Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Russere i seg selv er jo gitt tatt vant til kulde og vet hvordan de håndterer det. Samtidig lurer jeg på om logistikken er så råtten nå at de kan få problemer med kulde. Hvis utrustningen er telt av kjipeste type plast, uniformer er Kina-kopier og de ikke får mat osv, så er det vet veldig få dager man holder på frontlinjen på vinteren vs på sommeren.

1 Like

Jeg tror russernes rykte for å være så flink i kulda i stor grad skyldes at de har forsvart hjemlandet vinterstid mot fiender uten peiling. Hitler og Napoleon er kroneksemplene, men at det er lettere å krige fra hus i hjemlandet enn fra telt i fremmed land vinterstid er det ingen tvil om uansett hvem partene er. Under vinterkrigen mente vel finnene at kulda var en av deres største fordeler.
Det som blir svært annerledes nå er at begge sider sitter uten infrastruktur og kommer til å krige fra midlertidige leirer. Russerne i søppelleirene vi har sett bilder av og ukrainerne i hva enn de få konstruert i ruinene de gjenerobrer. Samtidig er rekkevidden på dagens artilleri og flyvåpen så mye lengre at infanteri i snø i praksis står stille i sammenligning.
Jeg tror vi vil se en fortsettelse av det vi allerede ser, at mangel på opplæring og støtte gjør det vanskelig for russiske soldater å få utrettet stort, samtidig som at mer moderne våpen på ukrainsk side gjør at Ukraina kan styre hvor slagene skjer. Det er mulig det er ønsketenkning, men jeg tror ikke russerne får stor fordel av å komme fra mer vinterharde strøk enn “søringene” fra Ukraina i denne krigen.

10 Likes

Må si dette gir meg håp. Go go russisk korrupsjon og elendig logistikk! For russerne virker helt ok med å bli sendt til fronten, men når de ikke får mat og varme, da begynner de å klage.

4 Likes

Klingfilm?! :sweat_smile:
De kunne nå spandert på seg litt bobleplast som isolasjon i det minste!

2 Likes

Etter å ha observert Russisk militære i vinteromgivelser kan jeg si at alle rykter om at de er gode på kulde er BS.

Å være gode på kulde betyr 2 ting, 1 du har riktig utstyr og riktig trening.
Russerene har ingen av delene i Ukraina. Og de som evt hadde det, de er døde.

Beste eksempelet er Russiske stillinger vs Ukrainske. Det som finnes av film og bilder viser tydelig en hær som forsvarer hjemlandet og som tar godt vare på egne soldater. vs en angripende hær som gir beng i menneskeliv, inkludert sine egne soldater.

13 Likes

Husker at vi skulle legge merke til irrasjonell adferd, som tegn på generell nedkjøling. Det fordrer imidlertid at man bryr seg om hverandre, og ikke primært er interessert i å stjele støvlene til de andre.

11 Likes

Endelig får hun reise hjem til drømmelandet sitt. Russland.

Håper flere av disse russiske trollene blir sendt hjem.

13 Likes

Russisk kynisme i destillert form. Er det dette som skal få de russiske kvinnene til å våkne? Dere kan ta sønnene våre, men ikke rør gynekologen min! (Med forbehold om at jeg har forstått den engelske gjengivelsen riktig).

Litt mer realismeorientert så er det kanskje slik at de protesterer på det som er akseptabelt for myndighetene.

2 Likes

Dagens oppdatering

2 Likes

400 døde soldater pr dag er fortsatt helt sinsyke tall. Men nok mer håndterbart enn 800+.

2 Likes

Det russiske samfunnet må jo bli fullstendig ødelagt av denne krigen når de mister så mye viktig kompetanse fra samfunnet.
Man må ha leger, lærere, rørleggere, elektrikere, søppeltømmere etc. Fjerner du bare en av gruppene kapitulerer samfunnet på sikt. Når de nå fjerner mange av gruppene blir fortsettelsen interessant!

14 Likes

Dette er ganske hot news. UK sender ikke bare eldre Brimstone, men også Brimstone 2!. For de som ikke aner hva brimstone er. Superforenklet. Tenk deg en UK produsert Hellfire.

11 Likes
2 Likes

“A rare moment of sanity”, indeed. En ex-israel politiker slipper til på TV, og etterlater et friskt pust av taushet i studio, helt mot slutten av klippet.

15 Likes

Brimstone koster 1-2x så mye som Himars missilene. Virker som de kan brukes mot bevegelige mål da. Dvs fyres av mot et område, også vil missilet søke etter mål der. Så hvis Ukraina vil prøve seg på å gjøre et gjennombruddsangrep (som de kun har gjort mot Kupiansk), så vil det nok bli brukt.

1 Like

Interessant at de “snakker sammen” og fordeler målene mellom seg. Man kan skyte de mot et område med bevegelige mål, og så kjenner de igjen bildet av en tanks eller andre kjøretøy de er programmert til å ta.

2 Likes

Se for deg et Russisk panserrush.

Bare å slenge en gjeng brimstone mot område. Og de som overlever og velger å fortsette kan man ta ut med Javalin eller tilsvarende.

1 Like

Veldig positivt at han slapp til på TV, det meste er vel godkjent på forhånd men han må vel kanskje være forsiktig med å stå for nærme vinduer i høyhus i tiden fremover?

2 Likes

For å skjønne litt hvor mye Russland sliter.

En ting er de faktiske tapene av skadde og drepte, Men mengden som bare stikker av må være ekstremt stor.

6 Likes

Jeg er neimen ikke sikker, det sies at synspunktene som slipper til på disse programmene er avklart på forhånd og skal tjene til å teste befolkningens reaksjoner på ulike scenarier. Et slikt synspunkt kan kanskje tjene til å tegne et bilde av “russisk humanisme” dersom de ikke vil/klarer å ta Kyiv.

5 Likes