Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Stockwolf er et barn av steigan.no som over tid bruker tid på å prøve å “groome” folk på ulike nettsteder.

Til forskjell fra tradisjonell grooming mot mindreårige så går dette ut på å f.eks. bli medlem av et forum hvor mange sympatiserer med Ukraina, deler deres sympatier, og gjentar så ofte som mulig at de støtter Ukraina, men, så er det alltid noen men.

Som hva med bilder av påståtte ukrainere med noen nazistiske symboler, hva med slike svin som det ikke er mange av, men mange nok av?

Som at man har tankespinn som går på at Ukraina må/skal/bør avse land for fredens skyld. Alt i ly av at “jeg er pro Ukraina”.

Bare mine egne tanker, og trenger selvsagt ikke stemme med virkeligheten.

21 Likes

Ikke si at du har vært og rotet i bakrommet til Moxnes og? Er det nå vi anbefales å gå til Specsavers for solbriller med styrke?

5 Likes

Jeg føler for å melde at du representerer i stor grad mye av det jeg tenker . takk!

5 Likes

Dette skjønte jeg ingenting av. Å “groome” her , betyr det å innynde seg hos noen andre, vinne deres tillit, for deretter å lure dem over på andre siden? Ganske drøyt personangrep hvis det slik det er ment.

Etter det jeg har fått med meg synes han at motoffensiven går dårlig, at vi lukker øynene for dette og heller fokuserer på gjennombrudd i en liten landsby på 16 hus etc (andiivka), at det er liten takhøyde for å hevde at ting ikke går så bra (zelensky sier selv at offensiven ble utsatt på grunn av våpenmangel, at de ligger etter skjema, men at de følger planen). At denne tråden er ganske selektiv er vel ganske opplagt, - det er ikke så ofte vi ser ukrainske tanks gå i lufta her. Alt dette er helt greit å mene, og ikke uforenlig med å håpe på ukrainsk seier. Men så er det gjerne vanskelig for retail-aksjonærer på aksjeforum å skille mellom tro og håp. Han er veldig krass og eggende i tonen, synes jeg, som gjør det litt slitsomt til tider. Sånn blir det noen ganger på Internett.

2 Likes

Vil bare si at jeg setter pris på å ha @Stockwolf her som en kritisk stemme, men nå var jeg da også en av de som var sterkt imot å splitte denne tråden i to (noe som dessverre skjedde etter ønske fra @h3nk1 ).

Som jeg skrev for en måned(?) siden så har Ukraina tapt landområder i år, dette til tross for våroffensiven. Setter pris på denne tråden da den er betydelig mindre biased enn f.eks. r/UkraineWarVideoReport, men det er fortsatt mye copium her inne.

Håper og tror vi snart få se et realt push fra ukrainerne :fist_right:

Skjønner ikke helt hva du mener her floppen.

1 Like

Fin tråd om fredsløsninger i Ukraina.
https://twitter.com/larsga_no/status/1683788244146614273?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

4 Likes

Lang tråd med oppsummering av endel kamper

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1684051920103636993

Russland har klart å ta en god del land nær kreminna. Ukraina har pushet på tre-fire andre fronter.

1 Like

Det viktigste for Russland i nord, er ikke arealet de har tatt, men at Ukraina har måttet ta av reserven og sende forsterkninger dit.

Ukraina ser ut til å ha tillagt området begrenset strategisk verdi, siden de først satte heimevernet til å stoppe offensiven. Det går likevel an å få til strategiske effekter der.

Dersom russerne klarer å øke intensiteten, slik at ukrainerne må flytte artilleri fra andre frontavsnitt, vil det være en strategisk win for Russland. Spesielt dersom artilleriet flyttes nordover fra Bakhmut.

7 Likes

Jepp, Russland vil sloss i nord, hvor det er lettest å forsyne fronten. De vil minst sloss i Zaporizhzhia hvor de må ha lagrene langt inne i Russland.

Som jeg har sagt tidligere, det handler om artilleri. I sør, så sliter nok Russland utfra hvor mange depoter som har gått i luften. I nord har de de potene i Russland, trygge fra vestlige våpen. Det forlenger krigen vesentlig.

5 Likes

Jeg tror det også kan ha sammenheng med effekten av ukrainsk motartilleri. Russland mister mye artilleri på de heteste frontene, og kan anse det som mer effektivt å få ukrainerne til å flytte artilleriet til andre frontavsnitt, enn å forsøke seg på artilleridueller.

3 Likes

Det handler jo også om å få skutt skuddene de har og jeg tror det er ganske elendig prosent i sør fordi ting blir sprengt på veien dit. Mye bedre i nord. Det krever også mye mindre logistikk. Så Russland er ikke helt dumme.

Vet ikke om denne har blitt delt her tidligere. Ikke bra og man lurer jo på om hva ruzzerne tenker på?

4 Likes

3 Russiske helikoptre skal være skutt ned siste døgnet.

2 av dem her.

https://twitter.com/walter_report/status/1683946749457731584?s=20

16 Likes

Jepp, alt går bra med russisk økonomi! Bare 3% offisiell inflasjon. :crazy_face:

13 Likes

Ser ut som den påstanden er basert på denne tweeten: https://twitter.com/steve_hanke/status/1684024697615429632

Slik jeg skjønner det så justerer han inflasjonen for valutakursen? Forstår ikke helt hvordan han kommer til 60%.

1 Like

Han har vel funnit det opp selv, dette med 60%.
Noe ras i rublen har det ikke heller varit. Føre kriget låg den i området 73-75 vs USD. Nå ca 90. Nedgång, ja. Ras, nei.
Trenden over lengre sikt før rublen er dokk ned og jeg kan ikke se noe som helst som taler før at den trenden på sikt skulle endre seg.
Før 10 år siden så stog rubeln i 33 mot USD. Så på 10 år har rubeln gått ned en faktor 3 mot USD.

NOK har gått ned ca en faktor 2 på samme tid, dette uten krig eller noe. Sier en hel del om hur attraktivt Norge er før investeringer…

Ser at noen kommenterer at videoen er også å finne i en gammel tweet fra 2022?

3 Likes

Link til den tweeten?

3 Likes

https://twitter.com/girkingirkin/status/1517142014252388355?s=46&t=guT9cWBoo4_8sMl3ltoVHQ

Denne er fra april 2022

4 Likes