Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Får bare opp at siden ikke finnes :man_shrugging:

Jeg linket over til AndrewPerpetua, var noen som spurte han hvorfor han ikke telte med de siste helikopter tapene. Han svarte at infoen var for dårlig. Som du viser her, det var en gammel video. Greit å vite at AndrewPerpetua er rimelig konservativ å bruke sin kilde.

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1683982962155724801

Diskusjon om hvordan det går med krigen på et strategisk nivå. Ett problem er jo at det snart er slutt på sommeren. 6-10 uker før det blir for bløtt til å kjøre på jorder? Litt usikker på hvor ikke det er på høsten.

Det er mulig å angripe når det er bløtt, men jeg antar det er vanskeligere.

Han har sin egen måte å måle inflasjon på, kjøpekraft justert for dollarkurs på svartebørsen. Han er veldig mye mer opptatt av resultatene enn metoden i tweetene sine.

https://www.investmentoffice.com/Observations/Macro_Observations/Hanke_s_World_Inflation_Update.html

4 Likes

Ønsker nå ett voldsomt UKA gjennombrudd i sør… gjerne supplert med Nato NFZ…

2 Likes

Merket meg at rapporten fra det ukrainske forsvaret oppga lavere antall helikoptre enn videoen viste.

Er forøvrig spent på været i sørlige Ukraina til høsten. Har kost meg i 25 grader tidlig i oktober, men det kan slå brått om.

Det er el ninjo i Stillehavet, og det gir vanligvis vind fra sør (Sahara) og varmt vær i Europa. Dette har åpenbart slått til. Det blir interessant å se om varmen også varer lengre utover høsten, eller om det bare er temperaturtoppen som er høyere.

4 Likes

Hvis toppen når Russland forsvarte valutaen sin var for 12 mnd siden, så får man drøye resultater.

Dette at russerne går etter Ukrainas kornlager viser nok et bunnnivå fra terrorist staten. Men her kunne det fort ha endt at de hadde truffet et Nato land.

3 Likes

https://twitter.com/igorsushko/status/1684075345182601216?s=46&t=FH_26xGwh-blTDJVTvfJsA

Hvis noen fortsatt er tvil om denne Igor Sushko er troverdig

1 Like

Skiller ikke mellom når han rapporterer og når han spekulerer. Gir innholdet lav verdi.

Han er dog veldig tidlig ute med bilder fra angrep i Moskva, og av Yachter som synker i Sanktpetersburg. Han har trolig noen som sender han bilder og sannsynligvis det han mener er pålitelig informasjon.

2 Likes

Russland går bevisst etter ukrainsk økonomi. De prøver å svekke Ukraina, så det blir et lett bytte for Russland hvis vesten stopper støtten.

1 Like

Spørsmålet er jo om det tørker mellom regnbygene. Det holder nok lengre på høsten enn på våren.

Samtidig, ved en evt russisk kollaps, så vil det gå ekstremt fort. Spesielt hvis Russland tror de vil klare å holde og ikke gjør det. Som ved kharkiv. Hvis det blir som ved kherson, så får Russland tatt det i sitt tempo og kan trekke seg tilbake.

1 Like

https://twitter.com/noclador/status/1683995158658920451

10x Storm Shadow hit targets in Crimea this week.

Var klar over at det var mange, men ikke så mange mål som var truffet. Det gjør sikkert underverker for russisk logistikk.

Måtte le av denne kommentaren

image

11 Likes

Jeg leste i går at enkelte militærfolk i vestlige regjeringsapparater var misfornøyde med at Ukraina lot Russerne unnslippe over Dniper i Kherson. Det kan tenkes at det skjedde fordi Ukraina kjemper med små enheter.

Nå er i alle fall noen militærfolk misfornøyde med at Ukraina ikke samler opp styrker for å bryte gjennom fiendens linjer på konvensjonelt vis. Det er grunnen til at ting går tregt.

“Du slår med en knyttneve, ikke spredte fingre” sa en av generalene som lagde blitzkrieg. Luftstyrker er dog en viktig komponent i den.

Før krigen leste jeg at Ukraina hadde som plan å bruke små enheter ved invasjon, siden det var antatt at det ikke kunne hamle opp med Russland på vanlig måte. Det er mulig at det henger igjen. Seks uker med nato trening for enkelte enheter er ikke stort for en hær.

1 Like

@Powerlife beat me to it…

1 Like

Jeg vil si det er kunnskapsløst. Ingen vestlige ville i 2023 sendt en stor styrke inn i tre rader med minefelt og forsvarslinjer. Det hadde kostet for mye menneskeliv.

Selv USA gjorde ikke det i Irak, de bombet i 37 dager elns før de angrep. Det tar litt lengre tid med artilleri og droner.

Det kan godt være Ukraina begynner å nærme seg nå. Hvis de får tatt ut nok artilleri, helikoptere eller miner, så burde det gå av å bruke en større styrke. Det ser ut som de gjør en god jobb med artilleri og endel helikoptere.

7 Likes

Problemet er at når du forsøker å samle store styrker, er disse utsatt for angrep mens de er i oppmasjområdet. Angrep med alt fra fly, til langtrekkende missiler, til artilleri. Hadde ukrainerne samlet hovedstyrken sin i et område, er jeg sikker på at russerne ville ha akseptert å tapen noen fly for å kunne slå dem ut.

Når alt er i bevegelse, er situasjonen annerledes. Da må russeren treffe på både tid og sted, og ikke bare på sted.

11 Likes

Og Russland bruker sin versjon av JDAM-ER dvs 250, 500 og 1000 kg bomber fra fly styrt med små vinger. Ukraina må flytte fram det mest langttrekkende SAM de har for å ta de ut. Nå beskytter det Kyiv. (Mao, at Russland bomber sivile gjør at Ukraina ikke kan flytte SAM til fronten)

1 Like

Noe rart har skjedd med prisen på Hvete. Full kollaps.
Ny kornavtale?

Edit
Putin kjøper stemmer i FN med gratis korn

https://www.washingtonpost.com/world/2023/07/26/russia-africa-putin-ukraine-grain-food/474089f4-2bc0-11ee-a948-a5b8a9b62d84_story.html

3 Likes
7 Likes

En annan effekt av spredte samtidige angrep kan være at informasjonsflyten og koordineringen blir vanskelig i en så sentralstyrt organisasjon som den russiske hæren. Det skjer rett og slett for mye, på for mange steder, til at en sentralisert organisasjon kan prossesere alt sammen.

Her er et godt eksempel:
Ukrainske styrker etablerte forrige tirsdag to pontongbruer over elva Severodonetsk. De er knappe 3 km fra Klishchiivka. Det er nesten utenkelig at broene, eller trafikken fra dem, ikke har blitt observert av russiske soldater eller droner. De har fått stå i fred i over en uke, uten at russerne har forsøkt å ødelegge dem.

bilde

3 Likes