Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Begynner å bli litt varmt under føttene til putin?

1 Like

Troverdighet: tror det når jeg ser det.

1 Like

Plausibelt.

Spennende utvikling, men sånn jeg har skjønt det er ikke Kadyrov med sin Tik Tok armé en trusel mot Kreml. Vet ikke hvilke muligheter Ben Hodges ser for seg at Kadyrov ser nå. Nettopp fordi han ikke er en reell rival kan han få lov til å holde på som en løs kanon og kritisere det russiske militæret, samt holde sin egen private hærstyrke. Hadde han vært “anerkjent” som en intern rival ville han aldri ha fått lov til å holde på sånn uten konsekvenser. Han henter sin legitimitet og popularitet fra Putin og Kreml, ikke fra folket som han styrer.

2 Likes

Hej Norge

Russerne bliver tilsyneladende slidt op i Bakmut, flere ting bekræfter Ruskies og Wagner lider :slightly_smiling_face:

#Bakhmut : “dag med næsten kontinuerlige kampe. Forbavselsen over, at Rusland sendte så mange mennesker dertil, vokser. Fangede siger 2k for hele området. Begynder allerede at tro på det. Alt er ved at ligne kronikker fra Anden Verdenskrig, hele området er dækket med [kroppe].” https://twitter.com/slovyanskasil/status/1595162762719952896

Lig overalt i Bakmut.

Dansken

9 Likes

I en situasjon der den russiske hæren bryter sammen, har trolig Kadyrov en militær styrke som kan utfordre sikkerhetsstyrker og opprørspoliti. Beholder Wagner ro i rekkene, kan det også gi politisk innflytelse i en kaotisk situasjon.

Putin skal også ha bedt andre oligarker om å danne PMC. De har ikke blitt sett i Ukraina. Om de har fått noen særlig størrelse, kan tenkes at de kan bli regionale aktører.

1 Like

image

4 Likes

Tomme for utstyr og pøser inn utrente soldater? Nærmer seg vel ny mobilisering.

5 Likes

Russisk kanonføde anno 2022. Skulle trodd det var 1946.

6 Likes

Vi ser at det er forskjell på hva slags offer enkelte land i Europa er villige til å gjøre for å kvele russland.

I Belgia er det tydeligvis diamantimport fra russland som er grensen. “For da kan mange miste jobbene”.

Oppvasken innad i Europa etter denne krigen håper jeg blir omfattende.

De russiske forbrytelsene begynner etterhvert å nærme seg slike nivåer, at NATO ikke kan sitte stille og se på. Da risikerer vi at alliansen kan sprekke. Ikke fordi vi ikke trenger NATO, men fordi NATO viser seg som impotent.

FN er den aktøren som egentlig burde ha grepet inn, men siden det er en organisasjon som er dominert av diktaturer, så er det ikke mulig å få FN til å fungere på den måten det gjorde i begynnelsen, under Korea-krigen.

15 Likes

Nå må vanlige russere snart få nok av Putins militære spesialoperasjon… med stadig nye begrunnelser og forklaringer

4 Likes

Sånn ser det ut fra de russiskvennlige Twitter-brukerne. Lukter litt fake kryssklipping spør du meg

Posteren har fått noe svært korrekt da. Veldig god klipping.

Er ingen tvil om at det er store tap på begge sider, og det finnes helt sikkert ukrainske angrep som foregår så amatørmessig. Men samtidig så vet vi at det i stor grad er slik russerene angriper.

Og at de gjerne ønsker å vise at ukraina angriper sånn siden ukraina er den svake og dumme parten her.

Skjønner ikke at Ukraina kan ta seg råd til sånne hodeløse angrep. Da kommer Russland til å vinne pga av kjøttvekten

Russer-svina fortsetter å sjarmere:

"

Zelensky condemns Russian attack on maternity ward that killed newborn baby"

Eneste trøsten får være at de fortsetter å grave sin egen grav. De fortsetter å sementere support for Ukraina og avsky for Russland…

2 Likes

De gjør ikke det heller. Dette er godt klippet.

Men du vet hvordan man angriper stillinger?

zergrush, med panser artilleri og folk.

1 Like

Klipte videoer er alltid redigert for å formidle et budskap, så vi må alltid ha avsenderen i tankene når vi ser en.

Etter denne konflikten håper jeg forøvrig at det blir en kritisk gjennomgang av hvordan vi tolker videoer. Ikke minst kompetansen til “eksperter” som uttaler seg.

Thomas C. Theiner@noclador har påpekt at “eksperten” til New York Times, som basert på dronevideo erklærte at russiske krigsfanger ble drept med hodeskudd, er epidemiolog. Han påpeker videre at alle hjelmer og hoder er intakte. Det stemmer ikke overens med bilder fra andre konflikter av hodeskudd med AK. Videre oppsto det merker i veggen bak soldatene i skuddsektoren til MG-en, og MG-skytteren var den eneste ukraineren med våpenet klart da russeren startet å skyte.

Interessant nok har ikke NYT gått ut mot funnene, men har forsøkt å presse Theiner til å fjerne tweeten. Jeg misstenker at behov for fengende overskrifter har for stor innflytelse i mange mediebedrifter.

https://nitter.nl/noclador/status/1594727807422185473#m

6 Likes

Har du noen referanse til det?

Må si at TCT er rimelig overbevisende når han forklarer hva han mener skjedde.

Ikke annen referanse på presset en det Teiner har skrevet selv de siste dagene.

Jeg kan avkrefte at jeg har skrevet noe om dette de siste dagene.