Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

2 Likes

Fra girkin, russer

If these troops die in the field, there will be no one to stop the enemy. This is the main question now: will the enemy be able to gnaw through our defence in 2-3 weeks, exchanging his soldiers for ours, or not, and will exhaust himself earlier.

Det er altså snakk om Zaporizhzhia fronten som begynner å tynnes ut. Han sier at det ikke hjelper med forsvarslinjer hvis man ikke har folk igjen til å bemanne de.

11 Likes

At det går langsomt å vinne tilbake terreng sier seg vel nesten selv. Russerne har fått god tid til å bygge forsvarsverker og legge ut miner. Og det er alltid vanskligere å være ‘angriper’ enn å forsvare seg. Gitt at motstander(russerne) har fått tid til å lage solide forsvarsverk samt minelegge områdene ukrainerne må forsere
Zelensky har da også sagt at denne operasjonen er krevende og vanskelig. En kan vel si at våpen- og ammunisjonsleveransene også har dratt ut i tid , og det har ikke gjort motoffensiven lettere
Men de får nå en etterlengtet leveranse fra Korea, og siden de har fått Hawk- missiler fra Spania tidligere er de ganske kjent med systemet
Den avgjørende fordelen e r at russerne har enda større problemer, og en kan håpe det rakner skikkelig

10 Likes

Sjekk denne:

Om dette stemmer, vil det kunne få store konsekvenser for olje/gassproduksjonen i Russland fremover.

Har lest tidligere at Schlumberger/SLB er helt kritisk for å opprettholde produksjonen til Russland.

11 Likes

Hadde vært kjekt å kunne slippe mer støy rundt dette om det lar seg gjøre som beskrevet, men skal innrømme at jeg har mine tvil.

2 Likes

Spiller det egentlig noen rolle? Tenker svaret er nei. Russland har ikke noen mulighet til å angripe Sverige nå. :crazy_face:

2 Likes

Så hardt som Ukraina jobber med soldatrekrutteringen, så er det gode sjangser for at våroffensiven lykkes. Ukrainske menn stoppes på gaten – tvangsmobilisert til krigen

^ Stygt og noe jeg alltid har vært imot. For det første er det en menneskerett å kunne forlate et land, dette brytes nå av Ukraina når det gjelder menn i “kampdyktig” alder. Det er ikke en menneskerett å slippe krigsdeltakelse, men at et land tvinger folk til å risikere livet er for meg å krysse grensen for mangel på respekt for et individs frie valg og verdi.

Med klasevåpen skal han få alle fem behovene møtt. Det vil også hjelpe mot dype skyttergraver.

4 Likes

Samme regler i Norge.

Ved krig eller lignende kan tjentepliktige bli gitt utreiseforbud.

13 Likes

Dette har vel vært standarden i de fleste vestlige land ved krig som truer deres eksistens.

Forskjellen mellom Russland og Ukraina er at det har flyktet millioner ut av landet for å unngå å bli rekruttert. For Ukraina sin del, så er det kanskje snakk om en liten prosent.

Den ukrainske hæren har omtrent 60k kvinner. De kan dra fra landet som de vil.

11 Likes

Jeg er klar over at mange andre vestlige land kan endre loven i en sånn situasjon, ja. Det er imidlertid ikke noen legitimering av det. En av de grunnleggende vestlige verdiene er jo respekt for individets frie valg og liv.

Og jeg er klar over at situasjonen er en helt annen og selvsagt mye verre i Russland. Jeg syns likevel tvangsvervingen i Ukraina er trist og noe vi i Vesten burde holdt oss for gode for.

1 Like

Selvsagt skal det være utreiseforbud for menn i stridsdyktig alder. Kan ikke redde nasjonen med hippe politikk.

14 Likes

Vil tro det er svært få vestlige land som ville akseptert at kampdyktige innbyggere dro utenlands for å ikke bidra i forsvaret av nasjonen. Det ene er aspektet er kampstyrken. Det kanskje viktigere aspektet er hvordan det ville påvirket befolkningens kampmoral at enkelte egoister fikk slippe unna uten konsekvenser.

5 Likes

Det er et prinsipielt spørsmål om hvor mye en nasjon kan kreve av innbyggerne. Livet er helt klart over grensa.

@bulldog Hvor utbredt tenker du dette er? Tror du disse vil bli sendt til fronten?

Den andre siden av saken :

Har referert denne saken tidligere, men da bare teksten. Å se frustrasjonen og vodkadrikkingen nær fronten gir det endel ekstra tyngde.

Klarer Ukraina å nekte ammo i stor nok grad, så tror jeg ikke kampviljen vil være stor. Dette virket å være veteraner til en hvis grad. Hvordan er det med de som aldri har sett militæret og gitt et gevær?

6 Likes

Det er akkurat den holdningen som passer fint i fredstid, men som ikke bidrar til forsvar av nasjoner mot eksistensielle trusler som Russland.

Det finnes mekanismer for å la mennesker med store etiske kvaler mot militærtjeneste å utføre f.eks. siviltjeneste eller andre samfunnsnyttige oppgaver.

11 Likes

Jeg tror det er lite utbredt i Ukraina, derfor virker det også unødvendig.

Kilden du har brukt for dette er ikke spesielt troverdig. Dette kan ha vært hva som helst, sånn egentlig?

1 Like

Det er ikke nødvendigvis snakk om å endre på noen lover. men et sett med lover som trer i kraft i det øyeblikket det går ut erklæring om mobilisering eller om at landet er i krig, og de kan og vil på mange måter innskrenke enkeltmenneskers rettigheter, og det er en del av samfunnskontrakten.

Samfunnet pålegger også enkeltmennesker oppgaver i fredstid som setter deres liv i fare. Det ser du nærmest daglig i f.eks. politiet.

5 Likes