Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det svaret har man jo. De har fått Avengers ( hummer med 8 stingers). Og de har gepard. Samt at de har bedt om C-Ram.

Her har de jo fått HAWK, samt de franske greiene som er eldre.

Men løsningen er nok mer stingers og avengers.

1 Like

Og som banker deg opp når du har gitt han pengene dine.

1 Like

Er ikke konsensus nå at dette var en ukrainsk missil?

Det er overhengende sansynlighet for at det var en S300 rakett. Og det er svært sannsynlig at den ikke ville vært skutt opp om det ikke kom 100 russiske kryssermissiler mot Ukraina.

Utover det er det ikke så viktig hvem som skøyt opp S300 raketten. Den ville ikke vært i luften om Russland hadde latt være å teppebombe Ukraina.

5 Likes

Ikke alle er overbevist. Visegrad24 påpeker at nedslagspunktet har lengdegrad som Lviv, og breddegrad som Kyiv. Dette mener de indikerer en programmeringsfeil.

1 Like

Jeg vet, men NATO intel über alles.

1 Like

Ser ganske heavy ut

5 Likes

Slutter aldri å fasinere meg over javalins vs tanks.

Slutter ikke å fascinere meg hvor mange kratere det er på de slagmarkene. Slike kratere er i noen tilfeller synlige på satellittbilder selv etter at markene har blitt dyrket opp igjen.

1 Like

Hvis Russland skaper atomkatastrofe på europerisk jord, så bør det uten videre regnes som et tilsiktet angrep på alle nabolandene og en forbrytelse mot menneskeheten.

Artikkel 5

11 Likes

Litt fagstoff på fredag (aftenposten) …

Putins atomvåpen trusler med stor effekt. De har gitt ham flere seire:

  • Vesten har ikke gått med i krigen, og USA gjør alt det kan for at Nato ikke skal havne i strid med Russland.
  • I starten av krigen ville Kyiv ha en flyforbudssone over Ukraina, og det samme ønsker de nå. Det kommer neppe til å skje.
  • Så langt har Vesten ikke sendt fly til Ukraina, og Tyskland har nektet å sende avanserte stridsvogner.
  • Ukraina vil ha langtrekkende presisjonsartilleri som kan skyte opptil 30 mil. Washington sier nei fordi man frykter at det kan brukes til å ramme mål i Russland.

For Putin kan trusselen om å bruke atomvåpen være langt mer effektiv enn faktisk å bruke dem.

Hva er Satan 2?
Russlands kraftigste ballistiske missil med interkontintal rekkevidde. Det kalles «Satan 2», men heter egentlig RS-28 Sarmat. Rekkevidde på opptil 18.000 kilometer. Det skal angivelig kunne utslette områder på størrelse med Texas og Frankrike. Missilet er 35,5 meter langt, tre meter i diameter og veier 208 tonn. Det drives av flytende brennstoff.

1 Like

Hvor tar de det fra?

Her må man holde tunga rett i munnen.

  1. Missilet kan ikke utslette noe.

  2. Atomstridshodet i missilet kan.

  3. Største bombe som noen gang er testet er Tsar bomba. Den var så stor at den ikke passet på et missil.

  4. Tsar bomba kunne ikke ta ut hele Texas. Ikke halve texas engang. Men den kunne sansynligvis gjort live i Houston veldig kjipt.

1 Like

tsar bomba/ RS-28 Sarmat … journalistene har det trolig fra google/wiki, søk det selv opp…og post korreksjoner her

Så, iflg wikipedia:

The first contract for the production of the missiles was signed in August 2022

… så Russland har 0 av disse?

2 Likes

Ok her kommer litt mer fakta.

Først test utskytning av raketten skjedde i 20 April 2022.
Kontrakt for å produsere raketter ble signert August 2022.

Med dagens tilgang på deler, hvor mange tror at Russland realistisk er i stand til å produsere det de selv hevder er en hypermoderne rakett?.

Samtidig vet vi at alle de andre vidunder våpnene til Russland er fake.
Den skal også kunne ta Avangard som også er et nytt vidundervåpen som sansynligvis ikke finnes.

Men raketten skal kunne ta 10-15 MIRVS. Eller stridshoder. Totalt 10tonn med nyttelast.

Og her blir ting igjen uklart. Når de sier MIRV så tenker jeg 10-15 stridshoder og decoys. Andre vil tenke 10-15mirvs hvor hver mirv består av flere stridshoder og decoys.

Men dette gir ikke mening vektmessig. Så jeg heller mot 10-15 stridshoder og decoy total. Hvor det er 5-10stridshoder og resten ar decoys.

For sammenligning. Dagens "Satan rakett eller R-36 har 8tonn nyttelast og har normalt vært deployert med 10stridshoder/Decoy. Satan 2 virker da å være en marginal oppgradering av denne.

Så hvor store stridshoder snakker vi om.

I MIRV konfigurasjon 500Kt eller 800Kt.

I konfigurasjon hvor den kun har 1 stridshode 8,3Mt eller 20Mt.

Dette er kjipe og dødelige våpen, men som vi idag har flere verktøy for å skyte ned. Dette er våpen som kan ta ut byer eller store militærbaser, men ikke hele frankrike evt Texas.

Stridshode størrelse er basert på de mest moderne våpnene sovjet utviklet og deployerte. Jeg tror ikke Russland har utviklet noe nytt og krigen i UKR viser jo hvor mye penger som har gått til korrupsjon. At de har klart å moderniesere en gammel raket og kalt den nye raketten Satan 2 er sannsynlig. Men den er nok ikke særlig revolusjonerende. Jeg tror Russland har nøyaktig 0 Satan 2 raketter i arsenalet sitt pr dags dato. Jeg tror også antallet Avangard glidefly eller hva det norske ordet blir er 0.

7 Likes

Så hvordan ser en 800kt bombe ut i NY. Husk at det kan være 10stk spredt utover flere mål.

image
image

Hvordan ser en 20 Megatonn bombe ut. ( dette er svært lite sansynlig da en enkeltbombe vil være lett å ta ut).


image

2 Likes

Ganske spesielt, viser hvor tomme russland er. Samtidig viser det at selv eldre russisk AA kan skyte ned raketter som kan bære atom stridshoder.

9 Likes

Over til russerne som som bruker noe av det de har igjen av presisjonsvåpen til å ta ut en defekt radar de selv satte igjen i Kherson. :laughing:

5 Likes

Lurer på om de finner noe som kan peke på hvem som har gjort det.