Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

2 Likes

Takker!

Så ikke snakk om noen “safety zone”, men garantier til Russland for at NATO ikke har tenkt å angripe etter at Russland peller seg ut av Ukraina.

Som det også ble sagt:

Speaking alongside U.S. President Joe Biden, Macron said on Dec. 1 that the West will “never call on Ukrainians for a compromise that will be unacceptable.”

5 Likes

Hvis Putin straffes skikkelig på slagmarken (HIMARS med lang rekkevidde) vil han prøve å selge inn en “garanti” fra NATO om at de ikke vil angripe Russland som en seier, og trekke styrkene ut av Ukraina, trur eg.

Han må innse at han ikke kan vinne. Ergo - inn med langdistanse HIMARS +++

2 Likes

Fra russiske kommentarer kan det se ut til at de vil ha garantier for at vesten ikke blander seg inn i det Russland foretar seg i landene de oppfatter som sin sikkerhetssone.

2 Likes

Ser ikke ut til at Macron har tenkt til å oppfylle ønskene når han sier “vil aldri få Ukraina til å inngå kompromisser som de finner uakseptable”. Kanskje de tenker på at NATO ikke skal gripe inn i Belarus eller Georgia?

1 Like

Høres ikke ut som falsk flag. Jeg tror heller ikke
et angrep mot en militær flybase gjør noe fra eller til i den brede russiske befolkningen, da vil et angrep mot sivile være mer effektivt for å påvirke stemningen, og også mer vanlig russisk mo.

6 Likes

Enig, dette var mest sannsynlig Ukraina som slo tilbake mot flybasen som Russland bruker til å bombe Ukraina. Jeg må si jeg er veldig overrasket over at det er mulig. Russland skal ha noe sånt som 2000 S-300 utskytningsplattformer.

På Papiret iallefall.

Siden de har tømt St.petersburg for AA så kan vi anta at operasjonelle systemer er MYE lavere.

6 Likes

Nå svarer russerene…

Skal vi lime inn denne her også da, siden Macron er på dagsorden.

7 Likes

Eller så trekker russerne flyene vekk fra basene de ikke klarer å forsvare.

4 Likes

Flere “uhell” på russiske flyplasser

8 Likes
3 Likes

Det kan hende at Ukraina kjente planene om rakettangrepet som nå pågår, og at de forsøkte å redusere omfanget ved å ta ut bombefly etter at de var klargjort. Det blir interessant å se satellittbildene når de kommer.

7 Likes

Meget bra at Ukraina har fått langrekkende droner,på tide at russerne får smake sin egen medisin.

4 Likes

Dronene dekker et jækla stort område med den rekkevidden som er opplyst :ukraine:

6 Likes

Putin har i to farbare veier slik jeg ser det:

  • Forhandle en “seier” der han selger inn til befolkningen at Russland har presset frem en løsning med NATO, hvor NATO ikke skal “Angripe, kommer nærmere den Russiske grensen” og at Ukraina forblir nøytral.
  • Utmattings krig, holder det gående i håp om at Vesten går lei, de-skalerer bygger seg opp igjen og angriper på nytt (denne varianten tror jeg mest på)
4 Likes

Får håpe NASAMS er i full sving…

1 Like

Er “relativt” høy stemning for NATO i Ukraina. Jeg tenker de kanskje kan gå med på å ikke stasjonere våpen eller soldater fra NATO i Ukraina, men å ikke bli medlem? Nei, det tror jeg ikke. Her er jeg ganske sikker på at Ukraina ser på NATO-medlemskap som eneste måten å unngå å bli invadert igjen.
image

10 Likes

Hvis USA, Tyskland, Frankerike og UK setter premissene i fredsamtalene så blir det nok slik, Ukraina kan ønske seg inn i NATO alt de vil, men hvis Russland ikke vil gå i fredsamtaler der de ikke har garantier for at Ukraina forblir utenfor NATO…så blir det jo fortsatt krigføring som gjelder.

Putin kan ikke “backe ut” det ville være og gå politisk selvmord, kanskje han til og med faller ut av ett vindu.