACMS. Ukraina har vist med himars at de ikke skyter på mål i Russland. De har også vist at de får utnyttet disse missilene svært godt.
Med ATACMS, så vil Russland ikke kunne ha større logistikk eller leire i noen del av okkuperte Ukraina.
De er ikke sikker på om det er en russisk rakett ennå.
Eller, trekk ut alle styrker NÅ så skal vi ta oss av DEG(putler) ganske så snart.
Det er viktig å ha rom for videre oppskalering. Det vil bremse mer, enn om russerne tenker at nå kan det ikke bli være.
Er det forøvrig helt klart at dette ikke er ukrainske luftvernmissiler som har falt ned i Polen? S300 har jo store stridshoder.
En massiv leveranse av langtrekkkende missiler og luftvern kan jo være passende svar på en slik hendelse.
Edit: Slettet disse tweetene etter å ha sjekket litt mer rundt kilden til dette, og det stemmer ikke. Russerne VIL gjerne at man skal spekulere i at det var S-300.
De trenger ikke engang levere mye ATACMS, litt avhengig av om russisk luftforsvar tar dem ut eller ikke. Bare trusselen om at de kan komme gjør at Russland må rokker om på hele logistikken og kommandoplassene sine.
Dette er leggmannslogikk, og det var også min logikk før jeg leste meg opp.
For så vidt kan du ha rett, men jeg roer meg ned med at nesten alle som har peiling på dette mener denne tankegangen er for banal ( og har gode argumenter for det).
Heldigvis er det ikke vi i kommentarfeltene som skal ta beslutningene om hvilken respons dette skal få.
Noen Gripen E utstyrt for EW og SEAD hadde vært ok respons.
Dette må da være et godt og riktig påskudd for at nato etablerer nfz