Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Skjønner dere ikke hvem dere diskuterer med nå? Skal forumet bli manipulert og misbrukt på denne måten…?

5 Likes

Ryddet litt her nå. Var mye rapporteringer. Rapporter fremfor å engasjer folk som troller. Delte også ut en liten ferie.

20 Likes

Fortsatt tall fra Russland. Må si meg enig med dem som har kommentert at når Russland sier noe, så lyver de. Man kan anta at virkeligheten er fra litt til mye verre.

6 Likes

Beklager at jeg kastet vekk en plass i tråden. Det var bare så interessant at dette ikke var et vanlig troll, men en som propagandaen til trollene hadde hatt effekt på. Til dypere vi gravde til mer forskrudd ble det.

14 Likes

Det så jeg på antall rapporteringer. Kontoen er fra juni. Så det luktet jo litt.

4 Likes

Sakte, så plutselig fort framover. Hvor mange uker til det går fort?

  • 0+
  • 2+
  • 4+
  • 6+
  • 8+

0 stemmegivere

2 Likes

En av de mest kompetente kampstyrkene i Ukraina har fått tilbake sin mest legendariske offiser.

18 Likes

Går han rett tilbake i tjeneste?

Jeg har postet denne før (når den var ny), men føler det er relevant. Økonomiske tall kan manipuleres og feilrapporteres, men hva enn som foregår i den russiske økonomien så innebærer det målbart mindre forbrenning av fossile energibærere i industriområdene.

9 Likes

Tror ikke det. Tipper mest pr rolle. Blir han tatt av rus igjen blir han henrettet.

Endelig grønt lys…

11 Likes

Både skremmende og fascinerende, hvor mye sånne konspirasjonsteorier kan påvirke. Amerikansk politikk (og tek-sektor) er jo helt full av folk som tror på vanvittig forskrudde ideer. Intelligente, oppegående og hyggelige folk ellers. Jeg sliter med å forstå det.

11 Likes

Skjermbilde 2023-07-16 222806

11 Likes

Til tross for sine demokratiske og markedsfrie mekanismer, har USA en relativt autoritær samfunnskultur der religion og personlig tro ofte er likestilt med naturvitenskapelig forskning. Dette er systemisk integrert i samfunnsmodellen fra barneskole til pensjonsalder, og medfører ganske mange ville teorier og verdensbilder.

16 Likes

Interessant. Har dere gjort noen analyse av hvorvidt forumet tiltrekker seg profesjonelle troll/aktører?

1 Like

Jeg synes ikke den målingen var så undergravende for rapporterte tall. Nedgang på 1,2% i “industrisoner”, økning for metallindustri og i storbyene. Mens rapporterte tall sier oppgang 1,2 % per mars (usikker på om det menes fra nyttår eller siste 12 mnd). Aner heller ikke hva som er rimelig feilmargin å operere med på slike målinger. Hvordan varm/kald vinter spiller inn etc. Offisiell statistikk sier for eksempel at inntekter fra mva på privat forbruk har sunket voldsomt. Kamil galeev bruker fraktrater som en proxy-indikator, også den viser betydelig lavere aktivitet. Jeg har fått med meg at mange mener disse tallene ikke er til å stole på, men leste også en som hevdet på en ganske overbevisende måte at det ikke var grunn til det, men husker ikke hvor det var…

2 Likes

Er nok bare russland sympatisører som har lest for mye på steigan og tror jorden er flat.

3 Likes

Interessant artikkel. Ukraina har brukt hva, 5 uker på 10 km. 16 km til vil gi gjennombrudd? 8 uker til da?

Posten jeg svarer inneholder en poll på hvor lenge er gjennombrudd vil ta.

8 uker fra nå er første halvdel av september. Da er det bare noen uker igjen med bra vær. Neste mulighet til manøverkrig på jorder er i januar eller februar. (evt som i 2022, det ble aldri bra)

Det er lettere med manøverkrig på jorder enn veier, men det kan gjøres på veier.

2 Likes

Når er spørsmålet. Noe som unngår russiske SAM. Lurer på hva de går for først. Ammolagre er mitt bet.

3 Likes

6.2% ned på årsbasis (for industriområder). Endringer på kortere perioder ville jeg tatt med en klype salt på grunn av sesongvariasjoner.

Fraktrater er også en indikator det burde være vanskelig å manipulere, men sier mer om handel enn f.eks om lokal industri går i 100 for å lage krigsmateriell. Det fine med luftmålinger er jo at aktivitet burde gi utslag uansett hva som lages, og til hvem.