Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Den absolutte bunnen av isberget er alltid vanskelig å se. Men se de to videoene og du vil komme til å ha det i bakhodet.
Det er ikke uvanlig at unge mennesker endrer seg etterhvert som de blir eldre. Se bare på AUF-Jens som over flere år stod med fanen for Norge ut av Nato.

Vær også klar over at de vanskeligste spørsmål ofte deler folekt i 2 deler, ikke 3 eller 4. Det gjør det enklere å håndtere/manipulere 2-sidigheten - slik som det bipartisane USA.

Dette er forvirrende.

« det er ikke sant at vi ledes av redsel for alt som er ukjent - at det er ikke ondskap - det er redsel - for vi er dyr og brenner bøker på bål og skriker i kor med røde, gapende munner mot bleke, skremte fremmede og skriver PAKIS med svart maling på T-banestasjonene og gjør vår plikt med hvite, lukkede ansikter og følger ordre og henter skjelvende ofre og kjører dem vekk i lastebiler og samler dem på politistasjoner og i idrettshaller og kjellere eller at vi løper i flokk med fakler og stein gjennom gatene og knuser vinduer i butikker som eies av jøder JØDE JØDE JØDE fordi vi er ledet av drifter - eldre enn oss selv drifter som driver oss for sånn er vi hylende, redde dyr i flokk det er ikke sant. Vi er ikke maur eller ulver. Vi er folk. Vi vil hviske hete ord til hverandre og lete etter hverandre og kjærtegne hverandre i mørket. Ulvene hyler i gatene etterpå står de i glass-skårene og skriker: DERE ER SOM OSS. VI ER ULVER. Men det er ikke sant. » - O. Børretzen

8 Likes

Slikt vås hører man bare fra folk som aldri har vært i Ukraina, og som hverken kjenner næringslivet, folket eller historien der. Det er åpenbart at du bjeffer opp etter feil tre. Siden 2012 har ytre høyre knapt vært representert i parlamentet i Ukraina.

Regimet i Russland krysser allerede av de fleste sjekkpunktene for å være et fasistisk regime. Legg til den helt åpenlyse rasismen mot folk fra Sentralasia, og du har et fasistisk-rasistisk regime - altså i praksis nazitisk.

Du velger med åpne øyne å heie på et fasistisk regime som driver omfattende, organiserte og veldokumenterte krigsforbrytelser i Ukraina, mens du prøver å stemple et godt fungerende demokrati som nazister fordi de prøver å forsvare seg mot et folkemord. Jeg begynner å bli alvorlig bekymret for ditt moralske kompass.

Edit: Svaret var til Kakebakehake

19 Likes

Problemet med å diskutere med ekstreme konspirasjonteoretikere er at man må argumentere mot et helt verdensbilde som er ekstrapolert basert på noen få datapunkter som ofte er tatt ut av kontekst. De fleste av oss velger å ikke kaste bort tiden på det.

17 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

@Kakebakehake
Si meg, hva putter du i kakene du baker?

6 Likes

Vi har tekster helt tilbake til det første århundre som viser at Jesus ikke har blitt omskrevet. Han er forøvrig en av historiens best dokumenterte personer. Bedre dokumentert enn Julius Cæsar.

Når det gjelder konspirasjonsteoretikere, så har det alltid slått meg at så få av dem har erfaring med å planlegge og/eller lede gjennomføringen av komplekse operasjoner. Det er lett å sy sammen en fantastisk historie av historiske hendelser, men alle som har arbeidet med å planlegge og gjennomføre noe som bare har en brøkdel av kompleksiteten, ser hvor ugjennomførbare konspirasjonsteoriene er.

13 Likes

Opprett en egen tråd for det temaet. Jeg kan diskutere det og er nivået bedre enn her - elelr alternativt irriterende for dårlig, så skal jeg forsøke å skrive der. Men jeg tror du bare har halvparten av fotballsupporterene og funcomerene her enig med deg.

Ingen vil ennå si NOE om de 2 helt konkrete videolinkene med Zelensky-rådgiveren og Trump/Bidens gjeninnsettinger.

Jeg så originalen av intervjuet med Zelensky-rådgiveren for halvannet år siden. Det ser ut til at du har fått en redigert og modifisert versjon. Undres på om den kan ha blitt redigert i Russland.

5 Likes

Send meg gjerne din, gjerne med engelsk tekst og flere versjoner. Det jeg ønsker aller mest er SANNHET.

Det er halvannet år siden. Du får google litt.

1 Like

Du kommer med en påstand, udokumentert.

Hva en rådgiver mener er en ting. Hvor er beviset i praksis? Jeg spør igjen, hvorfor var Ukraina og NATO var så dårlig forberedt og Tyskland akkurat ferdig med NS2 om dette var planlagt i 10 år? Hvorfor sa Putin i sin “åpningstale” at Ukraina ikke er et ekte land? Hvorfor insisterer statlig russisk tv på at selv minne om Ukraina skal slettes?

3 Likes

Da foreslår jeg at du reflekterer litt over hvordan du resonnerer deg frem til hva du oppfatter som sannheten.

Og jeg har også to linker til deg:
Kognitive bias
Deduktiv vs induktiv resonnering

4 Likes

Man skal ikke gi opp å finne sannheten. Den stikker dypere enn Børretzen. La oss starte med mvalens tesktede versjoner av intervjuet med denne fremste og nærmeste rådgiveren til Xelensky over flere år.

Meto: Kan ikke noen andre her være så snill og svare på de to spørsmålene.

1 Like

Jeg gravde meg inn i bitchustesiden du lenket til, og der var det mange spennende videoer. Youtube videoen du først linket til ser ut til å være det opprinnelige intervjuet. Det er velkjent at han sa at Russland helt sikkert ville invadere, og anga et tidsrom.

Det absurde ar jo at Putin lenge har skrevet og sagt at Ukraina ikke burde eksistere, men vi i vesten trodde ikke at han mente det. Arestovich har ganske enkelt tatt Putin på ordet, og sett på tempoet i forberedelsene til invasjon.

5 Likes

Hvorfor kan ikke du svare på dem? Det gir ikke mening for noen andre. Og det er fire spørsmål nå.

1 Like

Slik kan det også formuleres.

Når visste det norske folk først at vi har vært med på å oppmilitarisere og trene titusenvis av ukrainske soldater de 8 årene forut krigens start )ref. Jens Stoltenberg)?

Oppmilitarisere?
Jeg regner med at dersom noen gav en kjepp til ei dame som ble voldtatt, ville du kalle det en eskalering av situasjonen og en oppmilitarisering av voldtektsofferet.

Det russiske fasistregimet som du heier på har drevet omfattende tortur og andre overgrep i de okuperte områdene siden 2014. Mens vestlige land har forsøkt å hjelpe Ukraina å forsvare seg mot overgriperen, heier du på voldtektsmennene og torturistene.

19 Likes