Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Interessant hvordan helikoptre samspiller med artilleri og minefelt for å holde fronten. Det gjør det lettere å forstå hvorfor russerne legger så mye i motangrep for å stoppe ukrainske styrker før de når de antatt sterkeste stillingene. Stilingene er bare sterke så lenge de har svært dype minefelt foran seg.

Jeg undres på om noe lignende skjedde på høydene sør for Bakhmut. Når det russiske artilleriet enten ble tatt ut eller manglet ammunisjon, ble de antatt sterkeste stillingene tatt rimelig raskt i en flankemanøver. Siden mye av flankingen ble gjort av infanteri, hadde Russland trolig ikke særlig nytte av helikoptre i det området.

1 Like

Ja, det skjønte jeg, men skjønte ikke om den rapporterte oppgangen på 1,2 % var YTD eller YoY, som vi sier, og dermed hvilket av tallene den skal sammenliknes med. Uansett om de offisielle tallene stemmer eller ei så synes jeg ikke akkurat 6% mindre forurensning tyder på kollaps i industrien, som man kan få inntrykk av fra diverse kanter. Kamil galeev mener at sanksjonene er en vits sålenge de ikke rammer de russiske produksjonslinjene. Alt av maskiner, teknologi og software er levert av vestlige selskaper, teknologi som er helt kritisk for at Russland skal kunne opprettholde produksjonen i militærindustrien. Siemens, rheinmetall og et fransk firma er på verstinglista.

2 Likes

Synes bare synd på dem. Som dere skriver gjør kulturen det lett å bli dratt inn i det. Steile fronter og kraftig retorikk er del av det, og gjør det i tillegg vanskelig å komme ut. Redd for at jeg ser tendenser her også.

Er ikke dette bieffekt av et svært lite autoritært samfunn? I Kina blir du fortalt hva du kan tenke, mens i USA står du fri til å lage din egen virkelighet.

1 Like

Hej Norge

Så er Krimbroen ramt i nat :clap::boom:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/151oc0x/kerch_bridge_traffic_stopped_due_to_collapse_of/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=3&utm_term=1

Mere :partying_face:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/151oq8w/crimeankerch_bridge_now_we_are_waiting_for_dawn/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=3&utm_term=1

:star_struck:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/151ow52/the_socalled_head_of_crimea_aksyonov_asked/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=1&utm_term=1

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes
6 Likes

Da kjører vi denne da :smiley:

11 Likes

Første bildene

4 Likes

Mer og bedre bilder

8 Likes

Gode nyheter! Er jo vanskelig å se for seg at broen vil brukt i noe større omfang på mange år når Krim en vakker dag er befridd. For å ødelegge for forsyninger så er det vel å håpe at de får tatt å skutt ned jernbanelinjen også :crossed_fingers:

Legg merke til første punkt på teksten i tweeten:

:boom:

14 Likes

Mer film. Jernbanen ser desverre oprativ ut.

Live billeder fra togsiden
Broen har lidt alvorlig skade :boom::clap:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/151tja2/train_pov_of_the_damage_to_the_crimean_bridge/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=1&utm_term=1

Slava Ukrini :ukraine::partying_face:

Dansken

2 Likes

Ryzzland kan kjøpe det de trenger av maskiner fra Kina.
Idag lages ikke noen CNC-systemer i europa. Det finns europeiske selskaper som selger slikt, ja. Men all deras produksjon er i Kina, i hvert fall alt av elektronik og motorer.
At tilverke ting til militærindustrin trenger ikke noe high tech. Hånd våpen som AK47 kan lages med enkle maskiner, man trenger ikke noen CNC -makin før det. Det samme med artelleri.
Så sanksjonene kommer ikke at ha noen innvirkning på militærindustrin, mer enn marginalt. En del politiker og andre som ikke kjenner til at europa og USA knappt har noen high tech industri kvar, tror kanskje det. Men nesten alt slik produksjon er flyttet til Kine før lenge siden. Det finns litt igjen, men f.eks styrsystem, steg motorer og slikt finns i princip null av prodksjon i vesten.

Enig i at 6.2% ikke er en kollaps. Det har ikke vært politisk vilje til sanksjoner som forårsaker russisk kollaps eller reelt skader verdensøkonomien, slik f.eks oljeembargo ville gjort. Helst ville jeg sett at vesten tok hardere i, f.eks at store konsern fikk valget mellom å stanse all aktivitet i Russland eller få assets fryst à la det som ble gjort med utvalgte oligarker. Det er selvsagt mye hardere skyts enn det de er villig til å bruke siden en betydelig del av kosten da ville betales av vestlige eiere.

Når jeg likevel synes de 6.2 prosentene er av betydning så er det fordi det er et håndfast bevis mot påstander om at sanksjonene over hodet ikke har noen funksjon, eller at den russiske økonomien vokser. Det har vi så vidt jeg vet ikke noe verifiserbart grunnlag for å si.

Hva som er riktigst å sammenligne av tallene i artikkelen? Tja, den er upresis, men wsj er paywall og datasettet er ikke åpent tilgjengelig. Det beste slik jeg ser det blir å ta YoY for forurensningstallet og finne de økonomiske løgnene til Kreml et annet sted, 3.3% YoY for April iflg tall som opprinnelig kommer fra departementet. Russia Monthly GDP YoY - June 2023 Data - 2005-2022 Historical - July Forecast

3 Likes

Putin holder visstnok et krisemøte om broen til Krim akkurat nå, og det ser ut til skadene er større i omfang enn først rapportert :crazy_face:
image

13 Likes

Er du helt sikker på dette? Inntil veldig nylig var det i alle fall byggere av CNC maskineringssentre både i Tyskland og i Tyrkia. De har nok satt vekk komponentproduksjonen til Kina, men Software er det aldri aktuelt å sette vekk.

3 Likes
1 Like

Mener du at Yamazaki Mazak Corporation er kinesisk?? Hva med Trumpf AG? DMG Mori? FFG Werke GMBH? Amada? De 10 største er japanske, tyske og amerikanske. Disse kan sanksjonere. Det hjelper ikke RU at noen kretskort lages i Kina.

Kineserne har de og - med ditto kvalitet og bruksanvisninger.

3 Likes

God stemning i det ruzziske militæret :man_shrugging:

6 Likes

Kamil galeev har skrevet masse om dette , jeg skal ikke gjenta alt dette her. Selv der de har muligheten for å velge kinesisk velger de det bort av diverse grunner.

image

2 Likes

De kjøper hele elektronikken fra Kina. Montering skjer i europa.
Veit ikke hvordan japanerne gjør, om de også laggt allt av elektronikk-tillverkning till Kina. De har ju uansett sanskjoner mot ryzzland de også.
Nå spiller dette mindre roll før våpenindustrin, ettersom man enkelt kan lage våpen med enkle manuelle maskiner. Dessuten kan ryzzland kjøpe alt de trenger av CNC maskiner direkte fra Kina.