Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Var den til meg? Jeg er enig i at inyheter ikke er særlig til kilde (var heller ikke jeg som la det ut), men vg har hatt en artikkel om det også: Her mobiliseres ukrainerne for krigen mot Russland - VG

3 Likes

Aller helst skulle jeg levd i en verden hvor tvungen militærtjeneste ikke var nødvendig, men jeg tror det at Ukraina tvinger sin egen befolkning til å kjempe mot russerne totalt sett er til det beste for befolkningen. Det er mange hensyn man ellers kunne tatt som må vike i en eksistensiell krise.

Litt åpent spørsmål, ikke bare til bulldog og han som la ut linken: inyheter kjenner jeg ikke til, men ved første øyekast virker det tendensiøst. Er det noen som kjenner om inyheter har en agenda?

1 Like

Ser jeg skulle spurt han som postet det, men fikk bra svar fra deg. :sweat_smile:

Jeg er vel egentlig det at Ukraina neppe sender de mest skuddredde til fronten. Kanskje mest av hensyn til medsoldatene. Så disse som blir mobilisert blir kanskje satt til logistikk eller andre oppgaver de trenger folk til. Evt til frontavsnitt med liten aktivitet, som mot Belarus.

Jeg tenker de fleste biter tenna sammen og gjør sitt. Husker jeg som vernepliktig syntes det var rimelig fjernt å skulle skyte på noen.

2 Likes

Det ville jo resulterte i et klassisk free rider spill hvor de fleste selvfølgelig hadde valgt å ta “ferie” for så å komme tilbake til landet når krigen (forhåpentligvis) er over. Hvis ditt prinsipp om fritt valg om å reise ut av et land i krig skulle hatt noen logikk, så måtte man i så fall sagt fra seg sitt statsborgerskap samtidig. Og med en manglende mulighet for å søke asyl i andre land, så er det svært få som hadde kunnet velge det.

Det er både logisk og moralsk nødvendig med utreiseforbud

11 Likes

Jeg antar at jeg er noen år eldre enn deg, siden jeg opplevde problemstillingen mer relevant. I Nordnorge gikk vi vaktrunder med 20 skarpe skudd i magasinet i AG3-en (men tomt kammer). Vi hadde 2 timers beredskap, der vi skulle være stridsklare med skarp ammo i felt innen 2 timer. (Senere i HV var det skarp ammo ig fullt funksjonelt våpen hjemme.)

Jeg kom til at jeg ville ha blod på hendene uansett om jeg gjorde mitt for å forsvare landet, eller om jeg lot Sovjetunionen kjøre på med velkent brutalitet mot alle i samfunnet.

Senere ble jeg kjent med noen som hadde vært militærnektere i Sovjetunionen. De var evangelisk kristne ukrainere, som viste veldig godt hvordan den Røde Hær gikk frem. (Skal hilse og si at det ikke ble enkelt for dem.) De forstod ikke helt min tankegang den gangen, men i dag forstår de hvordan jeg tenkte.

9 Likes

Jeg tjenstegjorde etter sovjet falt. Det var ingen klare fiender. Først og fremst imperialisme i midt-østen.

I det siste har jeg et par ganger hørt om tilsynelatende friske, unge ukrainske menn (typisk i 20-åra) som er kommet hit til landet samtidig som kvinner og barn.

Ganske umulig å finne ut av hvordan dette henger sammen, men noen tanker gjør man seg jo. Er de fritatt for verneplikt (krigstjeneste eller andre samfunnskritiske oppgaver) eller er de fritatt av medisinske grunner? Eller kan det være korrupsjon? Noen skal angivelig ha kommet kjørende i egne biler.

Bør sjølsagt være forsiktig med å kolportere slike observasjoner, men er dette noe andre her har registrert?

2 Likes

Det har med hvor mange barn man har. Er det ikke de med 3 eller flere hvor far også kan dra?

1 Like

Ukraina gir fritak for en del sykdommer. Har ellers hørt at Ukraina gir fritak til menn som har mange barn. Forstår det slik at det gjelder barn de har forsørgeransvar for.

En annen mulighet er at mennene ikke var i Ukraina, men plukket opp resten av familien som flyktet fra Ukraina. Det arbeidet et par millioner ukrainere i Polen før krigen. Sannsynligheten er nok stor for at noen av disse ikke reiste tilbake til Ukraina da krigen startet.

5 Likes

Jeg traff på en slik fyr. Han bodde i Donbas. Russisk side. Hadde kone og en treåring. Han kunne blitt, men hadde da blitt tvangsrekruttert av Russland, dratt til Ukraina og meldt seg, eller flykte til Norge.

1 Like

Hva de får seg til og si, og tror de på det selv? Angripe Polen nå med hvite-ruzziske styrker :exploding_head:

2 Likes

De tror neppe på det selv, men jeg synes de skal gjøre det. Kom igjen nå russland og belarus! Dere klarer sikkert Warszawa på 3 dager.

3 Likes
2 Likes

Kan ikke sies mye bedre!

3 Likes

På sikt er jo det et problem for Ukriana.

Ser man på befolkningssammensetningen i Ukraina ser man at landet er blitt “tømt” for kvinner i reproduktiv alder

Og hvis det er slik at at de med 3 eller flere barn også kan ta med seg far er det jo både mindre sjanse for at man drar tilbake, og de kvinnene som faktisk får mange barn blir i utlandet.

Denne artikklen fra VG viser en ukrainsk kvinne, med mann og 3 barn som ankom Norge, og har fått tvillinger i Norge, totalt 5 barn.

Ingen grunn til å tro at de vender tilbake til Ukraina:

" Denys støtter sin høygravide kone ut på holken i oppkjørselen.

Snart blir to ukrainske babyer født på Drammen sykehus.

Paret sier de gleder seg til å bidra til det norske samfunnet. Denys går på jobbintervjuer, Zhanna planlegger mammatrening i Hokksund.

– Vi har fått så mye. Nå føler vi at det er vår tur til å gi noe tilbake, sier Zhanna.

Hvis fertilitetsraten er på 1 så halverer befolkningen seg på 1 generasjon, og den er bare 1/4 på 2 generasjoner…

Artikkelen under er fra 12 juli 2023

“Another problem is Ukraine’s fertility rate. The fertility rate is the average number of children that a female would have in her life. Most of the people who remain in the country are old. Ella Libanova works for the National Academy of Science of Ukraine. She said the fertility rate has dropped from 0.9 to 0.7.”

Som kjent er må det en fertilitetsrate på 2,1 til for å holde en befolkning stabil, når fertilitetsraten nå er på 0,7, så blir neste generasjon 1/3 av forrige, og på 2 genersjoner snakker vi 1/9…

Og det kan være verre:

“She also said Ukraine’s population was already shrinking before the war. But if you consider the land seized by Russia during the war, Ukraine’s population may only be 28 million compared to 41 million at the start of 2022.”

1 Like

Ukraina er i utgangspunktet er land med gode naturressurser, så tenker egentlig dette er en trend som snur, men men. ( jeg tenker på utflytting). Det er jo også typisk at etterkrigsår er år hvor det fødes mye barn. Folk vil ikke utsette og feste…

3 Likes

After the ongoing situation in Europe ends, we might get some orders from Russia, especially for the air-launched BrahMos,” he added.

Implisitt, India kommer ikke til å selge til Russland nå. Tror ikke India har lyst til å ende opp med sanksjoner mot seg…

Den eneste skikkelige industrien Bulgaria hadde da muren falt, var ammunisjonsproduksjon (og kanskje noe tekstil). Jeg vet ikke hvor mye de har igjen, men de kjørte i alle fall ammunisjons-produksjonen for fullt mens de satset på turisme, IT, telecom og ellers det som var i tiden.

I en periode var 7,62x39 fra Bulgaria rikelig tilgjengelig over hele Afrika. Antar at de i dag er utkonkurert av Kina på det markedet også, så ammunisjon i alle kalibre til Ukraina er sikkert kjærkommen business - uansett regjering.

5 Likes

Alt hva du vet om Ukraina. Du ser vel at det er et paradoks du beskriver. Årsaken til det er godt forklart over flere tiår, allerede før Ukraina ble definert inn som i Europa.

Her i den lille småbyen jeg bor i så jeg for første gang 2 ukrainske biler i forrige uke.

I vinter kom det en rakrygget rundt 30-år gammel vann med Ukrainas insignia på sin svartblå jakkearm. Den brukte han alltid når han trillet barnevogna i sentrum sammen med kona. Det var sjarmerende, men han tok bort inisgniet etter noen måneder. Kanskje han forstod at vi ikke dyrker krig og fraksjoner i Norge.

Våren året før følte jeg meg nærmest sjekket opp da jeg pratet ti len flott dame med svart hår. Det er jo ikke så mange av dem her, men jeg startet på norsk. Hun var veldig interessert i både meg og norske forhold, så jeg trodde jeg hadde snøret i bånn. Men nei. Etter 2-3 måneder var hun ute på tur med mann og et par barn. De kan ha vært av de som reiste tilbake igjen .

En dame i starten av 20-åra kom sammen med flere i fjor vår. Hun var ikke synlig gravid, men ble det etterhvert. Det var hun som satt på passasjersiden i den ene bilen av de to bilene, som kom nesten i følge.