Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Da tenker jeg ett slikt system dekker 240 km frontlinje da. Det er plenty med overlapp, så svært vanskelig å komme til radarsystemet. Launcherne blir nok flyttet rundt støtt og stadig.

blir vel 120kvadratkm ca?

Nei, det blir 120km*120km * pi = 45216 km2. Jeg antar da at radaren ser alt innen 120 km, så du får en sirkel med 120 km radius.

1 Like

Evil, nå må du lære deg diktet fra min barndom!

Denne type matte var aldri min sterke side. Er en grunn til at jeg er Daglig leder :stuck_out_tongue:

1 Like

Da er det best om du holder deg unna sirkeløkonomi.

Du var i hvert fall flink til å få meg til å regne på det :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis man dekker hele frontlinje de kan bli skutt fra så dekker man jo i praksis alt land bak og ikke bare det området missilene dekker :wink: Så et utrolig stort område i tilfelle.

Jobben min er jo å motivere, delegere samt å få andre til å yte sitt beste.

Så jeg vil jo påstå dette var resultatet her :stuck_out_tongue:

5 Likes

Føler dog at jeg feilet i mitt arbeide. Mitt mål var å lære deg måne-rimet :stuck_out_tongue:

Men syk den videoen over fra båten hvor de blir beskutt av sine egne. Det må være noe av det verste å oppleve som soldat i kamp, at dine egne skyter mot deg. (selvsagt bortsett fra horrible scener)

1 Like

Ja det virker å gå dårlig med dem ombord. Basert på mengden skudd og treff i båten.

1 Like

Russland: Ukraina motvillige til å inngå fredsforhandlinger

Russiske myndigheter anklager Ukraina for å nekte å inngå fredsforhandlinger og påpeker at dette fører til sivile lidelser.

Denne motviljen er årsaken til at sivile lider som følge av strømbrudd, sier russiske myndigheter.

– Motviljen fra ukrainsk side til å løse problemet, starte forhandlinger, søke felles grunn – dette er konsekvensene, sier Dmitrij Peskov, som er Russlands president Vladimir Putins talsmann.

Ukrainske myndigheter har varslet innbyggerne at det er ventet vanskelige tider med vinteren som kryper innpå, samtidig som strømforsyninger er kuttet flere steder.

Torsdag falt det første snøfallet i Kyiv, noe som skjer samtidig som russiske styrker tidligere denne uken kuttet strømmen til sju millioner ukrainere i et større rakettangrep.

– Den militære spesialoperasjonen fortsetter og er ikke avhengig av værforholdene, sier Peskov.

Russland er som han som truer med å banke deg opp hvis du ikke gir han pengene dine, banker deg opp når han ikke får dem og sier at dette er din egen skyld. Skulle bare gitt han pengene som han sa.

9 Likes

Som de sier

[You can’t make this stuff up

2 Likes

Det erbortkastet tid å hisse seg opp over det Peskov sier. Eneste svaret han fortjener er et spørsmål om han er så dum som han høres ut til
Dessverre er det slik at russerne kan fortsette i lang tid å sende billig-raketter/droner over Ukraina hvis en ikke får gjort noe med det
Der er noen alternativer, men heldigvis er det ikke jeg som skal ta avgjørelsen

Rakettene de sender er ikke billige, det er billigere å skyte dem ned. Problemet er jo de som faktisk treffer mål. Ukraina vil få levert 6 NASAMS systemer og vil på det tidspunktet være rimelig potte-tett for Sovjet-tech. Så er jo spørsmålet hva man skal gjøre med de iranske dronene som kan sendes i gigantiske svermer. Det er dyrere å skyte dem ned enn å lage dem med NASAMS, men fortsatt billigere enn å reparere skadene. Her burde Ukraina få mer billig 70-80 talls tech for å ta dem ut.

1 Like

Jeg er snart der, at jeg synes Ukraina skal få mulighet til å svare igjen med samme mynt. Langtrekkende missiler og beskjed til russene at neste angrep blir besvart med presis samme antall mot tilsvarende russiske mål.

11 Likes

Ja

Nei, det er krigsforbrytelser.

Det som hadde fått hurtigere slutt på krigen var hvis USA sendte ATACMS til Ukraina som de kunne bruke på samme måte som Himars. Det hadde fucket til logistikken og kampevnen til Russland såpass at det ville kortet ned krigen med flere måneder.

5 Likes

Ja, “snart der” var fordi jeg forstår at det ikke går, men at jeg likevel synes det hadde vært rimelig å ta i bruk samme knep.
Jeg mener egentlig de kan få tomahawk eller noe også. Helt på sin plass å ta ut militære mål langt inne i russland.

5 Likes

Tilfeldigheter er ikke…

russland har brukt S300 som bakkeangrepsmissil ved flere anledninger.

Det ser forsåvidt ut som et uhell, ved at noen har forvekslet lengde- og bredde-koordinater fra Kyiv og Lvov.

Men, det tyder i alle fall på at missilet er russisk.

1 Like

Jeg trodde kanskje dette var utenfor rekkevidden til S-300, men ser at det bare er 180 km fra grensen til Belarus. Rekkevidden på S-300 er opptil 195km.