Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er ingenting som heter at det opprettes en gjensidig våpenhvile mens man tilfangetas. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er en ekstremt farlig logikk du åpner døren for her.

@Evilfreud beskriver 1 MG-skytter, videoen viser 1 MG-skytter. Om man ønsker å spekulere over om det var flere så står man jo fritt til det, men det er denne ene skytteren som er beskrevet og dokumentert som jeg har forholdt meg til i mine kommentarer.

2 Likes

Man har tydeligvis ett eget begrep på slikt.

Perfidy :

In the context of war, perfidy is a form of deception in which one side promises to act in good faith (such as by raising a flag of truce) with the intention of breaking that promise once the unsuspecting enemy is exposed (such as by coming out of cover to take the “surrendering” prisoners into custody).

Perfidy constitutes a breach of the recognized laws of war and so is considered a war crime, as it degrades the protections and mutual restraints developed in the interest of all parties, combatants and civilians.

Perfidy is specifically prohibited under the 1977 Protocol I Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949 , which states:

Wikisource has original text related to this article:

Protocol I of the Geneva Convention

Article 37. – Prohibition of perfidy

  1. It is prohibited to kill, injure or capture an adversary by resort to perfidy. Acts inviting the confidence of an adversary to lead him to believe that he is entitled to, or is obliged to accord, protection under the rules of international law applicable in armed conflict, with intent to betray that confidence, shall constitute perfidy. The following acts are examples of perfidy:

(a) The feigning of an intent to negotiate under a flag of truce or of a surrender;

(b) The feigning of an incapacitation by wounds or sickness;

(c) The feigning of civilian, non-combatant status; and

(d) The feigning of protected status by the use of signs, emblems or uniforms of the United Nations or of neutral or other States not Parties to the conflict.

5 Likes

Om man skal tilfangeta 12-13 soldater, så bør man faktisk være betydelig flere enn 3-4 mann. Spesielt mot så svikefulle soldater som russerene har vist seg å være.
Og et geværlag består som regel av 6-10 personer, og opererer sjelden eller aldri i angrepsstrid på egen hånd,men samvirker med andre lag eller kjøretøyer.

Og å oppholde seg på et så lite og avlukket område når man skal ta fanger er ekstremt risikabel, om man ikke har flere soldater som kan gi umiddelbar ildstøtte.

3 Likes

Så hvor mange MG-skyttere mener du det er i et geværlag?

En ting jeg har bitt meg merke i er den totale mangelen på orden og renhold blant de Russiske styrkene. Samtlige videoer som viser plasser hvor Russere har hatt leir eller lignende ser alltid ut som en jævla svinesti. Det er søppel og skit over alt. Ingen tegn til utstyrskontroll what so ever…

7 Likes

Bare så det er sagt, ingen som vet hva de “overgitte” gjorde når kulene begynte å fly.

Veldig interessant diskusjon om hvor Ukraina vil angripe. Tweet forfatteren har tatt feil før. Diskusjonen lengre ned er det som gjør det til interessant lesing.

Zaporizhzhia fylke virker som en hard nøtt å knekke. Den må nok mykes opp med litt himars før den kan knekke.

4 Likes

Nei, men de ble filmet døde på samme plass som de lå når de levde.

1 Like

Vi må ikke glemme at vi bruker timer og dager på å vurdere beslutninger som soldatene måtte ta i løpet av et sekund. Utførelsen tok nok heller ikke mange sekundene.

10 Likes

Det varierer.

Men alt fra 1 til 3, og i tillegg blir jo automatrifler gjerne brukt på F også.

1 Like

Et veldig godt poeng som jeg er 100% enig i. Ingen vet bedre enn “oss” skrivebordskrigere om hvordan soldater forventes å oppføre oppføre seg i strid.

Problemet mitt er at jeg sliter med å se at de som ligger på bakken skal være legitime mål. Så finnes det formildende omstendigheter sånn som jeg ser de, som at ukrainerne følte at de ble forsøkt lurt når sistemann kom ut og åpnet ild, men denne personen ble uansett tatt ut momentant, og hva skjer så? Snakker vi hevnaksjon?

Jeg forventer en høyere moralsk standard fra de ukrainske styrkene enn fra de russiske. Den forventningen tor jag alle har, inklusiv ukrainerne. Derfor blir jeg trist når slike ting kommer opp. Og skal vi være ærlig så er det ikke første og eneste gangen, men sånn er dessverre krig. Folk drepes når det er fred, så hvorfor la seg overraske om folk drepes når det er krig.

1 Like

Hvor har du de tallene fra? Så vidt jeg vet så er et norsk geværlag satt opp med 1 MG, og en automatrifle på F vil aldri være noe annet enn en automatrifle.

Kan floppen og tusekakk fortsette internt? Send pm

1 Like

Det kan være at beslutningen er operasjonell, og ikke moralsk. Hva ville du ha gjort dersom du trodde at du hadde gått i en felle, og måtte rette våpnene utover - samtidig som du har svært mange ikke avvæpnede fiender som du ikke kan snu ryggen til?

6 Likes

Vel:

1: Norge, Sverige, Storbritannia

2:Norge! Nytt lett maskingevær til infanteristen, US Army, Storbritannia…

3: USMC

Det ville sittet langt inne å avrette de med hodeskudd mens de lå på bakken med ansiktet ned. Jeg sier ikke at det i en operasjonell fase kunne vært forsvart, men så langt er det ingenting som hinter til at det skulle vært begrunnelsen.

Nå sier jo ukrainske myndigheter at de vil etterforske dette, og det tenker jeg er positivt, for hadde det vært omvendt, og russerne som drepte ukrainere så hadde de allerede konkludert dagen før det skjedde.

2 Likes

Usikker på hva du vil frem til. Mener du de ukrainske geværlagene har disse nye våpnene, og har de da mer enn ett per lag?

Du forutsetter at de ble drept med hodeskudd. Det kan være at hodeskuddene kom senere i prosessen. For eksempel lærer de fleste når de rensker en bygning å sette et par skudd i alle tilsynelatende døde fiender som de passerer.

Dette skal som du nevner etterforskes. Jeg får inntrykk av at du på det moralske planet allerede har konkludert, men du har kanskje den operasjonelle erfaringen til å kunne gjøre det.

3 Likes

Nei, jeg har ikke konkludert, og har ingen operasjonell erfaring til å kunne gjøre det, men dronevideoen får meg til å helle i retning av hodeskudd ut fra det jeg ser når jeg sammenligner de to videoene.

Jeg dømmer ingen her, det er ikke min jobb, men jeg tillater meg å tenke, reflektere, og til en viss grad, riktig eller ikke riktig, å danne meg en oppfatning, for jeg tenker det siste vi ønsker er å stilltiende akseptere brudd på noen av de grunnleggende prinsippene som Ukraina kjemper for på våre vegne, uansett hvor paradoksalt det kan være.

Og så vil jeg til slutt gjenta at jeg er overbevist om at ukrainerne flest forventer en høyere moralsk standard fra egne styrker enn det de forventer fra russerne.