Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Relativt unge menn er mer mobile, mer i stand til omstilling og et nytt liv i et nytt land med et nytt språk og en viss kulturforskjell. Og som vil sikre en fremtid for seg og sine barn. Det er ikke overaskende.
Selv i utbombede landsbyer i Ukraina dukker det opp pensjonister som nekter å flytte, men som tilbringer nettene i “potetkjelleren”. Og som ikke vil ha sine siste år under “fjerne himmelstrøk”. Det er en hobbypsykologisk forklaring.

4 Likes

https://photius.com/rankings/2020/population/mothers_mean_age_at_first_birth_2020_0.html

I Ukraina får kvinner barn når de er 25 år, i Norge når de er nærmere 30 år. Det betyr ov er 2 generasjoner 10 år. En ukrainer midt i 50 åra er bedre i stand til å ta vare på unger sammenlignet med en nordmann som nærmer seg 70 år.

En ukrainer i 50-åra får ikke forlate landet.

Denne befolkningspyramiden, som ble vist tidligere i tråden, viser et veldig skjevt forholdstall mellom antall ukrainske menn og kvinner i pensjonsalder.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

klassiker med NATO :joy: Jens sender sin takk til Putin for Sverige og Finland.

Ellers er det ikke måte på hvor mange motiver vesten har for å drive Russlands krig. Spesielt sjokkerende var avsløringen om at Tysk våpenindustri tjener på at Russland skapte den største krigen i Europa siden andre verdenskrig.

4 Likes

11 redigeringer for å ende opp med dette mesterverket?
image

7 Likes

Hadde du turt å si det der ansikt til ansikt til en ukrainer?

Til og med FN har dokumentert omfattende og systematisk bruk av voldtekt, tortur og drap på sivilbefolkningen. På russisk statskontrollert TV diskuterer de hvor mange millioner ukrainere de må drepe for å utslette den ukrainske identiteten. Ukraina kjemper mot et folkemord, og prøver å komme inn i NATO for å stoppe 300 år med forsøk på utslettelse.

Røyking og alkoholbruk spiller nok inn. Når det gjelder kriminalitet og voldsbruk, så hadde det vært interesant å se hvilke data du har på dette. Det stemmer ikke med mine personlige erfaringer i Ukraina, men jeg har kanskje vært svært heldig de siste 20 åra. Faren for inbrudd i bil har de siste årene vært lav. Etter rådene vi får på hoteller, er den høyere i Norge og Sverige.

Det er klart at Russland folkemord og brutale krigføring mot Ukraina er en voldsom belastning for landet. Derfor er det viktig at Russland holdes til ansvar for dette, og at låst russisk kapital i størst mulig grad allokeres til gjenoppbygging av Ukraina.

Polen ble liggende i en bakevje, netopp på grunn av mangel på investeringskapital. Planøkonomien i Sovjetunionen ble en hemsko for et tidligere industrielt og teknologisk kompetent land. Når det gjelder oligarker, så ser det ut til at de i fremtiden i hovedsak blir å finne i Russland. På grunn av Ukrainernes ønske om integrering i Europa, reformerer de nå rettsvesenet som har beskyttet oligerker og andre med penger.

9 Likes

Hvilken kilde er dette fra?

Tipper det begynner på St og slutter på igan. Vanligvis bør man si hvor man har ting fra, men her er det kanskje et forsøk på å hindre at Steigan.no blir et bytte for vestlig investeringskapital ved at vi klikker oss inn på siden hans.

8 Likes
  1. Tenker kanskje du mener at en ukrainsk mann i 50-åra ikke får forlate landet. En bestemor i 50-åra får nok det.

Og videre tenker jeg at når jeg bruker argumentet om median alder for førstegangsfødende er 25 år i Ukraina mot nær 30 år i Norge betyr at bestemødre i Ukraina er 50 - 70 år i Ukraina , gitt 2 barn med 2,5 års mellomrom og at barn er definert som 0-15 år (2,5+15+2,5 = 20, differanse alder barn 1 og 2 generasjon 1 + definisjon av alder på barm + differanse alder barn 1 og 2 generasjon 2).

Mens bestemødre i Norge i Norge er 60 til 80 år.

Videre er aldersdifferansen på ektefeller i Ukraina og Norge ganske lik; menn er 3 år eldre.

Det betyr at bestefedre til barn 0-15 år i Ukraina ligger i intervallet ligger i intervallet 56-76 år, mens de i Norge ligger i intervallet 66 til 86 år.

Min påstand er altså at de aller aller fleste besteforeldre i Ukraina, både kvinner og menn lovlig kan forlate Ukraina, og at de sannsynligvis er i minst like gode forfatning, og trolig bedre til å ta vare på barne-barn, enn norske besteforeldre.

Jeg tror bulldog sin forklaring på hvorfor mange menn i stridsdyktig alder velger å flykte er fordi de tenker at det er et bedre valg, for dem, enn å kjempe i krigen.

2 Likes

Takk for utfyllende svar :hugs:

Greia her er jo at jo, det finnes de som flykter. Er det rundt 15-20% menn vi ser? Endel av disse kan ikke sloss. Mange kan sikkert. Dette er unntakene.

Når det kommer til besteforeldre i Ukraina, så vil disse rett og slett ikke dra i mange tilfeller. Hørte om en som hentet moren sin i Ukraina. Hun ble en stund, savnet mannen sin og dro tilbake. Så endel som ikke engang ville dra fra bakhmut.

For Norge sin del, så hadde det vært helt gull hvis de ukrainske flyktningene til å bli. Mennesker i sin beste alder som er lett å integrere. Samfunnet vårt er relativt likt deres eget. Til og med klimaet er relativt likt på Østlandet. Barna som kommer går i norsk barnehage og skole. De jeg har pratet med kan prate litt norsk.

For Ukraina sin del, så håper jeg de drar tilbake. Med tanke på at mennene til de mange mødrene er i Ukraina, så tenker jeg det vil skje. Ukraina må da ha klart å drive Russland helt ut og blir medlem av NATO. Da kan ikke Russland prøve på nytt om ti år.

5 Likes

Forklaringen forutsetter at de får lov til å krysse grensen. Tollvesenet har vært kraftig reformert, men stort sett yngre personell nå. Å bestikke seg igjennom er vanskelig nå, så forklaringen til Bulldog er mest relevant for det store antallet som befant seg utenfor Ukraina da krigen startet.

4 Likes

Hva har antall redigeringer med saken å gjøre? (Forsøk å ikke avspore debatten, samt unngå å poste innlegg uten noen ting innhold utover din egen smak i saken.)

mvalen ser ut for å finne innlegget interessant, han som bor i Ukraina - og han er nok den beste av oss her til å sammenligne kriminalitet og korrupsjon med andre land, både den som finnes i statistikker og ikke.

Nei, jeg hadde ikke turt å spørre noen ukrainere om dette, annet enn de som har flyktet til Norge. Flyktet til Norge er jo hovedpoenget som snøffelen finner så interessant å gjøre bestemorsanalyser på. Men snøffelen og andre, med slike aldersforskjeller blant unge damer og reproduserende drive - genrelt sett for utlendigner i Norge - for hvilket framtidig årstall vil du hagleskyte at 1., 2. og 3. generasjons innvandrere utgjør 50% av Norges populasjon?

(Ravioli og kilder: dette ene innlegget mitt hadde ikke kilder (se gjerne de andre), noen innlegg inneholder det som kan gå som kjensgjerninger eller naturlige følger (f.eks. det innlegget du finner interessant å spenne fot for), andre innlegg - gode elelr dårlige - framsetter ikke info som trenger kilder.)

Diskurs er viktig og hersketeknikk går for å være negativt.

For å komme meg grunnlag ti ldeler av det forrige innlegget mitt som inneholder det jeg kalte for “følger” (bla. av at menn flykter fra Ukraina i ikke ubetydelig grad- som vi nå kanskje er enige om er en kjensgjerning), så er dette både nyttig og generelt viktig:

Her er et intervju med nærmeste rådgiveren til Zelensky, som i 2019 sa at krigen vil starte rundt 2021-22 med 99% sikkerhet. (De har fått hva de har planlagt. Husk også US visepresidents invitasjon til Ukraina om å bli Nato-medlem 4 dager før invasjonen, samt Zel. uttalelse om at de vil starte med atomvåpen også det få dager før invasjonen.)

Se fra minutt 5 og ved minutt 8:40 kommer tidsangivelsen:

Rådgiveren har nå gått avfor noen måneder siden.

Når fikk nordmenn først vite det Stoltenberg sa i april 2021 at “Nato (inkl. Norge) hadde oppmilitarisert og trent titusenvis av ukrainske soldater de siste 8 år”?

mvalen: til innlegget ditt rett ovenfor. Du tror ikke det var en bølge som dro ut i de første krigsdagene (kanskje ukene forut også) og at denne kanskje fortsatt leverer ukrainske flyktninger via via land? Hva var det spesielle med bulldogs svar?
wiki:
An ongoing refugee crisis began in Europe in late February 2022 after Russia’s invasion of Ukraine. Nearly 6 million refugees fleeing Ukraine are recorded across Europe, while an estimated 8 million others had been displaced within the country by late May 2022.
Dette var altså for over 1 år siden. Jeg har sett 8mill brukt andre steder for fluktet fra Ukraina.

BankruptBeforeLunch: Hvor flykter russerene? Hvor mange er øvre middelklasse at samlet befolkning på 143mill - 5 millioner? Hvor dro de?

Mtp. valutakommentarene, så bør man se på de markedene hvor det handles med rubel, med kina, india, tyrkia, afrika, brasil? mfl.

Bulldogs svar tar ikke høyde for hvordan grensestasjonene mellom Ukraina og Polen nå opererer. Det er en helt annen organisering nå, og en helt annen type personell der de senere årene. Det var ikke bare å rømme landet for de som var redde for å havne i militæret.

Før krigsutbruddet trodde de færreste ukrainere at det virkelig ville bli krig, så det var ikke noen flyktningebølge før invasjonen. (Jeg bor forøvrig ikke i Ukraina, men har leilighet der.)

3 Likes

Hvor skall veksten komme fra? Ryzzland har tapt 40% av exportinntekene. Det som finns av industri i ryzzland går dårligt uten de som tilverker våpen og uniformer. Store deler av øvre medelklass, dvs de som sår før privat konsumsjon, har førlatt landet.
Så hvor skall veksten komme fra?

" På tross av de økonomiske sanksjonene og en åpenbart kostbar krigføring i Ukraina hadde Russland i fjor et [overskudd på driftsbalansen](Russia posts record current account surplus of $227 bln in 2022 | Reuters 17 (Reuters) - Russia’s,to isolate the Russian economy.) med utlandet på nærmere 2300 milliarder kroner."

Sanksjonene før olje og gass begyynte 5 december 2022. Det låstas Reuters ikke om, og artikelførfattaren kun repeter det som Reuters sier.

“Verdien av rubelen stupte rett etter invasjonen, men stabiliserte seg raskt og er nå sterkere enn på flere år.”

Direkte løgn. Rubeln handles idag (der det nå er noe handle, rubel handles ikke fritt) før en kurs på 90,25 mot USD. Nå i uka var den på 94. Det er det laveste noensinne unantatt en kort periode strax etterpå krigsutbrottet. Litt merklig at man lyver om noe som er så enkelt at kontrollere.

"Russlands eksport av olje, gass og kull er fortsatt svært høy, og de største kjøperne er nå å finne utenfor Europa. "

Exporten av gass har nesten stoppet opp helt. Exporten av olje er også ned. Exporten av kull er litt opp. Største kjøperene er utanfør europa så isteden før å selge til europa via pipeline (=lav kost) så må man nå selge per båt hvilket er mye dyrere. + at man lavere betalt før oljen enn hva man fikk tidligere. Lavere betalaning + økade kostaner = høyre vekst, enligt IMF och Reuters. Veldig rart, merklig at alle andre prøver å få mer betalt og lavere kostnader…

“Siden februar i år har sanksjoner hindret Russland fra å eksportere raffinerte petroleumsprodukter som diesel til Europa, men også her står det andre kjøpere i kø.

Nei, kjøpene står ikke i kø og exporten av rafinerte produkter har gått ned. De enda som kjøper mer er Turkiet, men det er ikke kjennt hur mye turkarna betaler før varorna. Turkiet har ont om penger og enda grunnen før turkiet at kjøpe fra ryzzland er om man får lavere pris enn hva andre kan erbjuda.

6 Likes

Tallene som blir brukt et også Russland sine. De sluttet å rapportere mange tall i forbindelse med krigen. Er tallene riktige? Nja.

At Russland tjente godt på høye gasspriser i 2022 ga seg når de selv ikke ville eksportere til Tyskland. Prisene på det de eksporterer har falt i tillegg til at volumet er mye lavere. Oljeprisen er også svært mye lavere, men volumet er greit.

2023 ser ikke så bra ut for Russland. Anslagene antar jeg er basert på tallene som Russland rapporterer. Stemmer de? Nja.

6 Likes

Tenkte litt mer på dette @Snoeffelen. Når det gjelder ukrainske menn, så hadde det ikke overrasket meg hvis mange av dem var fra donbass, Krim, Zaporizhzhia, kharkiv og andre steder Russland har holdt. Disse har mistet hjemmet sitt…

Detter bare tull og russisk propaganda.

Dette stemmer ikke. Påstanden kan spores tilbake til en russisk desinformasjonskampanje fra 2018. USA driver ingen laboratorier i Ukraina, men har i årevis gitt Ukraina støtte til bygging og oppgradering av deres statlige laboratorier.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.