Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

5 Likes
5 Likes

I hvilken grad har Russland nå mulighet til å forsvare Transnistria? De har vel ikke mulighet å forsyne dette området med soldater og våpen lengre. Er det ca 1500 russiske soldater i Transnistria - en liten styrke. Hvor sterk er støtten til Russland nå i Transnistria? Trolig synkende…

Moldova’s armed forces consists of 6,500 professional personnel , while 2,000 conscripts are being recruited annually for compulsory military service. The military also employs 2,000 civilians as auxiliary personnel.

Ikke rare greiene der heller vil jeg si…

Det er idag “ingen” russiske soldater i Transnistria. Det er lokale som har fått russiske pass.
Det er også grunnen til at disse ikke er benyttet i krigen sålangt.

Tenkte heller muligheten for at Ukraina så en mulighet til å overta Transnistria, som en avtale med Moldova (tilbakeført på et senere tidspunkt), bl.a med et gigantisk våpenlager som incitament:

Fra artikkelen:

“For now, Ukraine hasn’t taken any concrete steps toward Transnistria: the most it has done is privately ask Moldova to open a second front against Russia in the breakaway region, which Chisinau declined to do. But there are signs that Russia is planning to stage a coup in Chisinau, which could provoke Kyiv to take action.”

4 Likes

“In November, 16,970 rascist (Russian fascist) soldiers were killed. This is the largest number for the entire period of the war.”

The Defense Ministry also noted that Russia’s losses in military equipment for the month are:

  • tanks: 217
  • armored combat vehicles: 376
  • artillery systems: 174
  • multiple launch rocket systems: 12
  • air defense systems: 13
  • warplanes: 4
  • helicopters: 4
  • UAVs: 147
  • cruise missiles: 134
  • military vehicles and fuel tankers: 298
  • special equipment: 9

According to the Ukrainian General Staff, 89,440 Russian soldiers have been killed since the beginning of the full-scale invasion of Ukraine on Feb. 24.

Snitt drepte russere pr dag:

  • Hele krigen: 320
  • November: 565

(279 dager fra krigen startet til slutten av november, 30 dager i november.)

Btw, tallene jeg har sett på

  • Drepte ukrainske soldater vs russiske ligger på rundt 1:5 - 1:7
  • Russiske skadede pr drept 1,5-2:1
  • Ukrainske skadede pr drept 7:1

Hvis man tar de tallene for god fisk, så har Ukraina rundt 20k drepte og 140k skadede, av de skadede så vender 92% tilbake til fronten, så 20k drepte, 11k hardt skadede ukrainere.

Ukraina har mest sannsynlig tatt større sivile tap enn militære pga den russiske bombingen av Mariupol, hvor jeg har sett anslag på antall drepte på alt fra 25k - 100k.

EDIT Ukraina har såvidt jeg vet (utfra russiske tester) veldig gode skuddsikre vester som klarer å ta i mot et skudd fra en AK-47 fra kloss hold. De vil også stoppe splinter. Så ukrainere som blir skadet har først og fremst skader i armer, bein og ansikt. Mens de russiske skuddsikre vestene til en stor grad er elendige. New Russian Soldiers Issued Fake Body Armor

EDIT de ukrainske tapstallene er lavere enn det jeg skrev over utfra denne kilden.

9 Likes

Interessant, for hvis russerne ikke har nok forsvar til å slå tilbake et kraftig angrep fra Ukraina, så Ukraina raskt kan pushe russerne tilbake, samtidig som Ukraina angriper fra nord-øst, så vil de kutte forsyningene til et relativt stort område. Området markert med 1) vil nok falle rimelig raskt, mens område 2) vil ta lengre tid.

For Ukraina, så gir det ingen mening å ta tilbake Melitopol med makt i mine øyne. De trenger bare kutte forsyningslinjene. Akkurat som med Kherson.

Jeg tenker at et evt push fra Ukraina mellom 1) og 2) vil være en relativt liten styrke, mens hovedangrepet vil komme fra 2). Det kan til og med være at et evt angrep mellom 1) og 2) bare vil være for å skape uorden i de russiske rekkene og kan godt starte som et mindre raid.

Det interessante her er at Ukraina har en god del muligheter, og nesten samme hva de velger, så vil det strekke frontlinjen for russerne og gjøre forsyningslinjene deres mer utsatte. At russerne kan pushe på ved Bakhmut nå kommer av at hele frontlinjen har blitt kortet ned, så den nå er helt klart på det korteste siden krigen startet. Ned fra kanskje 2000 km til rundt 500km. (Jeg regner ikke med grensen til Russland)

7 Likes

Hej

Hvis ikke krigen tager livet af Putin – ja så ser det ud til at Helbredet gør det, og det går stærkt ser det ud til
https://www.news.com.au/world/europe/vladimir-putin-falls-down-stairs-and-soils-himself-claims-suggest/news-story/4da8667ecd4e6b21c871617f08f5959b

Lidt samme historie her – hvis ikke krigen tager livet af rekrutterne i skyttegravene-- ja så skal kulden nok sørge for at gøre et indhug, mon UKR tager disse frostdøde Russikes tælles med i den daglige statistik :shushing_face:

DK

12 Likes

Men vet vi at ukrainerne er bedre utrustet for vinterkrig enn det russerne er?

2 Likes

De har fått vinterutstyr fra Norge, Sverige, Finland, de baltiske statene og Canada. Det er sikkert ikke fett å være på fronten, men bedre enn for russerne hvor det er div rapporter om at de bare får mat en gang om dagen på fronten osv.

Det er meldt kaldt nok vær til at det meste fryser i øst-Ukraina den kommende uken, mens det er over null og regn i vest. Det kan fort skje noe i øst…

2 Likes

Despite this alleged incident, Putin was able to attend and speak at a young scientists conference in Moscow on Thursday

Han bruker jo dobbelt gjengere. Som har unfergått plastikk operasjoner… syke syke mann.

2 Likes

Resten av befolkningen skulle sendes i filtreringsleirer…russerne hadde sannsynligvis planer for organisert folkemord.

4 Likes

Nå bør det gå mot de siste dager for putin,men det er merkelig at russerne ikke har våknet før. For snart må de betale for galskapen.

Godt sagt.

8 Likes

Det kom kjappere enn jeg trodde. Muligheter for manøvre igjen.

4 Likes

Minner meg om når jobben hadde julebord sammen med den svenske avdelingen og han ene finske teamlederen, før middag, etter en flaske vodka tok en alvorsprat med den svenske sjefen. En veldig tålmodig svenske som ikke gadd å lage noe bråk med finnen som virket rimelig slitsom. :sweat_smile:

4 Likes
1 Like

Norge sender nytt lass med M 72 og M141 til Ukraina som har en kost på 280 mill. Når det er sagt burde vi sende våpen,medisinsk utstyr for det vi tjener ekstra på krigen i Ukraina.

9 Likes